ביידן: ישראל תקבל את מה שהיא צריכה - לא את מה שביקשה

בנאום באייפ"ק אומר סגן נשיא ארה"ב: "ההרחבה השיטתית של ההתנחלויות שוחקת הסיכוי לפתרון של שתי מדינות" ■ הפגנות פרו-פלסטיניות מול אתר ועידת אייפ"ק ■ טראמפ: בנאומי הערב אדבר על "עסקה" בין הישראלים לפלסטינים

ג'ו ביידן / צילום: רויטרס
ג'ו ביידן / צילום: רויטרס

סגן נשיא ארה"ב, ג'ו ביידן, רמז אמש (א') בנאום בוועידה השנתית של אייפ"ק, השדולה הפרו-ישראלית בארה"ב, כי המו"מ בין ירושלים לוושינגטון על חבילת סיוע אמריקאית חדשה לעשר שנים לא יסתיים לשביעות רצונה המלאה של ישראל וכי ממשל אובמה לא התרשם מאיומי רה"מ בנימין נתניהו שישראל תמתין לנשיא הבא כדי לסיים עמו את המו"מ.

"ישראל תקבל ללא ספק את חבילת הסיוע הביטחוני הנדיבה ביותר בתולדות ארה"ב", אמר ביידן. "ייתכן שישראל לא תקבל את כל מה שהיא ביקשה, אך היא תקבל את כל מה שהיא צריכה". לדבריו, הוא אמר זאת לנתניהו בעת ביקורו בישראל, לפני שבועיים, אך הדגיש כי הוא לא עסק בניהול מו"מ על הסיוע במהלך ביקורו. ככל הידוע, נתניהו חזר בו מאיומו בגלל אי הוודאות בזירת הבחירות לנשיאות והחשש שדונלד טראמפ ייכנס לבית הלבן.

בוועידת אייפ"ק, שנפתחה אתמול בוושינגטון, משתתפים 18 אלף אנשים, יותר מאשר אי פעם בתולדותיה. הביקושים העצומים להופעות של הנואמים המרכזיים - ביידן, הילארי קלינטון ושלושת המתמודדים על מועמדות המפלגה הרפובליקאית לנשיאות, דונלד טראמפ, טד קרוז וג'ון קייסיק - אילצו את השדולה לחרוג ממרכז הכנסים של וושינגטון, שבו מתקיימות ועידותיה בדרך כלל, ולשכור איצטדיון מקורה סמוך.

אין ספק שהוועידה תשמש זירה להפגנות רבות משתתפים, לא רק של ארגונים פרו-פלסטיניים, כמקובל, אלא גם של אוהדי טראמפ ומתנגדיו ומרכז הכנסים מאובטח בכוחות משטרתיים כבדים. ההפגנות הגדולות ביותר צפויות הלילה (ב'), לקראת נאומו המתוכנן של טראמפ, אך אתמול התקיימו הפגנות אינטנסיביות של מאות פרו-פלסטינים שצרחו לעבר כל אדם שנכנס לבניין: "רוצח!", "חרפה!" והניפו כרזות בגנות הכיבוש, ההתנחלויות ואייפ"ק. הכרזות הנפוצות ביותר היו: "הקץ לאייפ"ק", "שחררו את פלסטין, תמכו בהחזרת הפליטים", "הקץ לגזענות היהודית בפלסטין" ו"להפסיק הסיוע לישראל".

לנטורי קרתא ולסאטמר היתה נוכחות בולטת בהפגנות עם כרזות כ"תמיכה ב'ישראל' אינה תמיכה ביהודים או ביהדות", או "מטרת הציונים המקוללים, העמלקים, והמדינה המקוללת שקרויה בשם המטעה 'ישראל' היא לעקור כליל מהעולם את היהדות, את התורה הקדושה ואת הקדוש ברוך הוא". כמה חרדים היסו ישראליות שניסו להתווכח איתם בצעקות, "שיקסה, שיקסה". הרוחות התלהטו, אך אלימות לא היתה שם.

נאומו של ביידן היה רווי אהדה עמוקה, רגשית, לישראל והקהל גמל לו בתשואות רמות, אך הוא לא חמק ממתיחת ביקורת חריפה על מדיניות ישראל כלפי הפלסטינים. "אני מוכרח לומר לכם, שלא יצאתי מעודד מהשיחות שניהלתי (החודש) בישראל וברשות הפלסטינית", אמר סגן הנשיא. "כרגע אין רצון פוליטי בקרב הישראלים או הפלסטינים להתקדם לקראת מו"מ רציני, וזה מאכזב במידה שלא תיאמן".

