2016 מסתמנת כשנת הטכנולוגיה הרפואית האישית והחכמה

הטכנולוגיה הרפואית משנה כיום את פניה - ומסמנת את משתמשי הקצה: ע"י טכנולוגיות "לבישות", חיישנים זעירים וקישור לאפליקציות אישיות מאפשרים הגאד'טים החדשים לרבים לשפר עצמאית את איכות חייהם ו/או את ביצועיהם הספורטיביים

עשיית הטכנולוגיה הרפואית משנה כיום את פניה. אם בעבר הדגש היה על ציוד לגופים רפואיים, מכוני כושר וגורמים מקצועיים נוספים הרי שכיום הפניה היא גם למשתמשי הקצה. באמצעות טכנולוגיות "לבישות", חיישנים זעירים וקישור לאפליקציות אישיות מאפשרים הגאד'טים החדשים לרבים לשפר עצמאית את איכות חייהם ו/או את ביצועיהם הספורטיביים. השנה אפשר לצפות לכמה פריצות דרך במחירים מתקבלים על הדעת.

מד לחץ דם דיסקרטי

חברת אומרון תתחיל לשווק בקרוב שני מודדים רפואיים אישיים, שמצוידים ברכיב בלוטות' ומחוברים אלחוטית לטלפונים חכמים באמצעות אפליקציה. הראשון הוא מד לחץ דם לפרק היד, שנראה ונלבש כמו "שעון חכם" אבל מיועד לסובלים מבעיות לחץ דם כרוניות. החיישן מנטר את לחץ הדם בזמן אמת ובצורה דיסקרטית, ללא צורך בחיבור חיצוני כלשהו, והנתונים מועברים לאפליקציה בטלפון, שאוגרת אותם, מנתחת אותם ובמידת הצורך גם מעבירה לבעל השעון - או למספר מרוחק שנקבע מראש, דוגמת טלפון של בן משפחה - אזהרות ותזכורות לנטילת תרופות וכדומה. למרות הייעוד הרפואי, השעון יכול לשמש גם למעקב אחרי פעילות פיזית יום יומית ושגרתית, איכות השינה וכדומה. המכשיר "החכם" השני בסדרה, שתשיק אומרון, מודד את לחץ הדם באזור הזרוע העליונה ומסוגל לזהות גם מצבים של מתח יתר ופעימות לב בלתי סדירות. הוא מבצע מדידות מדויקות יותר תוך כדי תנועה, ומעביר נתונים אלחוטית לאפליקציה בטלפון. המחירים ינועו בין כ-100 ל-200 דולר בארה"ב.

מכשיר שמיעה חכם

מכשיר השמיעה החדש והזעיר מבית חברת ReSound, שמכונה LiNX2, עולה גם הוא על הטרנד "אינטרנט עם כל דבר" בסיוע רכיב לתקשורת אלחוטית דו צדדית עם טלפונים ושעונים חכמים שמצוידים באפליקציה ייעודית. לאחר החיבור לטלפון/שעון ניתן בין השאר לשלוט בעוצמת הקול בצורה דיסקרטית באמצעות האפליקציה שעל המסך, לכוונן את איכות השמע ולבחור מבין תוכניות, שמתוכנתות מראש לסביבות אקוסטיות משתנות, דוגמת מקומות הומי אדם. בנוסף ניתן לתכנת ולשמור את מאפייני השמיעה המיטביים למאפיינים אקוסטיים ספציפיים - כמו מקום העבודה של בעל מכשיר השמיעה, הסלון בביתו וכדומה - ולבחור בהם בלחיצה. הקישור האלחוטי יכול גם להזרים מוזיקה מהטלפון אל מכשיר השמיעה. פיצ'ר נוסף באפליקציה מאפשר לאתר את מכשיר השמיעה במקרה שאבד בסביבה הקרובה.

חולצת בלוטות' "חכמה"

חברת Hexoskin הקנדית לקחה את המושג "טכנולוגיה לבישה" צעד גדול קדימה כאשר השיקה לפני כשלוש שנים חולצות וגופיות ספורט, שבתוך האריג שלהן הובנו חיישנים ביומטריים שאספו ואגרו נתונים על פעילותו ומצבו הפיזי של הלובש. השנה היא מתקדמת צעד נוסף עם המוצר שאותו היא מכנה "חולצה חכמה". מדובר בפיתוח של המוצר המקורי, שכולל כעת רכיב בלוטות', שמאפשר להתקשר אלחוטית ולסנכרן את נתוני החולצה עם מגוון אפליקציות כושר ורפואה מסחריות של טלפונים וטאבלטים. בין השאר אוספת החולצה נתונים על קצב הלב, עייפות, אינדיקטורים לתשישות, קצב ונפח הנשימה, תאוצה, מספר צעדים ועוד. בנתונים ניתן להשתמש גם לצורך ניתוח איכות השינה בלילה ועוד. החולצות והגופיות עשויות מבד "נושם" ועמיד בכביסה והסוללה שלהם מספיקה ל-30 שעות פעולה רציפה. המוצרים מהסדרה אמורים לצאת לשוק באפריל במחירים, שיתחילו בסביבות 330 דולר.

אלחוט בנעליים

גישה הוליסטית יותר לחובבי הכושר והמעקב הפיזי הצמוד מציעה חברת הסלולרHTC בשילוב יצרנית ציוד הספורט Under Armour. החבילה החדשה אותה היא משווקת תחת השם "קופסת בריאות" כוללת שלושה מוצרים נפרדים, שמוכרים היטב לספורטאים: צמיד חכם, שעוקב אחרי הפעילות הפיזית של הספורטאי; חגורת חזה, שמנטרת את הדופק; ומשקל אלקטרוני, שמזהה גם את אחוזי השומן. החידוש הוא, ששלושת המוצרים מציעים קישוריות אלחוטית לאפליקציה בטלפון החכם, שמנתחת אותם ובונה תמונה כוללת של מצבו הפיזי של המתאמן, שינויים במשקלו ועוד. את החבילה, שעולה כ-400 דולר, ניתן לשדרג באמצעות "נעלי הספורט החכמות" של המותג, שכוללות בסוליות שלהן חיישנים ורכיב בלוטות' ומשדרות נתונים על מספר הצעדים, קצב, חלוקת משקל וכדומה, לצורך שיפור ביצועי הספורט. לאותו כיוון מכוונת גם חברה שהתפצלה מחממת הפיתוח של סמסונג ומתכוונת להשיק השנה, תחת השם IOFIT "נעלי כושר" ספורטיביות עם תקשורת דו צדדית לאפקליקציה בטלפונים חכמים. גרסה אחת שלהן מיועדת לחובבי גולף ומסוגלת לנתח ולשפר את היציבה, עוצמת החבטה וכדומה.