זה הקטן, גדול יהיה? אפל תשיק מחר אייפון קטן וזול

זאת בניסיון לפצות על השחיקה ברווחים ■ "יש בהחלט דרישה למחיר נמוך יותר - ולא לצג קטן יותר"

אייפון SE, שמועות, אפל, סמארטפון / צילום: וידאו
אייפון SE, שמועות, אפל, סמארטפון / צילום: וידאו

כשאפל השיקה את האייפון 6 ב-2014, הניב המכשיר בעל הצג המוגדל את הרבעון הרווחי ביותר בהיסטוריה התאגידית של ארה"ב. עכשיו, כשהחברה ניצבת מול האפשרות שמכירות אייפון יירדו השנה לראשונה מאז השקתו, מקווה אפל כי דגם קטן וזול יותר יספק את זריקת העידוד הנחוצה מאוד למכירות.

מחר (ב') תחשוף אפל את האייפון SE בגודל 4 אינץ' - גודל זהה לזה של האייפון מסדרה 5 שהושקה ב-2012 אך בעל טכנולוגיה משודרגת, כולל אפל פיי (Apple Pay), מצלמה משופרת ומעבד מהיר יותר. כמו כן צפויה אפל לחשוף גם מכשירי אייפד חדשים עם אותה המקלדת והעיפרון שנכללו בגרסת Pro אשתקד, וגם רצועות חדשות לשעון אפל.

זהו עיתוי יוצא דופן לחשיפת אייפון חדש. לאחר השקת האייפון הראשון בינואר 2007, שודרג המכשיר מדי שנה בחודש יוני עד 2011, שבה הושק אפל S4, ששודרג בעיתוי המוכר לנו כעת: עונת הסתיו. שדרוג מילא יותר לסמארטפון הדגל של אפל יבוצע בספטמבר.

 

ניל סייברט, אנליסט לענייני אפל ב-Above Avalon, אמר כי הפרת המסורת בשבוע הנוכחי משקפת "הכרה בכך שמגמות המכירה האחרונות של האייפון קצת שונות מציפיותיה של הנהלת אפל".

בינואר עדכנה אפל את המשקיעים בציפיותיה לרבעון שיסתיים בסוף מארס, ומהעדכון עלה כי מכירות אייפון נמוכות מהערכות וול סטריט, כלומר נמוכות לעומת התקופה המקבילה אשתקד.

מכירות אייפון רושמות בדרך כלל עלייה חדה ברבעון דצמבר, ועלייה חדה נוספת ברבעון ינואר-מארס הודות לחגיגות השנה הסינית החדשה. השקת אייפון חדש בתחילתה של תקופה שנחשבת לאיטית מבחינת מכירות הסמארטפונים "עשויה לסייע להם לרווח את המכירות קצת יותר", לדברי קרולינה מילנזי, מנהלת מחקר ב-Kantar Worldpanel ComTech. "מכשיר בתמחור אגרסיבי יותר מהאייפונים האחרונים עשוי ליצור הזדמנות גדולה".

חשיפת נתח גדול יותר של בסיס הלקוחות של אפל לטכנולוגיה העדכנית ביותר של החברה תתרום לקידום השימוש בשירותי אפל, כגון אפל פיי וחנות היישומים של אפל, שמשחקים תפקיד גובר בהצמחת הכנסות החברה.

הצגים הגדולים יותר המריצו בשנים האחרונות לקוחות רבים לשדרג סמארטפונים ישנים, ורק מיעוט בקרב הצרכנים ירצה מכשיר בגודל 4 אינץ'. בן בג'רין, אנליסט ב-קריאייטיב סטרטג'יס, העריך כי הביקוש יעמוד על כ-15% מהשוק.

מילנזי מציינת כי מחקר שערכה Kantar העלה כי שליש בלבד מבעלי אייפון בארה"ב מרוצים מצגים שגודלם אינו מגיע ל-5 אינץ', לעומת יותר מ-50% של הלקוחות, שמעדיפים מכשירים גדולים יותר. "יש בהחלט דרישה למחיר נמוך יותר - ולא לצג קטן יותר", אמרה מילנזי.

מכיוון שאפל הפכה לחברה הדומיננטית בשוק הסאמרטפונים היוקרתיים, גם אייפון במחיר נמוך יותר לא ייחשב בהכרח לזול על פי הסטנדרטים של שאר השוק. אנליסטים מעריכים כי מחירו הלא-מסובסד של האייפון החדש יהיה 400-500 דולר. לצורך ההשוואה, עומד מחירו של מוצר הדגל Mi 5 של יצרנית הסמרטפונים הסינית שיאומי על 260 דולר בלבד.

"הם מתמחרים את זה בטווח הנמוך של טווחי המחיר של עצמם, ולא בטווח הנמוך של השוק", אמר בג'רין.

ניסיונה האחרון של אפל לפתות לקוחות חסכניים יותר היה האייפון 5c עטוי הפלסטיק מ-2013. המכשיר הצבעוני היה פחות פופולרי לעומת אייפון 5S המתוחכם יותר שלצדו הוא הושק, אך המכירות רשמו עליה בעונה זו של השנה, לדברי בג'רין.

אנליסטים ב-RBC כתבו לאחרונה בעדכון ללקוחות כי מכיוון שרק 40% מבעלי האייפון הקיימים השתדרגו לצג גדול יותר מספטמבר 2014, תהיה ההשקה מחר (ב') בבחינת מאמץ "לקצר את מחזור ההחלפה, שהתארך מ-23 חודשים ל-27 חודשים בשנים האחרונות. אך לנוכח הצפי של RBC כי 15-20 מיליון מכשירים קטנים יותר יימכרו לפני דצמבר, והערכת וול סטריט כי יותר מ-220 מיליון אייפונים יימכרו השנה, ייתכן שתרומתו הפיננסית של המכשיר החדש תהיה צנועה ממש כמו גודלו.

אפל עורכת את אירוע ההשקה באולם התיאטרון במטה החברה בקופרטינו - אולם קטן בהרבה מהאולמות שבהם נערכו השקות אייפון האחרונות, והמשתמע מכך הוא כי מדובר בהשקה בעלת פרופיל נמוך יותר.

האירוע ייערך יום לפני שאפל תתייצב בפני הבולשת הפדרלית של ארה"ב (FBI) בבית משפט בדרום קליפורניה הדן בשאלה אם החברה חייבת לסייע לחוקרים לפרוץ לאייפון של הרוצח מסן ברנרדינו.

טיים קוק, מנכ"ל אפל, ינצל ככל הנראה את ההזדמנות להצהיר שוב כי ביטחון הנתונים הוא הגורם המבדל העיקרי של האייפון. "שיקול הפרטיות הוא אחד מעמודי התווך של הנראטיב שלהם כעת", אמר בג'רין.

אייפון קטן
 אייפון קטן