העסקה שעשויה לשנות את פני תעשיית המלונאות העולמית

חברת הביטוח הסינית אנבאנג קרובה לביצוע עסקת ההשתלטות הסינית הגדולה ביותר על חברה אמריקאית, לאחר שהציעה לרכוש את ענקית המלונאות האמריקאית סטארווד תמורת כ-13.1 מיליארד דולר ■ בתוך כך, סטארווד חתמה אתמול על עסקה להשקעה במלונות בקובה

הכניסה לאחד ממלונות סטארווד בקליפורניה / צילום: בלומברג
הכניסה לאחד ממלונות סטארווד בקליפורניה / צילום: בלומברג

חברת הביטוח הסינית אנבאנג מתקרבת לביצוע עסקת ההשתלטות הסינית הגדולה ביותר על חברה אמריקאית, לאחר שחברת סטארווד הוטלז אנד ריזורטס הודיעה שההצעה בסך 13.1 מיליארד דולר במזומן שהיא קיבלה מקבוצת חברות בראשות אנבאנג מבטלת את עסקת המיזוג שהיא תכננה עם חברת מריוט אינטרנשיונל, שעמדה על כ-11.5 מיליארד דולר.

סטארווד, הבעלים של רשתות המלונות שרתון, ווסטין וסיינט רג'יס, הודיעה שלשום שמריוט תקבל אורכה של עשרה ימים לשפר את הצעת הרכישה שלה, או שעסקת המיזוג שנחתמה בין שתי החברות בנובמבר תתבטל לטובת "ההצעה העדיפה" של אנבאנג.

סטארווד תיארה את הצעת קבוצת אנבאנג, שמורכבת גם מחברת ההשקעות הסינית פרימוורה ומחברת ההון הפרטי האמריקאית JC Flowers כהצעה "ממומנת במלואה" שנהנית מ"דרגה גבוהה של סבירות לסגירה".

כשחברת מלונות מריוט אינטרנשיונל הודיעה בנובמבר שהיא זכתה בהתמודדות על רכישת חברת סטארווד מול חברה קטנה יותר, העסקה הזו הייתה אמורה ליצור את חברת המלונות הגדולה בעולם במונחי מספר חדרים. אבל כעת נכנס גורם חדש לתמונה - קבוצת משקיעים בהובלת חברת הביטוח הסינית אנבאנג (Anbang), שמאיימת לא רק על העסקה של מריוט, אלא על כל תעשיית המלונאות העולמית.

אנבאנג הציעה בתחילה כמעט 13 מיליארד דולר תמורת סטארווד, וכעת כאמור שיפרה את הצעתה.

מבחינת אנבאנג, שהתחילה את דרכה כחברת ביטוחי רכב אזורית בסין לפני 12 שנים, השתלטות על סטארווד תהיה שיא של מעבר מהיר למעמד של קבוצת עסקים מגוונים. בשנה וחצי האחרונות, אנבאנג הוציאה יותר מ-23 מיליארד דולר - לפני ההצעה שלה לסטארווד - על צבירת רשימה מסועפת של נכסים עולמיים שחובקים שירותים פיננסיים, נדל"ן ומלונאות.

בהנהגת וו שייאוהוי, היו"ר שלה בעל הקשרים הפוליטיים, אנבאנג השתמשה בהכנסות עסקי הביטוח הצומחים שלה כדי לממן את שאיפותיה הבינלאומיות. נכון לפברואר 2015, לקבוצה היו נכסים בסך 123 מיליארד דולר.

וו נשוי לנכדתו של דנג שייאופינג, מנהיג סין לשעבר ואדריכל המעבר שלה לכלכלת שוק. לאנבאנג יש מבנה בעלות מסתורי שכולל קשרים עם משפחות מכובדות נוספות. החברה הזו גם הפגינה "יכולת בלתי רגילה" לנווט את דרכה בביורוקרטיה הסינית הסבוכה, לפי השבועון "אקונומיסט".

אנליסטים מטילים ספק בגישה האגרסיבית של אנבאנג לרכישות ומיזוגים, ואומרים שהיא מסתכנת בערעור הרווחיות של עסקי הליבה שלה כאשר היא מהמרת על השקעות מסוכנות בתחומים אחרים.

ציפיות הצמיחה של אנבאנג מבוססות על שיעורי החדירה הנמוכים של הביטוח בסין. סך פרמיות הביטוח היוו 3% בלבד מהתמ"ג הסיני ב-2014 לעומת 7% בארה"ב ו-11% ביפן, לפי נתוני חברה סוויס רה.

בשוק ביטוחי החיים בסין, אנבאנג היא גמדה מול חברות בורסאיות כמו צ'יינה לייף ופינג אן, ונתח השוק שלה אינו עולה על 4%.

כדי לנהל את מסע הרכישות שלה, אנבאנג שכרה קבוצת בנקאי השקעות מנוסים - כמו חברות סיניות רבות שיש להן תיאבון להשקעות בחו"ל, כולל עליבאבא ופוסון. כמה חברות סיניות הצליחו בדרך זו להימנע משכירת בנקי השקעות עולמיים לצורך ביצוע העסקאות שלהן.

עם צמיחתה, קשריה של אנבאנג הסתעפו מעבר למה שיש לה בסין. אחד הקשרים החשובים הוא עם חברת ניהול הנכסים החלופיים האמריקאית בלקסטון, שדרכה נולדה ההתעניינות במלונאות. בסוף 2014 מכרה בלקסטון את מלון וולדורף אסטוריה הידוע בניו יורק לאנבאנג בכ-2 מיליארד דולר. בסוף השבוע האחרון היא הסכימה למכור לחברה הסינית 16 מלונות מובחרים בארה"ב ב-6.5 מיליארד דולר.

