אפל השיקה אייפון מוזל, חשפה אייפד וחתכה את מחיר השעון

(עדכון) - הסמארטפון החדש מגיע עם מסך בגודל 4 אינץ' וכולל את הטכנולוגיות הקיימות באייפון 6S - מצלמה משופרת ומעבד מהיר יותר ■ אפל השיקה גם אייפד פרו עם מסך מוקטן בגודל 9.7 אינץ' ■ ההזמנות המוקדמות למכשירים החדשים בארה"ב ייפתחו ב-24 במארס

iphone SE Greg Joswiak / צילום: רויטרס
iphone SE Greg Joswiak / צילום: רויטרס

במהלך יוצא דופן של הוזלת מוצרים במטרה להמריץ את הצמיחה, קיצצה אפל את מחיר שעון הספורט שלה ב-50 דולר, והשיקה אייפון חדש בן 4 אינץ' במחיר של 399 דולר - 250 דולר פחות ממוצר הדגל 6s. אפל גם חשפה אייפד Pro חדש בגודל 10 אינץ' במחיר של 599 דולר.

"אנחנו תמיד הולכים קדימה ומחדשים, ועושים דברים שמשפיעים באופן חיובי על הרבה אנשים - אפל עושה את זה כבר יותר מארבעים שנה", אמר קוק.

אייפון SE החדש נראה כמעט זהה לסדרה 5 שהושקה ב-2012, אך המפרט הטכני שלו משופר. המכשיר נועד לצרכני שווקים מתעוררים שרוכשים את הסמארטפון הראשון שלהם. כשליש מבעלי האייפון בן 4 האינץ' הם לקוחות שרכשו את האייפון הראשון שלהם, וכן לקוחות שמעדיפים מכשיר קטן יותר. "המון לקוחות ביקשו מכשיר כזה", אמר קוק.

עם זאת, ההייפ סביב האירוע שנערך הערב (ב') היה צנוע בהשוואה לאירועי השקה אחרים של מכשירי אפל שנערכו בעבר.

על אירוע ההשקה העיב מאבקה המשפטי המתוקשר מאוד עם ה-FBI, המבקש לאלץ את אפל לסייע לחוקרים לפרוץ לאייפון של הטרוריסט מסן ברנרדינו. מחר אמורים היו אפל וה-FBI להתעמת בבית המשפט ולהציג ראיות של מומחי ביטחון ואנשי אכיפת החוק.

רגעים ספורים לאחר שעלה על הבמה במשרדיה הראשיים של אפל בעמק הסיליקון, הציג קוק את מאבקה המשפטי של החברה ב-FBI כמאבק פוליטי: "עלינו -כאומה - להחליט כמה כוח צריך להיות לממשלה על הנתונים שלנו ועל הפרטיות שלנו".

"לא ציפינו שניקלע למצב הזה - סכסוך עם הממשלה שלנו... אבל אנחנו מאמינים בתוקף כי יש לנו אחריות לסייע לכם להגן על הנתונים שלהם ולהגן על הפרטיות שלכם", אמר קוק, "אנו חייבים את זה ללקוחות שלנו, ואנו חייבים את זה למדינה שלנו. אנו לא נירתע מהאחריות הזאת".

קוק ניצל את האירוע גם כדי לקדם יוזמות סביבתיות חדשות, כולל מתקן מחזור שיפעל בחנויות אפל, ורובוט שעיצבה אפל כדי לפרק אייפונים. ג'ף וויליאמס, סמנכ"ל התפעול של אפל, הכריז על הרחבת ערכת הפיתוח Researchkit עבור חוקרים בתחום הרפואה, והשיק את ערכת CareKit שמאפשרת לרופאים לעקוב אחר מטופלים ששוחררו לבתיהם "ולהעצים אנשים באופן שיאפשר להם לשחק תפקיד פעיל יותר בטיפול הרפואי בהם".

מכיוון שהסמארטפונים צוברים כמות גוברת של נתונים אישיים, כגון מידע רפואי, הפכה סוגיית הפרטיות לחשובה יותר עבור הצרכנים, לטענתו של קוק.

אפל מתמודדת גם עם חששות בוול סטריט. אנליסטים צפו כי האייפון החדש יספק רק זריקת עידוד מתונה למכירות אייפון הכלליות בתקופה שבה נתונה החברה בלחץ מצד המשקיעים לספק צמיחה מהירה יותר. בחודש הבא צפויה אפל לדווח לראשונה בתולדותיה על ירידה במכירות האייפון, לאחר שברבעון שהסתיים בדצמבר נרשם קיפאון לעומת אשתקד במכירות במונחי מספר יחידות.

"מוצר חשוב"

אייפון SE הזול נועד לפתות צרכנים חסכניים בארה"ב שעלולים לבחור במכשירי אנדרואיד זולים יותר, לדברי אנליסטים. בארה"ב נותר אשתקד נתח השוק של אפל בתחום הסמארטפונים ללא שינוי ברמה של כ-43%, לעומת נתח שוק של 52% לאנדרואיד, על פי נתוני חברת eMarketer.

"התמחור הוא המרכיב המשמעותי ביותר בהכרזות האלה. אפל תמיד תעניק עדיפות לשולי הרווח, אבל אנחנו רואים כעת את אפל מתמחרת באופן אגרסיבי יותר את כל המוצרים בכל הקטגוריות", אמר ג'ף בלאבר, אנליסט ב-CCS Insight.

לדבריו, "בעקבות ההאטה בצמיחת האייפון, יוכל אייפון SE לפתות מספר גדול של בעלי אייפון 5s ואייפון 5c, שכבר מזמן מגיע להם שדרוג. בהחלט מדובר במוצר חשוב שיוכל להמריץ את צמיחת האייפון לקראת השקת הדור החדש של מוצר הדגל".