סגן שר הבינוי: "מחירי הדיור לא יירדו בשנתיים הקרובות"

ז'קי לוי: "גלנט וכחלון הם שרים מעולים שעושים עבודה יוצאת מן הכלל. יחד עם זאת, עלינו להבין כי כל עוד הנוסחה לא תשתנה, והביקוש יהיה גדול ומנגד ההיצע נמוך, לא נזכה לחזות בשינוי המיוחל"

מחירי הדיור לא ירדו בשנתיים הקרובות. נוצר פער של שנים ארוכות, ואין ביכולתן של כל התכניות הרבות והטובות המונחות על השולחן להשלים את החוסר הגדול", את הדברים הללו לא אומר קבלן או יזם עם אינטרס אלא דווקא מי שמכהן בתפקיד בכיר בממשלת ישראל - סגן שר הבינוי והשיכון, חבר הכנסת ז'קי לוי (ליכוד). הדברים הללו מקבלים משנה תוקף לא רק בשל תפקידו בממשלה אלא גם על רקע הבטחות חוזרות ונשנות של שרים בממשלות האחרות כי מחירי הדירות צפויים לרדת. אמנם שר הבינוי הנוכחי יואב גלנט, ושר האוצר משה כחלון, אינם ממהרים לחזור על הטעות של קודמיהם בתפקיד ומיתנו את ההצהרות שלהם לגבי מחירי הדירות, אבל גם מהם שמענו כי השוק עתיד להצטנן ועליות המחירים צפויות להיבלם.

"מדינת ישראל שמה את ידה על כ-70 אלף דירות כשיש מחסור של 100 אלף דירות", אומר לוי. "ברור שזה לא מספיק, עלינו לנקוט עוד צעדים מהותיים למען השגת השינוי המיוחל. עלינו לשוב לתכניות הישנות והטובות: התחייבות רכישה או בנייה יזומה של המדינה".

- למה אתה בטוח שמחירי הדירות לא יירדו בשנתיים הקרובות?

"משום שנוצר פער של שנים ארוכות ואין ביכולתן של כל התכניות הרבות והטובות להשלים את החוסר הגדול. השרים גלנט וכחלון הם שרים מעולים שעושים עבודה יוצאת מן הכלל. חשוב להדגיש כי אין כאן ביקורת על עבודתם, אלא רק שבחים על פעילותם. יחד עם זאת, עלינו להבין כי כל עוד הנוסחה לא תשתנה, והביקוש יהיה גדול ומנגד ההיצע נמוך, לא נזכה לחזות בשינוי המיוחל".

- דיברת על התחייבות רכישה או בנייה יזומה של המדינה.

"רק פעולות אלו יוזילו את מחירי הדיור, לא יהיה מנוס מחזרה לשיטה הקודמת, שום דבר אחר לא יהיה אפקטיבי. השר כחלון הוא שר מעולה ואדם חכם שעושה מהלכים נכונים, אני סומך עליו מאוד. אני מקווה שהתכניות שאותן הוא מוביל בשילוב אלו שאני מציע יובילו לפתרון למשבר הדיור. המדינה התמודדה עם מצבים קשים בהרבה של מחסור בדיור, הפעולות שנקטו באותה עת ואותן ציינתי כאן הובילו לפתרון הולם בתנאים של מדינה עשירה הרבה פחות מהיום. המדינה דאגה לקורת גג. אין ברירה ולדעתי לא יהיה מנוס מללכת על הפתרון הזה. אנו רוצים להביא פתרונות בטווח הקצר שיובילו להוזלת מחירים ולא סחבת ארוכה שלא תוביל שינוי משמעותי".

- מה אומרים על זה חבריך לממשלה?

"חבריי לממשלה תומכים בכל מהלך שיוביל למצב במסגרתו מחירי הדיור ייבלמו ויוזלו. רבים מחבריי לממשלה מאמינים כי פתרונות אלו יובילו למהפכה אמיתית. יש לי את המורה הטוב ביותר בבית, אני חושב שהדרך שלו הוכיחה את עצמה ולכן צריך להיצמד לדרך שהניבה פירות".

"נושא כאוב"

נושא אחר בו עוסק סגן השר לוי הוא סוגיית הדיור הציבורי ומאז שהוא ושר הבינוי והשיכון יואב גלנט נכנסו לתפקידם ניכרת רוח חדשה בתחום זה שזכה להתעלמות מופגנת של הממשלות הקודמות.

לדברי לוי, הפעולות שנעשו חשובות אך לא מספקות: "הפעולות הרבות שנקטנו, בהן שיפוץ ואכלוס 600 דירות שהיו סגורות במשך שנים וחתימת הסכם עם משרד האוצר ומשרד הקליטה לבניית 2,650 דירות עבור דיירי הדיור הציבורי, מצביעות על שינוי דרמטי בהתייחסות משרד הבינוי והשיכון לנושא כאוב שהוזנח לחלוטין.

"הפער נוצר בשל מספר מועט של דירות במלאי אל מול תור ארוך של זכאים הממתינים לדירה, בפעולות אלו אנו מצמצמים את הפער. חרף הרכישה המוגברת, מצפה לנו עבודה קשה ורבה ולא ננוח לרגע עד שנמצא פתרון לכלל הזכאים לדירה ציבורית. המטרה שלנו להכפיל את כמות הדירות שנרכשו בשנה החולפת ובעזרת השם נעמוד ביעד ולהמשיך ולפעול למציאת פתרונות יצירתיים עבור הדיירים שאנו תומכים ומאמינים בהם מאוד".