מחפשים תשואה? חפשו אם יש נשים בדירקטוריון

מחלקת המחקר של אינפיניטי ביקשה לבדוק את שיעור הנשים המכהנות בדירקטוריונים של חברות ציבוריות, והאם קיים מתאם בין נתון זה לביצועי המניות של אותן חברות ■ בדיקה בקרב כ-2,400 חברות מהמדדים המרכזיים בארה"ב מעלה כי נוכחות נשית תורמת לתשואה

מאריסה מאייר / צילום: רויטרס
מאריסה מאייר / צילום: רויטרס

בשנים האחרונות מצליחות יותר ויותר נשים לסלול את דרכן לצמרת העסקית בישראל. בשלוש השנים האחרונות התבשרנו על כך ששלוש נשים חזקות ואינטליגנטיות כבשו מעוזים נוספים שנשלטו במשך עשורים רבים על ידי גברים.

נתחיל עם קרנית פלוג, אשר נבחרה, כנגד כל הסיכויים, לתפקיד נגידת בנק ישראל, לאחר שגברה על שורה ארוכה של מועמדים גברים. לילך אשר-טופילסקי אשר זה שלוש שנים ממלאת את תפקיד מנכ"לית בנק דיסקונט, ובכך חיזקה את הנוכחות הנשית בצמרת הבנקאות הישראלית, לצד מקבילותיה - סמדר ברבר צדיק מנכ"לית הבינלאומי ורקפת רוסק עמינח, מנכ"לית בנק לאומי. גם במגזר הציבורי ניתן למצוא שורה של נשים בעמדות בכירות, דוגמת דורית סלינגר, הממונה על אגף שוק ההון, ביטוח וחיסכון במשרד האוצר, שם מכהנת בתפקיד מפתח נוסף מיכל עבאדי-בויאנג'ו כחשבת הכללית.

אפשר לומר בפה מלא כי התופעה המוזכרת לעיל אינה שמורה רק לכלכלה המקומית, וזו מגמה גלובלית במסגרתה מתעצמת הנוכחות הנשית בתפקידי מפתח בתחומים מהותיים רבים, בין אם זה באופן טבעי או כתוצאה מיוזמות לצמצום הפער המגדרי.

דוגמאות לדמויות נשיות רבות-עוצמה מהזירה הבינלאומית יש לא מעט, ואלו כמה בולטות בהן: ג'נט ילן, שנבחרה על ידי נשיא ארה"ב ברק אובמה להחליף את נגיד הפדרל ריזרב הקודם, בן ברננקי; יו"ר קרן המטבע הבינלאומית, כריסטין לגארד, ששימשה בעבר כשרת האוצר של צרפת, זוכה לתשבחות רבות על תפקודה; אנגלה מרקל, קנצלרית גרמניה, מכהנת זו הקדנציה השלישית ברציפות; מריסה מאייר הצליחה בתקופה קצרה "לנער" את ענקית האינטרנט יאהו מהתרדמת בה הייתה שרויה ולהצעיד אותה קדימה, מרגע שהתיישבה על כיסא המנכ"לית. הרוח החיה שהביאה עימה מאייר סייעה גם לתפקוד מניית החברה, שעלתה מאז כניסתה לתפקיד ביולי 2012 בכ-110%; אופרה וינפרי אוחזת בתואר אשת התקשורת העשירה ביותר בעולם; אינדרה נוי משמשת בשבע השנים האחרונות כמנכ"לית ויו"ר פפסיקו, אחת מהחברות הגדולות בארה"ב (בעלת שווי שוק של 142 מיליארד דולר); ברזיל, המדינה הגדולה ביותר בדרום אמריקה, מנוהלת על ידי דילמה רוסף מאז 2011.

הישג נוסף, והיסטורי יש לומר, נרשם למין הנשי כשסאלי רייד האמריקאית הפכה לאסטרונאוטית הראשונה שטסה לחלל בשנת 1983. נזכיר גם את מישל אובמה, שהצליחה בדרכה הייחודית לצקת לתפקיד "אשתו של" משמעות וחשיבות שאין כדוגמתן. את רשימת הנשים ההישגיות הללו ננעל עם הילארי קלינטון, אשר אם תנצח במרוץ לנשיאות ארה"ב, תהפוך לנשיאה הראשונה של המעצמה החזקה והגדולה בעולם.

למרות שנשים מהוות כמחצית מאוכלוסיית העולם, ולמרות ששורת מחקרים קובעים שהן משכילות יותר מהגברים, הן עדיין לא זוכות לייצוג הולם בתחומים רבים בזירה העסקית העולמית. חוסר הלימות זה הביא להתפתחות תחום מחקרי במדעי החברה (החל משנות ה-60 של המאה הקודמת) הנקרא מגדר. תחום זה מתייחס להבחנות בין גברים לנשים, התלויות חברה ותרבות.

