מנכ"ל קרדן אן.וי שוקי אורן פורש לאחר 4 שנים

אורן, לשעבר החשב הכללי באוצר, הוביל את קרדן במשך ארבע שנים ושיפר את מצב נושיה, אולם בעלי המניות מחזיקים כעת בחברה ששווה 93 מ' ש' בלבד

שוקי אורן / צילום: איל יצהר
שוקי אורן / צילום: איל יצהר

מנכ"ל חברת ההחזקות קרדן אן.וי, שוקי אורן, מסיים את תפקידו. החברה הודיעה היום כי אורן ביקש לסיים את תפקידו בתום כארבע שנים, ואת מקומו יתפוס אריאל חסון, מנכ"ל החברה הבת, קרדן שירותים פיננסים (KFS), שאתמול דווח כי סיכמה על מכירת פעילותה תמורת 69 מיליון אירו לחברה זרה.

אריאל חסון, 43, ייכנס לתפקידו באמצע החודש הבא. הוא מונה לתפקיד מנכ"ל KFS בשנת 2010 ומאז העביר את הפעילות הפיננסית מהפסדים לרווחיות. טרם הצטרפותו לקרדן אן.וי, שימש חסון כסגן נשיא בבנק הפועלים ועמד בראש חטיבת שווקים מתפתחים. קודם לכן עבד בקבוצת הייעוץ בוסטון קונסלטינג גרופ (BCG).

שוקי אורן הצטרף לקרדן אן.וי בפברואר 2012 לאחר שהחברה, שבשליטת יוסף גרינפלד ואבנר שנור, כבר הייתה בעיצומו של סחרור פיננסי חמור, עקב מינוף יתר וירידה חדה בשווי נכסיה במזרח אירופה. את 2011 סיימה החברה בהפסד של 148 מיליון אירו, ועד לכניסתו הרשמית לתפקיד, בתחילת יוני 2012, הספיקה מניית החברה להשלים קריסה של 85% בתוך 13 חודשים. במקביל, נפלו איגרות החוב הארוכות של החברה (סדרה ב') עד למחיר שפל של 32 אגורות, המשקף סבירות גבוהה ביותר לחדלות פירעון.

עדיין נושאת חוב של 470 מיליון אירו

כתוצאה מהמצב הבעייתי של החברה בתקופתו, עסק אורן בעיקר בטיפול בהפחתת חובות, וזאת בדרך של השבחת הנכסים הקיימים ומכירתם לצורך הצטיידות במזומנים. פעילות זו הובילה ליצירת ערך עבור נושי החברה, אולם לא לבעלי המניות שמחזיקים כיום בחברה בשווי של 93 מיליון שקל בלבד.

במהלך תקופת כהונתו הצליח אורן להשלים את מכירת יתרת מניות חברת הקניונים GTC בפולין; את מכירת המחצית השנייה של קניון גלריה צ'נגדו בסין; ואת מכירת 75% ממניות חברת KWIG העוסקת בטיהור והשבה של מי שפכים. יתרת מניות KWIG אמורות להימכר גם הן תמורת כ-23 מיליון אירו, כאשר אתמול גם דיווח אורן על חתימת הסכם למכירת פעילות האשראי והבנקאות של החברה בבולגריה ורומניה, המרוכזת בחברת TBIF, תמורת 69 מיליון אירו.

בקרדן אן.וי ציינו היום כי במסגרת הטיפול בחוב פרעה החברה מתחילת שנת 2012 יותר מ-350 מיליון אירו לבנקים ולמחזיקי האג"ח, כאשר במקביל הוביל אורן אשתקד הסכם עם המחזיקים שעיקרו דחיית פירעונות לתקופה של שנתיים, תמורת תוספת ריבית ומתן ביטחונות. עם זאת, החברה עדיין נושאת על גבה חוב עתק של כ-470 מיליון אירו למחזיקי האג"ח, כך שתידרש להמשיך ולממש נכסים בשנים הקרובות כדי לעמוד בתשלומים בין פברואר 2017 לפברואר 2020.

פיטר שלדון, יו"ר דירקטוריון קרדן אן.וי, מסר כי "במהלך כהונתו, הפגין שוקי אורן יכולות יוצאות דופן אל מול צרכיה של החברה ואין ספק שהוא משאיר אחריו חברה שנמצאת במצב הרבה יותר טוב ממצבה לפני ארבע שנים עם כניסתו לתפקיד".

שוקי אורן, לשעבר החשב הכללי באוצר, מסר כי "לאחר ארבע שנים מרתקות בקרדן" החליט לפנות לדרך חדשה. "למרות הסביבה העסקית הקשה אני גאה בתוצאות שהשגנו, בתשלומי החוב העצומים שביצענו וביכולתנו לממש נכסים במחירים טובים. החברה הוכיחה את יכולתה לפעול באופן שקוף ואמין ובזכות זו נבנתה מערכת של יחסי אמון עם מחזיקי איגרות החוב של החברה, שאפשרו לנו לפעול לטובתם ולטובת בעלי המניות".

הקדנציה של שוקי
 הקדנציה של שוקי