בגלל צניחת הנפט: אל-על עברה לרווח נקי של 106 מ' ד' ב-2015

ההכנסות ירדו ב-1% לכ-2.05 מיליארד דולר ■ הרווח הגולמי זינק ב-66% בהשוואה ל-2014 לכ-461 מיליון דולר ■ מחלקת דיבידנד בהיקף של 15 מיליון דולר ■ עלות השכר של המנכ"ל דוד מימון הסתכמה ב-2015 ב-4.8 מיליון שקל ■ מימון: "מקווה שנחתום בקרוב גם על הסכם התייעלות שכר עם הטייסים"

דוד מימון/צילום:תמר מצפי
דוד מימון/צילום:תמר מצפי

צניחת מחיר הנפט דחפה את חברת התעופה אל-על  לסכם שנת שיא עם רווח נקי שנתי של 107 מיליון דולר, אחרי שאת 2014 היא סיכמה בהפסד של 28 מיליון דולר. ירידת מחירי הנפט באה לידי ביטוי בצמצום של 32% בהוצאות ההפעלה שלה, כשהרווח הגולמי זינק ב-66% ל-461 מיליון דולר. בשורה התפעולית עברה אל-על מהפסד לרווח של 170 מיליון דולר, שכאמור בא לידי ביטוי בשורה התחתונה.

את הרבעון הרביעי לבדו סיימה אל-על עם רווח נקי של יותר מ-12 מיליון דולר, אחרי הפסד של כ-15 מיליון דולר ברבעון המקביל. הכנסותיה הרבעוניות של החברה נחלשו ב-3.5%, ל-476 מיליון דולר, אולם גם בתקופה זו היא מציגה שיפור ניכר בשורה הגולמית ומעבר מהפסד לרווח תפעולי.

על רקע התוצאות הטובות, הודיעה היום אל-על כי תחלק דיבידנד של 58 מיליון שקל לבעלי המניות, המתווסף לדיבידנד קודם של 94 מיליון שקל באוגוסט 2015. את הדיבידנד שלפני כן חילקה אל-על אי-שם בשנת 2007.

שנת הפעילות המוצלחת של אל-על, הנמצאת בשליטת כנפיים אחזקות של בני הזוג תמי ודדי בורוביץ' ופויו זבלדוביץ', באה לידי ביטוי גם בזינוק של כ-330% שרשמה מנייתה בשנה האחרונה, והיא משקפת כעת לחברת התעופה שווי של 1.4 מיליארד שקל.

דוחות אל-על מתפרסמים יום אחד בלבד לאחר מתקפת הטרור בנמל התעופה של בריסל בירת בלגיה, ומנכ"ל אל-על, דוד מימון, התייחס היום לעניין, מנקודת מבטו כמנכ"ל חברת תעופה: "אחרי הפיגועים בפריז נדרשו כמה חודשים עד שהפעילות חזרה לשגרה. לצערנו, העולם מתרגל לפיגועי טרור וההשפעות על הפעילות מושפעות מעוצמת הפיגוע ומהדרך בה הוא נתפס בעולם ובמדינה". מימון הוסיף כי "יש לנו אגף ביטחון שמקבל מידע און ליין ואנחנו פועלים לפי הנחיות מאוד מוקפדות, בעיקר באירופה. אני מאמין שהלקוח יודע לעשות את שיקול הדעת הנכון עם מי ולאן לטוס".

אל-על נהנתה מצמיחה בפעילות השוטפת ורשמה עלייה של כ-8% בכמות הנוסעים ב-2015 שהתקרבה ל-5 מיליון נוסעים, בעוד מספר הנוסעים בנתב"ג במהלך 2015 עלה ב-10%, אחרי שב-2014 שהפעילות הושפעה לשלילה ממבצע "צוק איתן".

ירידת מחירי הנפט, שתומכת בתוצאות אל-על, משפיעה לשלילה על הכנסותיה, ובשנה החולפת אל-על סבלה גם משינויי מט"ח, אולם בזכות העלייה במספר הנוסעים ובמספר הנוסעים לקילומטר, הצליחה החברה להציג ירידה של כ-1.5% בלבד בהכנסות, שהסתכמו ב-2.05 מיליארד דולר.

