אלוף העולם ב-GO ניצח את תוכנת הבינה המלאכותית של גוגל

הדרום-קוריאני לי סי-דול רשם אתמול את ניצחונו הראשון במשחק הלוח העתיק, ניצחון השולל את האפשרות שתוכנת הבינה המלאכותית תרשום ניצחון מוחלט בתחרות שכוללת סדרה של 5 משחקים

לי סי–דול. צעד קטן לאדם / צילום: רויטרס
לי סי–דול. צעד קטן לאדם / צילום: רויטרס

הדרום-קוריאני לי סי-דול רשם אתמול (א') את ניצחונו הראשון במשחק הלוח העתיק, גו, נגד תוכנת הבינה המלאכותית שפיתחה חברה-בת של גוגל. ניצחונו שולל את האפשרות שתוכנת הבינה המלאכותית תרשום ניצחון מוחלט בתחרות שכוללת סדרה של 5 משחקים.

לי, אחד השחקנים המובילים בעולם, אשר מחזיק ב-18 תארים בינלאומיים, התאושש משלושה הפסדים רצופים נגד תוכנת אלפא-גו שפיתחה יחידת דיפ-מיינד של גוגל.

"לניצחון הזה יש ערך רב, ולא הייתי מחליף אותו תמורת שום דבר בעולם", אמר לי הצוהל לכתבים לאחר המשחק. הוא הודה לאוהדיו על תמיכתם.

השחקן המקצועי בן ה-33 הודה כי המעיט בהערכת יכולותיה של אלפא-גו, אך ציין כי התוכנה אינה מושלמת, וביקש מתומכיו להמשיך לצפות בתחרות.

מייסד דיפ-מיינד, דמיס הסאביס, אמר לכתבים כי ההפסד הוא כלי למידה רב-ערך שיסייע באיתור נקודות חולשה בתוכנה שאותן מתכנן צוותו לתקן.

"זו עדות אמיתית לרוח הלחימה הלא-תיאמן של מר לי. הוא הצליח לשחק היום באופן כל כך מבריק לאחר שלוש תבוסות", אמר הסאביס.

משחק הגו, הפופולרי במדינות כגון סין, דרום קוריאה ויפן, נערך בין שני שחקנים שמזיזים אבנים לבנות על לוח משבצות במטרה לכבוש כמה שיותר טריטוריות.

מומחים העריכו כי תוכנת בינה מלאכותית לא תצליח להביס מקצוען אנושי עוד עשר שנים או יותר - עד שאלפא-גו הביסה אלוף אירופי אשתקד. עם זאת, נחשב לי ליריב הרבה יותר חזק.

בכירים בגוגל אמרו כי מספר המהלכים האפשריים במשחק הגו גבוה מכדי שמכונה תהיה מסוגלת לנצח באופן מוחץ אך ורק באמצעות כושר החישוב שלה, כפי שקורה במשחק השחמט, שבו ניצח ב-1997 מחשב של יבמ את אלוף העולם לשעבר בשחמט, גארי קספרוב.

במקום זאת - לדברי המומחים בגוגל ניסתה אלפא-גו לחקות ככל הניתן את האינטואיציה האנושית באמצעות למידת משחקי עבר ושימוש במשחקי סימולציה כדי לחדד באופן עצמאי את יכולותיה. המשחק החמישי והאחרון בסדרה ייערך מחר.

ההתמודדות בין שני הצדדים נפתחה בשבוע שעבר. לאחר ההפסד הראשון אמר סי-דול כי הוא "בהלם", וכי לא ציפה שהמכונה תשחק "באופן מושלם שכזה".

לי אמר: "הופתעתי מכיוון שלא חשבתי שאפסיד במשחק. שגיאה שעשיתי ממש בהתחלה נמשכה עד הרגע האחרון".