למרות מתקפת הטרור: בורסות אירופה סגרו בעליות

הרוגים ופצועים בשני פיצוצים בשדה התעופה בבריסל ■ הפוטסי סגר ללא שינוי ■ גרמניה ופריז עלו בעד 0.4% ■ בורסת יפן זינקה יותר כ-1.9%, שאר הבורסות ירדו

בורסות אסיה / צילום: רויטרס
בורסות אסיה / צילום: רויטרס

בורסות אירופה סגרו היום (ג') במגמה חיובית למרות מתקפת הטרור בבלגיה היום (על כך בהמשך). השווקים הגיבו למתקפה בשדה התעופה בבריסל וירדו במשך רוב שעות היום אולם בסיום המסחר נמחקו הירידות והשווקים סגרו בעליות מתונות. 

 

היום אירעו שני פיצוצים בנמל התעופה בבריסל, בירת בלגיה. על פי דיווחים מקומיים, הפיצוצים אירעו באולם ההמראות של נמל התעופה בסמוך לדלפקי חברת התעופה "אמריקן אייליינס". ברשת NBC דווח כי 11 בני אדם נהרגו בפיצוצים, ועל פי דיווחים אחרים, כמה בני אדם נפצעו. הגורם לפיצוצים טרם התברר. על פי הדיווח ברשת BBC, נמל התעופה פונה והופסקו הנחיתות וההמראות במקום. לפי דיווח בכלי תקשורת בלגיים, לפני הפיצוץ הראשון נשמעו יריות וצעקות בשפה הערבית.

ארז צדוק, מנכ"ל קרנות אביב, התייחס היום למתקפת הטרור בבלגיה והשלכותיה על השווקים, וטען כי אין לאירועי הטרור השפעה על שוקי המניות מעבר לטווח המיידי, בוודאי לא השפעה שלילית. לדבריו, "בתקופה הקשה של המחבלים המתאבדים באוטובוסים בת"א וירושלים, ביקר בארץ מנהל השקעות לונדוני. שאלתי אותו אם הפיגועים לא משפיעים על החלטות ההשקעה שלהם והוא ענה את המשפט הבא: We don't count bodies. We count money (אנחנו לא סופרים גופות, אנו סופרים כסף). משפט נוראי שמתמצת היטב את גישת מנהלי ההשקעות המקצוענים לפיגועים ומלחמות.

"הגישה הכלכלית גורסת שפיגועים ואבדות ומלחמות יוצרים חסר שהכלכלה והתעשייה צריכים למלא. ידוע הוא שמלחמות מניעות את הכלכלה ואף מוציאות כלכלות מקשיים אל מצב של צמיחה. בדיקה שנעשתה על מדד הדאו-ג'ונס במאה השנים האחרונות מראה ששוק המניות האמריקאי הניב תשואה עודפת משמעותית בתקופות בהן ארה"ב היתה מעורבת במלחמות, מאשר בתקופות של שלום. שוק המניות האירופאי מגיב לאירועי הטרור בבלגיה בהיסטריה רגעית כפי שקורה תמיד, אבל אין לאירועים הללו השפעה על שוקי המניות, בוודאי לא השפעה שלילית. חברות הקשורות לתעשייה הביטחונית, בין אם המסורתית או המתקדמת לעומת זאת, צפויות ליהנות מעליות ערך בעקבות הפיגועים האחרונים", לדבריו.

הניקיי היפני זינק

בבורסות אסיה נרשמה היום מגמה מעורבת, כאשר רק מדד הניקיי ביפן בלט בעלייה ניכרת לאחר חזרה מחופשת החג (אתמול לא התקיים מסחר בטוקיו). 

היחלשות הין היפני מרימה את מניות היצוא ביפן ומספקת רוח גבית לניקיי, כאשר שאר הבורסות באסיה מדשדשות בעוד הסוחרים מתכוננים לחופשת חג הפסחא.

בסין נרשמו ירידות קלות לאחר שנגיד הבנק המרכזי הסיני נשמע מרוכך יותר בדברים שנשא. אמנם הוא אמר שיש צורך לפעול לפיתוח שוק ההון בסין, אולם הוא לא סיפק אמירות יוניות שעשויות ללמד על צעדי תמרוץ נוספים בפתח.

באוסטרליה דשדשה הבורסה גם כן למרות נתון מקרו שהעיד על עלייה במחירי הדירות ברבעון הרביעי של 2015. 

השווקים באסיה כמעט ולא הגיבו לדברים שאמר אמש בכיר הפד דניס לוקהראט, אשר ציין כי הנתונים הכלכליים הטובים בארה"ב עשויים להוביל להעלאת ריבית נוספת בחודש אפריל. לפי החוזים העתידיים על קרנות הפד, בשווקים מתמחרים סבירות של 7% בלבד להעלאת ריבית באפריל.