ירידה בהכנסות פרטנר ב-2015; עברה להפסד של 40 מיליון שקל

הכנסות פרטנר אשתקד הסתכמו ב-1.054 מיליארד דולר ■ ההכנסה החודשית הממוצעת למנוי סלולר (ARPU) רשמה ירידה של 8% ל-18 דולר, בעוד בסיס מנויי הסלולר ירד ב-4% ■ להפסד אחראית גם הפסקת השימוש במותג "012 Smile" בתחום הקווי ב-2017, שגררה הפחתה חשבונאית גדולה

איציק בנבנישתי / צילום: יונתן בלום
איציק בנבנישתי / צילום: יונתן בלום

אי-הוודאות הנשקפת מהדוחות של פרטנר   היא סממן לשוק תקשורת חולה. זה לא רק עניין התוצאות הכספיות וההפסד של 40 מיליון שקל, שחלקו חשבונאי; זו בעיקר העובדה שהכאוס בשוק רק הולך ומתעצם, ומקריאת המפה היום - חברה שתעסוק רק בסלולר ובתקשורת, ספק אם תוכל להציע למשקיעיה אופק ורוד כלשהו.

בהינתן מציאות שבה שוק התקשורת ממשיך להיות מנוהל באופן כאוטי, מבלי שר במשרה מלאה ותוך העמדת האינטרסים האישיים של גורמים מפקחים מעל אינטרסים מקצועיים, עתידה של פרטנר ושל חברות נוספות (מלבד בזק) לוטה בערפל.

פרטנר, שבשליטת חיים סבן, פרסמה הבוקר את דוחות הרבעון הרביעי ושנת 2015, שבה כאמור עברה להפסד של 40 מיליון שקל; ההפסד הרבעוני היה גבוה יותר - 65 מיליון שקל, אך הוא התקזז חלקית עם הרווח הנקי שפרטנר עוד רשמה במחצית הראשונה של 2015.

ההפסד נובע בעיקרו דווקא לא מהפעילות הסלולרית, אלא מהחלטת פרטנר להפסיק להשתמש ב-2017 במותג "012 Smile" בתחום הקווי. כתוצאה מכך היא רשמה הפחתה חשבונאית בגין ירידת ערך, שהשפיעה על השורה התחתונה בהיקף של 72 מיליון שקל. ללא ההפחתה, פרטנר הייתה מסכמת שנה עם רווח נקי של 32 מיליון שקל - שעדיין מהווה ירידה של כ-80% ביחס ל-2014.

גם בשורת ההכנסות נמשכת מגמת הירידה, ופרטנר סיימה את 2015 עם הכנסות של כ-4.1 מיליארד שקל, ירידה של 6.6% מ-2014. לשם השוואה, רק ב-2011, לפני השינוי המשמעותי בשוק הסלולר המקומי וכניסת המתחרים החדשים, הכנסות החברה היו כ-7 מיליארד שקל.

הרווח התפעולי הסתכם ב-107 מיליון שקל, ירידה מ-400 מיליון שקל ב-2014. החברה רשמה הכנסה של 61 מיליון שקל כתוצאה מההסדר עם Orange. כזכור, פרטנר מיתגה את עצמה מחדש וויתרה על המותג אורנג'.

במבט על פעילות הסלולר של פרטנר, זו רשמה הכנסות של כ-3.3 מיליארד שקל, ירידה של 5.8% לעומת השנה הקודמת. בהכנסות משירותי סלולר הירידה חדה אף יותר - 12.3%, והן הסתכמו בכ-2.3 מיליארד שקל. הירידה קוזזה בחלקה בזכות עלייה בהכנסות פרטנר ממכירת ציוד קצה בשיעור של 12%, לרמה של כ-1.1 מיליארד שקל.

הרווח התפעולי מתחום הסלולר התכווץ בשנה החולפת ב-67.4% והגיע ל-72 מיליון שקל. ה-EBITDA המתואם (רווח בנטרול ריבית, מס, פחת והפחתות) ירד ב-5.6% ל-152 מיליון שקל. בתזרים המזומנים החופשי נרשמה עלייה של 8.8%, ל-566 מיליון שקל.

בסוף 2015 היו לפרטנר כ-2.7 מיליון מנויי סלולר, ירידה של 4.2% לעומת השנה הקודמת, ונתח השוק שלה ירד מ-28% ל-27%. ההכנסה החודשית הממוצעת ממנוי סלולר (ARPU) המשיכה להישחק, ל-69 שקל לעומת 75 שקל ב-2014; ברבעון הרביעי ה-ARPU עמד על 67 שקל.

פרטנר דיווחה היום (ב') במקביל על חתימת הסכם קיבוצי עם נציגות העובדים וההסתדרות. עלות ההסכם המשוערת ל-2016 נאמדת ב-30 מיליון שקל.

"סיכום תוצאות 2015 משקף את חוסר האיזון הקיים בשוק התקשורת - הן בענף הסלולר והן בשוק הסיטונאי", מסר מנכ"ל פרטנר, איציק בנבנישתי. "חוסר איזון זה נובע מאי-אכיפה שווה על החברות שפועלות בשוק התקשורת, מה שפוגע ביכולת להתחרות בצורה הוגנת בשוק זה. מציאות זאת, שבה יש פער כה גדול בין חברות בשוק התקשורת, אינה טובה למשק ואינה טובה לצרכן.

"למרות המציאות המורכבת הזאת שבמסגרתה אנחנו פועלים, אנו רואים הזדמנויות רבות בעקבות ההחלטה האסטרטגית שקיבלנו, במסגרת תהליך המיתוג מחדש, להפוך מחברת סלולר לקבוצת תקשורת כוללת".

בעקבות הדוחות, האנליסטית סבינה לוי מלידר שוקי הון העלתה את ההמלצה למניית פרטנר מ"תשואת שוק" ל"תשואת יתר", אך הותירה את מחיר היעד למניה ללא שינוי על 20 שקל. לדבריה, "רמת המחירים בסקטור הסלולר מתקרבת להערכתנו לשפל, והגם שבשלב זה קשה להעריך מתי היא תיבלם לגמרי, אנו מביעים אופטימיות זהירה וצופים שיפור בסביבה העסקית בתחום בשנים הקרובות".

תוצאות מגזר הסלולר של פרטנר
 תוצאות מגזר הסלולר של פרטנר