"שינוי מגדרי": תלמידות תיכון ילמדו לתכנת בחינם

המטרה: לעודד אותן לבחור במקצועות טכנולוגיים בהמשך דרכן, בצבא או באוניברסיטה

אילוסטרציה תלמידים בכיתה / צלם: איל יצהר
אילוסטרציה תלמידים בכיתה / צלם: איל יצהר

הנשים מתקשות לפרוץ את תקרת הזכוכית (גם) כאשר מדובר בתעשיית ההיי-טק בישראל. נתונים של הכלכלן הראשי במשרד האוצר, שפורסמו באחרונה, מצביעים על כך שרבע בלבד (26.1%) מהעוסקים בענף הן נשים. נתונים אחרים מצביעים על כך שנשים מהוות שליש מהעובדים.

אפליית הנשים היא כמותית אבל גם איכותית - נשים רבות שמועסקות בחברות היי-טק משובצות במשרות של משאבי אנוש ואדמיניסטרציה. בנוסף לכך, השכר הממוצע שמקבלות נשים בהיי-טק נמוך בכ-30% בהשוואה לגברים.

מחקרים וסקרים מוכיחים שמצבן של נשות ההיי-טק בעולם אינו טוב יותר. אחת היוזמות שמנסות לשפר את הסיטואציה היא Rails Girls. היוזמה שנולדה בהלסינקי בשנת 2010 מציעה לנשים ונערות סדנה קצרה שנמשכת יום וחצי שבמהלכה הן לומדות, בחינם, כיצד לתכנת. יותר מ-300 סדנאות של Rails Girls נערכו באתונה, האנוי, סופיה וערים נוספות.

אילונה שוב וענבל גילאי, מפתחות בחברת קלרנה, מובילות את היוזמה בישראל. מאז שנת 2013 נערכו עשר סדנאות בתל-אביב, חיפה וירושלים ובמהלך חופשת פסח תיערך סדנה נוספת במשרדים של חברת קלרנה בתל-אביב. הסדנה הקרובה מיועדת רק לתלמידות תיכון, כאשר המטרה היא לעודד אותן לבחור במקצועות טכנולוגיים בהמשך דרכן, בצבא או באוניברסיטה.

"שינוי מגדרי בעולם התוכנה"

שוב וגילאי אומרות כי "בתור מתכנתות שעובדות בעולם שרובו הגדול גברי, ריילס גירלס זו הדרך שלנו לנסות ולהביא לשינוי, אפילו קטן, במאזן המגדרי בעולם התוכנה. הרבה נשים מרגישות שהתחום הזה 'קשה ומפחיד', אבל אין לכך סיבה אמיתית. בסדנה אנחנו מבקשות להראות להן שתכנות הוא בהישג ידן, וזה אפילו כיף ומגניב".

לדבריהן, "בנות שמגיעות לסדנה ויוצאות נלהבות, יספרו גם לחברות שלהן ולבנות שלהן. לאט לאט אנחנו מקוות לשבור את הסטיגמות, ולתת ליותר נשים את הדחיפה הקטנה שנחוצה להן כדי לבחור בתחום הזה בעתיד".

אופיר, בת 21, שהשתתפה בסדנה האחרונה מספרת כי "אצלי בבית כולם מתכנתים, ורק אני הכבשה השחורה שלא התחברה אף פעם לקוד. על Rails Girls שמעתי מחברה - ששמעה גם היא מחברה, שהמליצה מאוד. הפרויקט נשמע מעניין - אז נרשמתי וכבר לא יכולתי לחכות. המציאות עלתה בענק על הציפיות - הקורס הקצרצר היה יעיל, מרתק ומעל הכל פשוט כייפי. המדריכים מופלאים, החומר עובר חלק ובצורה מעניינת - ובאמת, שכל אחת מסוגלת. זה אולי הדבר הכי נפלא בקורס הזה - הוא מוכיח שכל אחת מסוגלת".