"הסכנה הבאה היא לא הסייבר, אלא אבטחת החומרה"

כך נטען בכנס מיוחד שנערך באחרונה בפקולטה להנדסה באוניברסיטת בר-אילן, בהשתתפות בכירים בתעשיית המוליכים בארץ ומהעולם ■ עוד נטען כי הסכנה גדולה לא רק בתחומים המדיניים והצבאיים, כי אם גם באבטחה אזרחית, משום שפריצה להתקן בודד (צ'יפ) מאפשרת פריצה לכל המערכת או לכל הרכיבים

סייבר / צילום:  Shutterstock/ א.ס.א.פ קרייטיב
סייבר / צילום: Shutterstock/ א.ס.א.פ קרייטיב

האם סוכנויות הביון ברחבי העולם טועות? "רוב המאמצים ברחבי העולם מופנים לעולם הסייבר, אבטחת התוכנה, בעוד שהאיום הגובר והולך נמצא ברמת החומרה" - כך נטען בכנס מיוחד שנערך באחרונה בפקולטה להנדסה באוניברסיטת בר-אילן, בהשתתפות בכירים בתעשיית המוליכים בארץ ומהעולם.

בכנס, שבו השתתפו מעל ל-200 נציגים מהתעשייה ומהאקדמיה, נטען כי הסכנה גדולה במיוחד לא רק בתחומים המדיניים והצבאיים, כי אם גם באבטחה אזרחית, משום שפריצה להתקן בודד (צ'יפ) מאפשרת פריצה לכל המערכת או לכל הרכיבים. למשל, כיום רכבים מכילים עשרות צ'יפים המחוברים ביניהם ברשת, חלקם אף יכולים להתחבר לרשת חיצונית - למשל, לצורך עדכוני תוכנה. פריצה לחומרה של רכב אחד יכולה לחשוף רכבים אחרים לפריצות מרחוק, שעלולות להסתיים בתאונה קטלנית. חברי הפאנל עמדו על חשיבות נושא החומרה הבטוחה, וציינו כי כיום החומרה מהווה את החוליה החלשה בשרשרת האבטחה.

בתחומים מסוימים, נטען, ההתקנים המיוצרים כיום מתוכננים ל-20 שנה, והחשש הוא ששיטות ההגנה על החומרה הנהוגות כיום לא בהכרח יתאימו לטכנולוגיות פריצת החומרה של העתיד. כיוון ששיטות ההתקפה והפריצה משתכללות כל הזמן, נשאלת השאלה כיצד ניתן יהיה להגן על ההתקנים שיוטמעו בבית, ברכב ועוד. המודלים העסקיים כיום מאפשרים עדכוני תוכנה, וייתכן שיש צורך להיערך למערכות שיאפשרו עדכוני חומרה.

בפקולטה להנדסה בבר-אילן פועלת כיום אחת הקבוצות המובילות בעולם בתחום חומרה בטוחה. קבוצה זו מפתחת את הפתרונות של המחר בעולם החומרה הבטוחה, בשיתוף-פעולה עם חברות מובילות.

דוקטור אסנת קרן, חוקרת בפקולטה להנדסה באוניברסיטת בר-אילן וחברה בקבוצת החומרה הבטוחה, שהובילה את הפאנל, ציינה כי בעוד שבעבר שאלו אותה מה זה "חומרה בטוחה", כיום היא נשאלת איך היא יכולה לסייע בתכנון חומרה בטוחה. שינוי זה מצביע על ההפנמה שיש בתעשייה לחשיבות העצומה של תחום זה", אמרה קרן.