בעקבות ביקור אובמה: חברות היי-טק אמריקאיות מסתערות על קובה

ענקיות טכנולוגיה מארה"ב מקוות להתרחב בקובה, מדינה שרק 4% ממשקי-הבית שלה מחוברים לאינטרנט: "בוחנים ביצוע השקעות"

הנשיא אובמה בקובה. "כישרונות טכנולוגיים מדהימים" / צילום: רויטרס
הנשיא אובמה בקובה. "כישרונות טכנולוגיים מדהימים" / צילום: רויטרס

חברת שירותי התשלומים סטרייפ (Stripe) תשיק שירות שיאפשר ליזמים בקובה לפתוח חשבונות בנק ולרשום חברות בארה"ב, במסגרת מאמציו של הנשיא ברק אובמה לקדם את היזמות הקובנית במהלך ביקורו ההיסטורי במדינה.

חברות טכנולוגיה אמריקאיות אחרות כבר החלו לפעול בקובה לאחר שממשל אובמה נקט צעדים להפשרת יחסי הסחר. Airbnb החלה לפעול בקובה אשתקד, ונציגי חברות טלקום אמריקאיות, כולל ורייזון, ספרינט ו-AT&T, הצטרפו לביקור של אובמה.

כלכלת קובה עדיין נשלטת בידי הממשלה, והעיסוק במקצועות רבים טעון רישיון שמנפיקה הממשלה, אך מספר גדל והולך של יזמים מתחילים לפתוח עסקים קטנים.

היעדר גישה לאינטרנט במחיר זמין לכל נפש עדיין מהווה חסם רציני. ל-4% בלבד ממשקי-הבית בקובה יש גישה לאינטרנט.

"היעדר הגישה לאינטרנט בקובה מקשה מאוד על עסקים פרטיים קטנים להתחרות ברמה האזורית", אמר ראול מואס, מנהל "שורשי תקווה" (Roots of Hope), ארגון שלא למטרת רווח, שמפעיל מעבדות לטיפוח היזמות בקובה.

להערכתו קיימים בקובה כחצי מיליון עסקים קטנים, למרות מכשולים כגון סחבת ביורוקרטית והיעדר גישה לשוקי האשראי ולשווקים הסיטוניים.

תוכנית ביקורו של אובמה בקובה שמה דגש על היזמות, ואובמה יישא דברים בנושא כשישתתף בפאנל לצדם של יזמים קובנים.

בן רודס, סגן יועץ לביטחון לאומי בבית הלבן, אמר: "מגזר זה של הכלכלה והחברה הקובנית טומן בחובו הבטחה אדירה לשיפור רמת חייו של העם בקובני".

במסגרת המאמץ לקידום היזמות, פנה לאחרונה הבית הלבן לסטרייפ, חברת שירותי התשלומים הפועלת מסן פרנסיסקו, בשאלה אם תוכל להרחיב לקובה את שירותי רישום החברות שלה, לדברי ג'ון קוליסון, אחד ממייסדי סטרייפ.

השירות יאפשר ליזמים בקובה לפתוח חשבון בנק אמריקאי, לרשום את העסק בדלוור, ולקבל תשלומים מקוונים מרחבי העולם באמצעות המערכת של סטרייפ.

"אנחנו באמת מאוד נלהבים לראות מה יש ל-12 מיליון אנשים מאוד משכילים להציע, וכיצד הם יתחילו להשתתף בכלכלה המקוונת", אמר קוליסון.

עם זאת, הודה קוליסון כי "בשל היעדר הגישה לאינטרנט יהיה שיעור ההצטרפות נמוך משהיינו רוצים" - לפחות בשלב הראשוני.

ממשלת קובה הצהירה כי בכוונתה להרחיב את הגישה לאינטרנט ל-50% ממשקי-הבית עד 2020.

בכירים בגוגל ביקרו בקובה ביוני 2015, ולאחר מכן הגישו הצעה להשתתף בבניית תשתית אינטרנט, אך מדברים שאמרו פקידים קובנים משתמע כי ממשלת קובה נוטה יותר לשכור את השירותים של חברת טלקום סינית, כגון ZTE או וואווי.

גם חברות אחרות מעמק הסיליקון שוקלות לפעול בקובה, וכמה מהן כבר מבצעות שינויים באופן פעילותן כדי להתאים את עצמן לשוק הקובני. Airbnb, שירות שיתוף יחידות המגורים, מנהלת את פעילותה בקובה באמצעות שימוש בטלפון לאישור הזמנות ממארחים שאין להם גישה לאינטרנט.

קובה מתחילה למשוך גם משקיעי טכנולוגיה. החממה הטכנולוגית 500 Startups, הפועלת מסן פרנסיסקו, אירחה כנס סטארט-אפים בקובה בנובמבר 2015.

"הכישרונות הטכנולוגיים מדהימים, למרות הבידוד שבו היתה קובה שרויה במשך זמן רב כל-כך", אמרה בדי ינג, שותפה בכירה ב-500 Startups. "אנחנו בוחנים באופן פעיל ביצוע השקעות בקובה".