אל-על מדווחת בדוחות כי הוצאות השכר שלה הצטמצמו בהשפעת התחזקות הדולר ביחס לשקל. בחברה מועסקים כיום מעל 6,000 עובדים, כשהקיטון בהוצאות השכר קוזז בחלקו על-ידי העלייה במצבת כוח-האדם, בשל הגידול בפעילות, ועל רקע יישום הסכם השכר שנחתם ביוני 2015 והביא לגידול של כ-9 מיליון דולר בהוצאות השכר של החברה (מהן 3 מיליון דולר מענק חתימה חד פעמי). הוצאות השכר גדלו גם בשל הכרה בבונוס שיחולק לעובדים ומנהלים בסך של כ-9 מיליון דולר בגין תוצאות 2015, וזאת בנוסף לתוספת שכר, בשיעור של 1% - המותנית ברווח בהתאם להסכם הקיבוצי המיוחד - שתשולם החל משנת 2016.

דגנית פלטי, סמנכ"לית הכספים של אל-על, אמרה היום כי רווחי החברה "הם בלי השפעות חשבונאיות, אלא רווחים תזרימיים, ויתרות המזומנים שלנו - הקרובות ל-190 מיליון דולר עם תזרים חיובי מפעילות שוטפת של 270 מיליון דולר - מעידות על כך. אנחנו במקום נוח ונכון מבחינת האיתנות הפיננסית שלנו, לכן אנחנו מעריכים שנוכל לעמוד בתוכנית ההצטיידות שלנו, לפרוע את ההלוואות, לחלק דיבידנדים ובונוסים לעובדים".

אל-על משדרגת את שכר המנכ"ל; גם טייסיה רוצים שיפור בתגמול

במקביל לדוחות הכספיים, זימנה אל-על אסיפת בעלי מניות לחודש הבא שתתבקש לשדרג את שכרו של מנכ"ל החברה, דוד מימון, ב-33%, מרמה של 97.5 אלף שקל כיום ל-130 אלף שקל, צמוד למדד, וכן להוריד את שיעור המענק הנדחה שלו מ-45% ל-30%. באל-על הסבירו כי שדרוג השכר "משקף את שביעות הרצון מתפקודו של מימון עד כה". עלות העסקתו של מימון ב-2015 עמדה על 4.8 מיליון שקל.

כן יתבקשו בעלי המניות לאשר תשלום מענק מיוחד של 160 אלף שקל לרו"ח נמרוד בורוביץ, בנה של תמי מוזס-בורוביץ, המכהן כראש אגף פיתוח עסקי. זאת, לאור "תרומתו הרבה והמשמעותית להתקשרות החברה בהסכמים השונים, במסגרת תוכנית ההצטיידות שלה במטוסים רחבי גוף", וכן בגין תפקידו.

אל-על מתמודדת בשבועות האחרונים עם החרפה במאבק מול טייסיה, ובתחילת החודש הגדילה את מספר המטוסים החכורים שלה למקרה של שיבושים בטיסות. הסכסוך בין הטייסים להנהלה נמשך זה שנים, ובינואר האחרון הגיעו הצדדים להבנות לפיהן היו אמורים לנהל מו"מ. אלא, שההבנות הללו החזיקו מעמד בקושי יממה אחת.

ועד טייסי אל-על מסר היום כי "שמחנו לראות כי בשנה החולפת אל-על רשמה רווח נאה... השיפור הניכר בתוצאות הכספיות נובע במידה רבה מהעבודה המאומצת ומהפריון הרב של כלל עובדי החברה. אנו משוכנעים שיהיה זה הוגן, הגון וראוי להתחיל ולהשקיע ביחסי העבודה ובכלל עובדי אל-על, ולתגמלם על הישגים יוצאי דופן - בדיוק כפי שהחברה יודעת לצמצם, לייעל, להקפיא ולקצץ בשנים פחות מוצלחות".

תוצאות אל על
 תוצאות אל על