איזי כהן: "אנחנו מתבקשים לחזק את ההון בזמן שהרגולציה שוחקת את הרווחיות"

ברבעון הרביעי כלל ביטוח הציגה רווח כולל של כ-156 מיליון שקל ■ מתריאה לגבי תוצאות הרבעון הראשון, בו "חלו ירידות בשוק ההון ובריבית חסרת הסיכון"

איזי כהן / צילום: תמר מצפי
איזי כהן / צילום: תמר מצפי

התנודתיות בשוקי ההון שאפיינה את 2015, הובילה את חברת כלל ביטוח  להציג ירידה של כ-21% ברווח הכולל השנתי, שהסתכם בכ-285 מיליון שקל.

תוצאות כלל ביטוח, שהינה הראשונה להציג את הדוחות השנתיים מקרב החברות המסורתיות הגדולות בענף, מצביעות על שנה פושרת לסקטור, הגם שהרווח הנקי שלה עלה ב-115% לסך של כ-477 מיליון שקל.

בכלל ביטוח מסבירים כי "הקיטון ברווח הכולל בתקופת הדוח נובע בעיקר מקיטון ברווחי ההשקעות הפיננסיות בתיק הנוסטרו וקיטון בדמי הניהול המשתנים שנרשמו בשנת 2015 בתיק הפוליסות המשתתפות ברווחים בביטוח חיים", תוך שציינו בנוסף ש"בתקופת הדוח, חוזקו עתודות הביטוח לאור הקיטון בשיעור התשואה המוערכת בתיק הנכסים המוחזקים כנגד התחייבויות הביטוח". כמו כן, הוצאות המימון של הקבוצה נחתכו בכ-36% לכ-139 מיליון שקל.

ברבעון הרביעי הציגה החברה שיפור ברווחיה, וזאת הודות לדמי הניהול המשתנים שגבתה בפוליסות המשתתפות ברווחים, כשהרווח הכולל גדל בכ-278% לסך של כ-156 מיליון שקל, והרווח הנקי הרבעוני עלה בכ-72%.

המנכ"ל איזי כהן אמר כי "אני שמח על התוצאות בהתחשב בסביבה המאוד קשה בה אנו נמצאים, של שחיקה ברווחי ההשקעה, סביבת ריבית אפסית וירידה בדמי הניהול המשתנים, ועל זה יש להוסיף סביבה רגולטורית שבאופן מתמיד מאוד מקשה עלינו בשיפור הרווחיות. בסך הכל ירידה בכ-20% ברווחיות, תוך שאנו משפרים את התוצאות החיתומיות, עושה לי טוב".

- מה בהתנהלות הרגולטורית מקשה?

"המהלכים של הרגולציה באים בתקופה מאוד רגישה, כשאנו נמצאים לקראת משטר חדש של ההון - הסולבנסי 2. זהו משטר הון טוב שיתאים היטב את ההון של החברות לעסקים, אבל, הענף לא נמצא ככלל ביחס הון מאוד מאוד גבוה ביחס לאירופה, ומהו המקור שממנו עלינו לשאוף להגדיל את ההון? הרווח שלא יחולק כדיבידנד. כך, אנו מתבקשים מצד אחד לחזק את ההון שלנו ומצד שני כל המהלכים שהרגולציה עושה זה לכיוון ההפוך של שחיקה ברווחיות בשנים הבאות. כך או כך, עלינו להשלים שהענף נמצא בעידן חדש, ולהיערך לזה".

יציבות בפרמיות

יו"ר כלל ביטוח, דני נוה, אמר ש"תודות לאסטרטגיה העסקית בה נקטה כלל לפני כשלוש שנים, החברה משפרת את תוצאותיה בליבת הפעילות הביטוחית ומחזקת את מבנה ההון שלה, בתקופה של ירידה ברווחי ההשקעה והשפעתה הכוללת של סביבת הריבית הנמוכה".

כלל ביטוח כללה בדוחותיה גם אמירה שניתן להתייחס אליה כאל מעין התראת רווח לרבעון הראשון של 2016. "בתקופה שלאחר מועד הדוח ועד לפרסומו, חלו ירידות בשווקי ההון, שהשפיעו לרעה על תיק הנוסטרו של החברה וכן על תיק ההשקעות של הפוליסות המשתתפות ברווחים", כתבה כלל ביטוח, שציינה כי בשל כך לא נגבו דמי ניהול משתנים במהלך הרבעון הראשון עד כה, תוך שהוסיפה שגם "חלה ירידה בעקום הריבית חסרת הסיכון" ש"עשויה לגרום לגידול בהתחייבויות".

ומה לגבי עסקי הביטוח? סך הפרמיות של הקבוצה שמר על יציבות, כשבתחומי ביטוחי החיים והבריאות רשמה החברה גידול כלל ביטוח גידול בפרמיות, בעוד שבביטוחים הכלליים (רכוש וחבויות) נרשם קיטון. לצד זאת, תחום הפנסיה הניב לכלל ביטוח גידול בהכנסות בעוד שבגמל וההשתלמות נרשם דווקא קיטון בהכנסות.

הרווח הכולל של החברה בפנסיה ובגמל קטן במקצת, בעוד שתחום ביטוח החיים הניב הפסד כולל, בעיקר בשל השפעות הריבית הנמוכה והתשואות בשווקים. גם בביטוח הכללי נרשמה ירידה ברווח הכולל (כשהרכב רכוש הניב הפסד של 36 מיליון שקל) בעוד שבתחום הבריאות הצמיחה בפרמיות התלוותה לגידול גם ברווח הכולל לפני מס.

כמו כן, כלל ביטוח הודיעה כי תפנה למחזיקי תעודות ההתחייבות (סדרה ו') בהצעה לרכוש מהם את האג"ח שבידם, עד 600 מיליון שקל ע.נ., בדרך של הצעת רכש חליפין חלקית בתמורה לתעודות התחייבות סדרה י'.

תוצאות כלל ביטוח
 תוצאות כלל ביטוח