אחרי עסקת וולדורף-אסטוריה, היו"ר וו הופיע באוניברסיטת הרווארד, והכריז על "גישה של כולם מנצחים לעסקים בין ארה"ב לסין". הוא גם העלה על נס את ידידותו הפורחת עם סטיבן שוורצמן, יו"ר ומנכ"ל בלקסטון, ועם ג'ונתן גריי, מנהל חטיבת הנדל"ן של בלקסטון.

באותו נאום מ-2015 אמר וו על גריי: "היחסים שלנו התפתחו בהדרגה מצדדים למו"מ לחברים קרובים. אני נותן בו אמון מוחלט מפני שהוא מקיים את המילה שלו. הוא כמו פנקס צ'קים. כאשר הצ'ק נכתב, אתה יכול להיות בטוח שהוא ייפדה, והוא לא גורר זמן".

גם וו לא מבזבז זמן כאשר הוא מחזר אחרי סטארווד. בדיווח של החברה הזו לרשות ניירות הערך על העסקה שלה על מריוט נאמר שחברה זרה הציעה באופן לא רשמי לרכוש את סטארווד בשנה שעברה. ההצעה המקורית הזו לא כללה פרטים פיננסיים, ומנהלי סטארווד חששו מאוד מאי יכולת של אנבאנג לסגור את העסקה. החששות הללו קיימים עד היום.

ניצחון סיני?

אבל הפעם, אנבאנג גייסה תמיכה ממשקיעים כמו פרימוורה קפיטל הסינית ו-JC Flowers, חברת ההשקעות הפרטיות של המיליארדר ג'יי. כריסטופר פלאוארס.

וו מתמודד כעת על סטארווד מול מריוט, חברה שנטועה בממסד העסקים האמריקאי. אם הוא יצליח, זה יהיה הניצחון הסיני הגדול ביותר במאבק השתלטות בחו"ל.

סטארווד תשקיע בקובה: עסקה המלונאות הראשונה מאז 1959

סטארווד הפכה אתמול (שבת) לחברת המלונות האמריקאית הראשונה שחתמה על הסכם עם קובה מאז המהפכה הקומוניסטית במדינה זו ב-1959. העסקה, שנחתמה יום לפני תחילת ביקורו ההיסטורי של הנשיא ברק אובמה בהוואנה, היא להשקעה בשלושה בתי מלון שייבנו בהוואנה וינוהלו על ידי סטארווד.

עסקאות כאלו אסורות לפי חוק האמברגו הכלכלי האמריקאי על קובה, אך סטארווד קיבלה היתר מיוחד ממשרד האוצר האמריקאי בשבוע שעבר.

מנהל החטיבה הלטינו-אמריקאית של סטארווד מסר שהעסקאות כוללות "השקעה של מיליוני דולרים בהעלאת סטנרדט מלונות קיימים לסטנדרט שלנו". בכך הופכת סטארווד לחברה האמריקאית הראשונה שמשקיעה בקובה מאז שפידל קסטרו והמורדים השמאלנים השתלטו על האי והדיחו את הנשיא הפרו-אמריקאי באטיסטה ב-1 בינואר 1959. קסטרו הלאים במהירות את תעשיית התיירות והפך את מלון הילטון הוואנה למטה ממשלו בחודשים הראשונים למהפכה.

תעשיית התיירות לקובה פורחת מאז ההתפייסות עם ארה"ב בדצמבר 2014. כמות המבקרים הזרים עלתה בשנה שעברה ב-17% לשיא של 3.6 מיליון, כולל גידול של 77% במספר התיירים מארה"ב, ל-161,000.

קובה מצפה לגידול דומה במספר המבקרים האמריקאים השנה, כאשר הטיסות הסדירות בין שתי המדינות יתחדשו למרות שחוק האמברגו טרם בוטל. לאזרחי ארה"ב מותר להגיע כעת לקובה מ-12 סיבות מאושרות. "כמות הנוסעים תנסוק עם הטיסות הישירות", אמר המנהל מסטארווד.

אובמה הקל בשבוע שעבר עוד מגבלות על הקשרים עם קובה. האמריקאים כבר אינם זקוקים להיתר מיוחד לבקר באי השכן וגם אינם זקוקים למדריך צמוד, אך עליהם לנקוט זהירות ולשמור על תיעוד הביקור למשך חמש שנים. מנגד, קריאת אובמה לקונגרס לבטל את האמברגו בן 54 השנים נתקלת בהתנגדות הרפובליקאים.

סטארווד תפעיל את מלון גביוטה השדרה החמישית בהוואנה, שמצוי כעת ברשות הצבא הקובאני, תחת מותג שרתון פור פוינטס שלה, ואת מלון גראן קאריבה אינגלאטרה מתחת מותג לוקז'רי קולקשן.

העסקה מסייעת לאובמה להדגים בביקורו ההיסטורי בהוואנה את היתרונות של הפיוס הדיפלומטי בין שתי המדינות, אחרי עשרות שנים של מלחמה קרה ועוינות, אך יתכן שסטארווד לא תישאר חברה אמריקאית לזמן רב (ראו ידיעה ראשית). "לא נגיב עד שתהיה עסקה", אמר על כך המנהל האזורי של החברה.