כלכלנים: האינפלציה תתחיל לעלות כבר בחודשים הקרובים

המדד השלילי לא הפתיע את הכלכלנים בשוק ההון שמעריכים כי המחירים יתחילו לעלות בחודשים הבאים ■ לידר: שוק הנדל"ן צריך להאיג מאוד את בנק ישראל ■ מור בית השקעות: מחירי הנפט ימשכו לעליית מחירים ■ תמיר פישמן: הריבית תישאר נמוכה עוד זמן רב

בורסה / צילום: תמר מצפי
בורסה / צילום: תמר מצפי

המדד השלילי שפורסם היום על ידי הלמ"ס לא הפתיע את הפעילים בשוק ההון אולם הכלכלנים נחלקים לגבי המשמעות של הנתון. מחד הציפיות האינפלציוניות מהמסחר בשוק האג"ח משקפות עלייה בסביבת האינפלציה כשהצריכה הפרטית נראית בסך הכל בסדר אולם מאידך, נשמעים קולות שמעלים חששות מפני היקפי ההשקעות בישראל מה שעלול להביא למיתון במהלך השנה.

צריך לזכור שהעולם המערבי כולו נמצא בתהליך שנקרא ה"סינדרום היפני" שמשמעותו צמיחה נמוכה, אינפלציה נמוכה וריבית נמוכה וכדי לצאת מהמעל השוטה הזה יש לבצע פעולות מרחיקות לכת שעלולות להיות כואבות. בארה"ב הממשל החליט על הזרמות אגרסיביות של כסף לשווקים וכך החזיר את הכלכלה לצמיחה ברת קיימא אולם בשאר העולם מהלך כזה עלול להיות הרה אסון ולכן הדעה הרווחת היום בעולם בבנקים המרכזיים היא שברגע שמחירי הנפט יעלו והרפורמות הממשלתיות להורדת מחירי המזון ימצו את עצמם האינפלציה תחזור לרמה של 1%-3% והבנקים המרכזיים יוכלו לחזור להעלות את הריבית, או אז תיווצר בעיה חדשה בשוק הנדל"ן.

יונתן כץ מלידר שוקי הון מעריך שהסיכוי להורדת ריבית או לתכנית הרחבה פיסקלית או מוניטרית פחת לאחרונה לאור העלייה בציפיות האינפלציוניות שמשתקפות מהמסחר בשוק האג"ח. מדד פברואר היה מעט גבוה מההערכות המוקדמות שלנו שעמדו על מינוס של 0.4% כשמסתמנת עלייה במחירי השכירות ובסך הכל המשך עליית מחירי הדיור אמורה להדאיג מאוד את בנק ישראל. הוסיף כץ.

יוסי לוי, מנכ"ל מור בית השקעות, מסכים עם ההערכה של כץ וסבור כי מדד מארס ינוע בטווח של אפס עד מינוס 0.2% אולם המדדים הבאים יתחילו להיות חיוביים בעיקר בשל עלייה צפויה במחירי הנפט. הציפיות האינפלציוניות שמשתקפות משוק האג"ח מחזקות את ההערכות האלה, אומר לוי.

לעומת זאת, מעריך חן הרצוג, הכלכלן הראשי של BDO Consulting Group כי המדד השלילי מהווה תזכורת נוספת לכך שישראל נמצאת בסביבה כלכלית מדאיגה של אינפלציה שלילית וצמיחה לנפש אפסית. סביבה כלכלית זו, יחד עם ירידה של 3.2% בהשקעות בענפי המשק בשנה האחרונה, מעידים על כך שהמשק הישראלי נמצא בתוואי של כניסה למיתון. 

"אנו סבורים שהממשלה חייבת לגבש צעדי חירום לעידוד השקעות במשק וחזרה לתוואי של צמיחה. ללא צעדי חירום, אנו מעריכים שהצמיחה לנפש בישראל לשנת 2016 תהיה כ- 0.5% בלבד. המשמעות היא שהמשק הישראלי נמצא על סף מיתון, עם שיעור צמיחה נמוך משמעותית מהצמיחה לנפש באירופה שצפויה להיות כ-1.5%.

אך בעוד שאירופה נוקטת צעדי חרום להאצת הצמיחה, נראה כי קברניטי הכלכלה בישראל עדיין לא הפנימו את הצורך בגיבוש מדיניות כוללת להאצת הצמיחה ועידוד ההשקעות".

בתמיר פישמן מעריכים כי נכון להיום התחזיות הנגזרות משוק ההון לאינפלציה בשנה הקרובה עדיין אפסיות ועדיין רחוקות מיעד בנק ישראל לאינפלציה שנתית של 1% - 3%. בציפיות אינפלציוניות כה נמוכות לעתיד ועד שלא תיווצר אינפלציה במסגרת התוואי הרצוי של בנק ישראל נראה כי הריבית האפסית ששוררת כיום בשוק תישאר לאורך זמן.