הממשלה תאשר בשבוע הבא הקצאה של 265 מיליון שקל לסיוע למגזר העסקי

הכסף נועד לעידוד יצוא, לביצוע השקעות הון ולהעלאת הפריון f נשיא התאחדות התעשיינים: "יש ירידה של 90% בהקמת מפעלים חדשים"

לנוכח המצוקה של התעשייה הישראלית צפויה הממשלה לאשר בישיבתה בשבוע הבא הקצבה של 265 מיליון שקל למשרד הכלכלה במטרה לסייע למגזר העסקי לעודד את היצוא, לבצע השקעות הוניות, מו"פ ולהעלות את הפריון. בנוסף, משרד האוצר, בראשות החשבת הכללית, יקצה 155 מיליון שקל לשם סיוע למגזר.

בנוסף לכספים שיוקצו, צפוי החוק לעידוד השקעות הון לעבור שינויים שיגדילו את את האטרטיקביות של ההשקעות וכמו כן יוקמו צוותים שיבחנו דרכים להפחית את הנטל הרגולטורי שמוטל על המגזר העסקי.

ההחלטה באה על רקע ההאטה בצמיחה במשק הישראלי, שרשמה גידול של 2.6% בלבד ב-2015 - שיעור דומה לשנת 2014. בהצעה שתוגש לממשלה מצויין כי הגורמים העיקריים להאטה הם ירידה של 2.5% בהיקף ייצוא הסחורות והשירותים וירידה בהיקף של 1.4% ההשקעות בנכסים קבועים - בהמשך לירידה של 2.0% ב-2014.

עידוד לתעשייה

בהצעה מוסבר כי הממשלה רואה חשיבות בעידוד התעשייה ובהגברת צמיחת התוצר. מטרת התוכנית היא לשפר את הסביבה העסקית של התעשייה בישראל, לעודד השקעות ולהגדיל את כושר התחרות של חברות ישראליות בשווקים בחו"ל.

לפי ההצעה, משרד הכלכלה והתעשייה יזכה לתוספת תקציב של 265 מיליון שקל. 60 מיליון שקל מהם יועברו להגדלת המענקים של מרכז ההשקעות. 75 מיליון שקל יוקצו למינהל סחר חוץ במשרד הכלכלה ו-20 מיליון שקל יועברו לתגבור פעילות מכון היצוא, וזאת כדי לעודד את היצוא לחו"ל.

בנוסף, הסוכנות לעסקים קטנים ובינוניים תקבל 30 מיליון שקל לעידוד החדשנות והעלאת הפריון במפעלי תעשייה קטנים ובינוניים.

הרשות הלאומית לחדשנות (לשעבר המדען הראשי) תקבל עוד 50 מיליון שקל לתקציבה, עבור תוכניות המיועדות לקידום מחקר או פיתוח בתעשייה המסורתית ובתעשיות שאינן עתירות ידע. בנוסף, הרשות תפעל בהתייעצות עם התאחדות התעשיינים להקמת חממה פיתוח נוספת. לשם כך יקצה משרד האוצר לרשות עוד 30 מיליון שקל.

לפי התוכנית, גם אגף החשכ"ל באוצר יזכה לתוספת תקציב במטרה לעודד את התעשייה. המשרד יעביר עוד 150 מיליון שקל עבור קרן הלוואות לעסקים קטנים ובינוניים בערבות מדינה. בנוסף יוקצו 5 מיליון שקל לסיוע לחברות קטנות ובינוניות עבור כיסוי עלויות הביטוח בחברת אשראי.

לחזק את התחרות

בנוסף לתקציבים החלטת הממשלה מתיחסת גם להקמת צוות שימליץ לממשלה על תוכנית לחיזוק כושר התחרות של התעשייה הישראלית. בראש הצוות יעמוד מנכ"ל משרד האוצר וישתתפו בו ראש אגף התקציבים באוצר, מנכ"ל משרד הכלכלה, ראש הרשות לחדשנות, נציג משרד ראש הממשלה ונשיא התאחדות התעשיינים.

לדברי נשיא התאחדות התעשיינים, שרגא ברוש, "החלטת הממשלה מסמנת שינוי כיוון. אנו נמצאים בנקודה קריטית, בה התעשייה הישראלית כבר קיבלה את החלטה להתרחב לחו"ל, בשל סביבת ייצור מהקשות בעולם. התוצאה היא ירידה של 90% בהקמת מפעלים חדשים בישראל, וכתוצאה מכך נסיגות במנוע בצמיחה המרכזי של המשק - היצוא התעשייתי.

"כולי תקווה שבעקבות החלטת הממשלה, יבינו התעשיינים הישראלים שהסביבה בישראל עומדת להשתנות לטובה.

"בזכות התוכנית, נסיר לחלוטין את חסמי הרגולציה שמפריעים להקים ולקיים מפעלים בישראל ונפעל לעידוד החדשנות, היצירתיות והיוזמה של התעשיינים בישראל.

"כמו כן נחזק את התעשייה הקטנה והבינונית ונייצר פה שוב את סביבת המס הטובה בעולם לתעשייה. אני מבקש להודות לח"כ משה גפני ולמשרדים הממשלתיים שהתגייסו לאתגר במלוא התנופה, לאחר שהבינו את גודל האיום".