ירידות בסיום שבוע המסחר; ירידות חדות במניות הפארמה

הפד הותיר אתמול את הריבית על כנה אך חתך את התחזיות וכעת צופה שתי העלאות ריבית השנה לרמה של 0.9% ■ בזק דיווחה על רווח של 1.7 מיליארד שקל והכנסות של 10 מיליארד שקל ■ מניות הפארמה התרסקו בעקבות מסבר וליאנט

בורסת תל אביב / צלם: בלומברג
בורסת תל אביב / צלם: בלומברג

היום האחרון של המסחר בבורסה של תל אביב (ה') נסגר בירידות שערים וזאת בניגוד למגמה החיובית בוול סטריט. ברחבי העולם ממשיכים לעכל את הודעת הריבית של הפד ובסך הכל מרוצים ממסיבת העיתונאים שקיימה אמש היו"ר ג'נט ילן.

 

כצפוי, הפד החליט אתמול להותיר את הריבית על כנה, אך הפתיע כאשר שינה את התחזיות הכלכליות. בדצמבר אשתקד הפד צפה כי הריביות יעלו ב-4 פעימות לפחות, אך בשל חוסר הוודאות בשווקים והמשך הלחצים הדפלציונים, הוא חתך את התחזית וכעת צופה לפחות שתי העלאות ריבית ב-2016 לרמה של 0.9% ועוד שתי העלאות ב-2017. הפד מעריך עוד כי קצב הצמיחה יעמוד השנה על 2.2%, לעומת התחזית הקודמת שעמדה על קצב צמיחה של 2.4% וכי האינפלציה תמשיך לרדת בטווח הקצר, בעיקר בשל ירידת מחירי הנפט.

 

הודעת הפד המשכה אתמול את השווקים לעליות ומדד ה-S&P ננעל בשיא של 2016. תשואות האג"ח הממשלתיות ל-10 שנים ירדו מתחת ל-2%. בשוק המט"ח הדולר נחלש ביותר מ-1% מול המטבעות המרכזיים ונפל לרמה של כ-1.12 דולרים לאירו. מול השקל הדולר נחלש היום בכ-1.4% והשער היציג נקבע על נסחר סביב 3.853 שקלים.

כמו כן, בעקבות התחזית החדשה של הפד החוזים על הריבית מגלמים כעת סיכוי של 50% להעלאת ריבית נוספת בחודש יולי בעוד שלפני ההחלטה השווקים תמחרו העלאת ריבית ביוני.

"אנו מעריכים כי הפד יתחיל להכווין את השווקים בחודשים הקרובים להעלאת ריבית נוספת בחודש יוני, בתנאי, כמובן, שהסביבה הגלובלית לא תדרדר שוב כפי שקרה בתחילת השנה. מאחר והכלכלה האמריקאית ממשיכה להפגין עצמה, העלאות ריבית נוספות הן רק עניין של זמן", מציין גיא בית אור, אנליסט בכיר בפסגות.

ובזירה המקומית, אתמול בשעות הערב ועדת הכספים של הכנסת אישרה את הגבלת שכר הבכירים במערכת הפיננסית ל-2.5 מיליון שקל בשנה כולל מענקים ובונוסים. ש להדגיש כי המערכת הפיננסית עדיין תוכל לשלם יותר לבכיריה, אולם מעבר לתקרת 2.5 מיליון השקלים היא תיאלץ לשלם מס מוגדל, ולא יוכרו לה התשלומים הללו כהוצאות לצורכי מס. גובה הטבת המס יוגבל ל-35 פעמים עלות השכר העובד. מניות הבנקים וחברות הביטוח עשויות לרכז עניין בעקבות ההחלטה, ביניהן, לאומי , פועלים , מזרחי טפחות  ומגדל .

מניות הסלולר המשיכו לרכז עניין בצל הדוחות המאכזבים שפרסמו השבוע. נציין את פרטנר  וסלקום  שרשמו אתמול עליות חדות. בתוך כך,  בזק   פרסמה היום את תוצאותיה הכספיות ורשמה רווח נקי של כ-1.7 מיליארד שקל ב-2015, ירידה של 18% לעומת הרווח ב-2014. ההכנסות טיפסו ל-10 מיליארד שקל. בזק צופה כי הרווח ב-2016 יסתכם בכ-1.4 מיליארד שקל והודיעה גם כי תחלק דיבידנד גדול של 776 מיליון שקל לבעלי המניות. 

בעלי המניות של אסם  אישרו היום את עסקת המיזוג הענקית עם החברה האם נסטלה. במסגרת העסקה, נזכיר, נסטלה תרכוש את מניות אסם המוחזקות ע"י הציבור, בהיקף כולל שנאמד בכ-3.3 מיליארד שקל. בעקבות העסקה מניות אסם צפויות להימחק מהמסחר.

כיל בוחנת להנפיק לראשונה אג"ח בישראל בהיקף של 1.25 מיליארד שקל. אתמול הפיצו חתמי החברה למשקיעים המוסדיים טיוטות של שטר הנאמנות במטרה לקבל את תגובתם להתניות.

מניות הפארמה, טבע , מיילן  ופריגו  ירדו היום בשיעורים חדים וזאת בשל הפרסומים סביב השערורייה החשבונאית בוליאנט האמריקאית. על פי פרסומים זרים טבע הייתה מעוניינת לרכוש את וליאנט מספר פעמים בשנים האחרונות אולם העסקה לא יצאה לפועל בסופו של דבר. נתון נוסף שמעיב על המסחר במניות הפארמה (בכל העולם) הוא הכוונה של המערכת הפוליטית האמריקאית להוזיל באופן משמעותי את מחירי התרופות, מה שיפגע בהכנסות של החברות האלה בארה"ב. לציין כי פעילות אגרסיבית של המערת הפוליטית האמריקאית עשויה לגרור גם את הרגולטורים באירופה לפעולה דומה.