בית-ספר להעלמות מס: מצעד הסלבס בחקירות רשות המסים

משה פרץ שהודה והורשע בהעלמת הכנסות לא לבד: רשות המסים עוקבת אחרי אמנים שמנהלים אורח חיים ראוותני, נוהגים ברכבי יוקרה, חיים בדירות פאר, מבזבזים הון במסעדות ובבילויים שונים - אך מדווחים על הכנסות נמוכות שאינן תואמות את סגנון החיים הבזבזני

בר רפאלי - אורבניקה / צילום מתוך יוטיוב
בר רפאלי - אורבניקה / צילום מתוך יוטיוב

 

משה פרץ, הידוען שהודה והורשע בהעלמת הכנסות, אינו לבד ברדאר של רשות המסים. מצעד הסלבס שמכתתים את רגליהם אל חדרי החקירות של רשות המסים גדל כל העת. לא מכבר נודע דבר חקירתה של דוגמנית-העל בר רפאלי בחשד להעלמות מס; וגם חקירתה של יזמת הנדל"ן ענבל אור, שכיכבה בעצמה בתוכניות רדיו וטלוויזיה - נמצאת בעיצומה בימים אלה.

אולם, אם תשאלו את זמרי הזרם הים-תיכוני, אלה יטענו כי בשנים האחרונות סימנה אותם רשות המסים כמטרה. ואכן, בשנים האחרונות ניתן היה להבחין במגמת עלייה בחקירות ובכתבי האישום שהוגשו נגד זמרים בסוגה זו. בין היתר נזכיר את כוכב הזמר הישראלי אייל גולן, שהודה במסגרת הסדר טיעון, והורשע בשורה של עבירות מס; והזמר קובי פרץ, שמצפה להכרעת הדין של בית-משפט השלום בתל-אביב, בתיק שבו הוא מואשם בהעלמות מס בהיקף של מיליוני שקלים.

ברשות המסים נוהלה חקירה נוספת, נגד הזמר ישי לוי. גורם ברשות מסר ל"גלובס", כי חקירות סמויות נוספות מתקיימות כל העת.

"גלובס" חשף כבר ב-2010 את מבצע האכיפה שבו פתחה רשות המסים באותה עת, אשר כלל בדיקה וחקירה בסקטור האמנים. ברשות לא היו מודים לעולם, כי הכוונה הייתה לאמנים ים-תיכוניים, אולם בפועל יצא כי היעד המרכזי של המבצע היה אמני הזמר הים-תיכוני.

אולם העניין לא היה סגנון המוזיקה של אותם זמרים, אלא סגנון ואופי העבודה. אמני הזמר הים-תיכוני שונים מחבריהם למקצוע, בין היתר במקומות שבהם הם מופיעים. בחתונות ובאירועים פרטיים, שהם עיקר התעסוקה של חלק מן הזמרים המזרחיים, נהוג לשלם - או לפחות להציע - בתשלום שאינו כולל מע"מ, וחלק מהאמנים מתפתים להכנסות "פטורות ממס".

בנוסף, בבדיקות ראשוניות שביצעה הרשות, עלה כי חלק מהאמנים שנמצאים במעקב מנהלים אורח-חיים ראוותני, נוהגים ברכבי יוקרה, חיים בדירות פאר, מבזבזים הון במסעדות ובבילויים שונים - אך מדווחים על הכנסות נמוכות, שאינן תואמות את סגנון החיים הבזבזני. במקרים כאלה, נדלקו הנורות האדומות ברשויות המס, והובילו אף הן לחקירות נרחבות.