התגברות המגמה תביא לתמהיל הנכון

כדי להבין עד כמה הפערים גדולים גם במחוזות הנחשבים מתקדמים ונאורים בעולם המערבי, ביצעה מחלקת המחקר של אינפיניטי בדיקה במטרה לספק תמונת מצב עדכנית על חוסר הסימטריה בייצוג הנשי בעולם העסקים, וזאת על ידי בחינת אחוז הנשים המכהנות בדירקטוריונים של חברות ציבוריות. בנוסף, ביקשנו לבדוק האם קיים מתאם בין ביצועי מניות החברות לבין הנוכחות הנשית בהנהלות השונות.

הבדיקה התבצעה באמצעות בחינת רשימת החברות במדדים המובילים בבורסות וול סטריט: נאסד"ק 100, מדד S&P 500, דאו ג'ונס ומדד ראסל 2000 המייצג את החברות בגודל בינוני בארה"ב. בדיקה זו אפשרה לבחון את מצבן של כ-2,362 חברות, לאחר ניכוי של 268 חברות שלא סיפקו את נתון הנשים בדירקטוריון לסוכנות בלומברג למידע פיננסי.

ברשימת 500 החברות במדד S&P 500, החברה שבה שיעור הנשים הוא הגבוה ביותר ואף נוטה לטובת הנשים - כ-53.8% - היא Navient (סימול: NAVI), שליבת עסקיה במתן הלוואות לחברות במצוקה כלכלית, אשר מובטחות בערבות ממשלת ארה"ב.

החברה השנייה ברשימה היא Xerox -XRX המספקת פתרונות ניהול מסמכים, אשר הדירקטוריון שלה מתחלק שווה בשווה בין נשים לגברים. מספר החברות ב-S&P 500 שבהן אין כלל נוכחות נשים בדירקטוריון הוא 13, ומספר החברות שלא סיפקו נתון זה הוא כ-56. עוד בצמרת רשימת החברות השואפות לשוויון בין המינים סביב שולחן הדירקטוריון, ניתן למצוא את אימפריית הקוסמטיקה והלייף-סטייל אסתי לאודר (EL), שבה הייצוג הנשי מגיע לכ-47%. מותג היוקרה נקרא על שמה של המייסדת, שבמהלך 99 שנות חייה הספיקה לייצר את אחד ממותגי הפרפומריה המוכרים והנמכרים בעולם.

בחינת ביצועי המניות של החברות שבהן הייצוג הנשי בדירקטוריון נע בין 30% ל-50%, מגלה כי התשואה הממוצעת ב-12 החודשים האחרונים עומדת על כ-1.56%, בעוד שהתשואה הממוצעת של מניות החברות בהן שיעור הנשים בדירקטוריון מגיע לכל היותר ל-20% הייתה שלילית בתקופה זו, בשיעור של כ-1.17%-.

במדד ראסל 2000, חברתCONNECTICUT WATER (סימול: CTWS) מובילה את רשימת החברות בעלות ייצוג נשי גבוה, כאשר 63% מחברי הדירקטוריון הן נשים. בשנת 2015 השיגה מניית החברה תשואה של 60%. בתחתית הרשימה ניתן למצוא 18 מניות שרשמו בתקופה זו תשואה שלילית בשיעור של 90% ומעלה, בחברות אשר בכל אחת מהן אין אף לא אישה אחת.

עוד עולה מהנתונים, כי מספר החברות ממדד הנאסד"ק 100 שבהן אחוז הנשים עומד על 50% (בדומה לייצוגן באוכלוסייה) מסתכם באחת בלבד. באופן לא מפתיע מדובר בחברת ULTA SALON COSMETICS & FRAGRANCE המשווקת מוצרי קוסמטיקה, איפור וטיפוח נשי. אולטה סלון קוסמטיקס רשמה אשתקד תשואה של 44.7%, בעוד שהתשואה הממוצעת בקרב שאר החברות במדד שבהן הייצוג הנשי נע בין 0% ל-36% הסתכמה בכ-8.4% בלבד.

שורה תחתונה: אמנם לא נבחן הקשר בין ביצועי המניות של החברות שנבדקו לבין שיעור הנשים מבין חברי הדירקטוריון באופן ישיר, אך סביר שהתגברות המגמה של חיזוק נוכחות הנשים בדירקטוריונים, עשויה להביא לתמהיל הנכון ולמצב הטבעי שבו חברות עסקיות נדרשות להתנהל בעידן המודרני.

הכותב הוא אנליסט בכיר באינפיניטי. הגורמים בכתבה עשויים להשקיע בניירות ערך ו/או מכשירים, לרבות אלו שהוזכרו בה. האמור אינו מהווה ייעוץ או שיווק השקעות, המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם

ייצוג נשי בדירקטוריונים של חברות נאסד"ק 100
 ייצוג נשי בדירקטוריונים של חברות נאסד"ק 100