ביידן חזר והדגיש את מחויבות ממשל אובמה לפתרון של שתי מדינות, פתרון שמתחייב מ"המציאות הפוליטית והדמוגרפית". לדבריו, "פעולות של שני הצדדים חותרות תחת האמון (ההדדי) ורק מרחיקות אותנו מדרך לשלום. הדגשנו באזני הצדדים את הצורך לנקוט צעדים משמעותיים כדי להפגין את מחויבותם לשתי מדינות מעבר למילים גרידא. צריך לראות משהו בעין".

"התהליך העקבי והשיטתי של ממשלת ישראל להרחיב את ההתנחלויות, להעניק מעמד חוקי למאחזים, להפקיע קרקעות, שוחק לדעתי את הסיכוי לממש פתרון של שתי מדינות", אמר ביידן. "ביבי חושב שהתהליך הזה לא צריך לשבש את המאמצים לשלום, ואני מאמין שהוא אכן מאמין בכך, אך אני לא".

במקביל, הוא מתח ביקורת על ההנהגה הפלסטינית בגלל סירובו של נשיא הרשות, מחמוד עבאס, לגנות את פיגועי הדקירות בישראל. "לשום מנהיג אין זכות לקבל בסובלנות טרור; אין תירוץ לאי מחאה", אמר ביידן.

ובגינוי מרומז לנאומים שהשמיע טראמפ בשבועות האחרונים, ואולי במענה לנאום שהוא ישמיע הערב בוועידת אייפ"ק, אמר ביידן, בלי לנקוב שמו של טראמפ, שצריך לצאת נגד פוליטיקאים זורעי פלגנות: "כפי שהעם יהודי יודע טוב יותר מכל עם אחר, כל פעולה שדוחקת לשוליים קבוצה דתית או אתנית כלשהי וממעיטה מערכה פוגעת בכולנו. חובה על כולנו להתייצב נגד אלה שזורעים סטראוטיפים זדוניים, שמנסים לזרוע פחד ולפלג בינינו כדי לקצור רווחים פוליטיים. העתיד שייך לאלה שבונים גשרים, לא לאלה שבונים חומות".

טראמפ עצמו רמז אתמול, בראיון ב-ABC, שבנאומו בוועידת אייפ"ק, הוא יתחייב להשיג "עסקה" בין ישראלים לפלסטינים. "עסקה תשרת את האינטרסים הישראליים", הוא אמר. "אין מישהו שהוא יותר פרו-ישראלי ממני. אני לא מכיר יהודי אחד שלא רוצה להגיע לעסקה (עם הפלסטינים). אם אזכה בבחירות, אני אקדיש לכך מאמצים רבים". הוא סירב לענות על שאלות לגבי אופי העסקה שהוא ינסה להשיג, אך היא לא תהיה כמו "עסקה של אובמה", כדבריו.

ובמענה להכרזה אפשרית אחרת של טראמפ, חזר ביידן על שבחי ההסכם הגרעיני עם איראן: "בפשטות, איראן רחוקה עתה הרבה הרבה יותר מהשגת נשק גרעיני מכפי שהיתה לפני שנה". הוא הכריז: "איראן לעולם לא תורשה לנסות להשיג נשק גרעיני. זה לא יקרה לעולם, לעולם, לעולם. אם איראן תפר את ההסכם, ארה"ב תפעל". 

AIPAC / צילום: רן דגוני
 AIPAC / צילום: רן דגוני
AIPAC / צילום: רן דגוני
 AIPAC / צילום: רן דגוני
AIPAC / צילום: רן דגוני
 AIPAC / צילום: רן דגוני
AIPAC / צילום: רן דגוני
 AIPAC / צילום: רן דגוני
AIPAC / צילום: רן דגוני
 AIPAC / צילום: רן דגוני
AIPAC / צילום: רן דגוני
 AIPAC / צילום: רן דגוני
AIPAC / צילום: רן דגוני
 AIPAC / צילום: רן דגוני
AIPAC / צילום: רן דגוני
 AIPAC / צילום: רן דגוני