3 אפשרויות השקעה בשוק הסחורות - ללא חשיפה פיזית לסחורות

לאחרונה מסתמן היפוך מגמה בשוק הסחורות, שמתחיל להציג ביצועי יתר על פני שאר אפיקי ההשקעה

קקאו קפה שותה שותים סחורות / צלם: רויטרס
קקאו קפה שותה שותים סחורות / צלם: רויטרס

שנת 2016 נפתחה בירידות חדות, אך בשבועות האחרונים מתרחש בשווקים מהלך התאוששות מרשים, בתגובה למדיניות מקלה מצד הבנקים המרכזיים ברחבי העולם, שנחושים לנצל את כל התחמושת האפשרית על מנת למנוע את המשבר בשווקים הפיננסיים ובכלכלה הריאלית.

בישיבת הבנק המרכזי האירופי הוחלט להגדיל את היקף ההרחבה הכמותית לרמת שיא של 80 מיליארד אירו בחודש, מעבר לציפיות המשקיעים. גם הפדרל ריזרב האמריקאי הנמיך את הציפיות בנוגע להעלאת הריבית במשק, זאת למרות העלייה בקצב האינפלציה לרמות שיא של מספר שנים, במקביל לשיפור בשוק העבודה בארה"ב, שמייצר למעלה מ-200 אלף משרות מדי חודש.

הגברת הלחצים האינפלציוניים במצב מדיניות מוניטרית מקלה מצד הבנקים המרכזיים, הן הגורמים המובילים לזרימת כספי המשקיעים לאפיקי השקעה ריאליים, כולל שוקי הסחורות המגוונים. עם זאת, יש להדגיש כי שוקי הסחורות סבלו מחולשה ממושכת רב-שנתית, שהחלה עוד בתקופת המשבר בשנת 2008 והחמירה במהלך השנתיים האחרונות, על רקע חששות מהאטה בכלכלה הגלובלית. ואולם, בתקופה האחרונה ניתן לראות סימנים להיפוך מגמה, כאשר אפיקי הסחורות מתחילים להציג ביצועי יתר על פני שאר אפיקי ההשקעה.

מלבד החששות מהאינפלציה, ישנם גורמים נוספים שתומכים בעליות בשוקי הסחורות. ראשית, אנו עדים להפחתת החששות מהאטה בכלכלה הגלובלית, שהטרידו את ציבור המשקיעים לפני מספר חודשים, במיוחד בנוגע לכלכלת סין, האחראית לחלק הארי של ביקושים לסחורות. נתוני המאקרו האחרונים שפורסמו בסין מציגים תמונה חיובית יותר מהעבר, ובכך תומכים בהמשך הביקושים לסחורות, כגון נפט, מתכות בסיס וסחורות חקלאיות.

שוקי האנרגיה באופן ספציפי נהנים מהתייצבות במאזן בין ההיצע לביקוש, בעקבות הורדת תפוקת הנפט והגז בארה"ב בהתאם לצעדי התייעלות של חברות האנרגיה האמריקאיות. בראייה ארוכת טווח, תהליך זה מהווה גורם חשוב שצפוי לתמוך במחירי הנפט ולהוביל להמשך התאוששות מרמות השפל של למעלה מעשור.

לרשות המשקיעים עומדות עשרות רבות של תעודות סל המאפשרות חשיפה לשוקי הסחורות, הן לסחורה בודדת (כגון נפט, זהב, מתכות שונות, תבואות ועוד) והן לסל של סחורות. חשוב להדגיש כי במרבית המקרים אין מדובר בהחזקה פיזית של הסחורות, אלא ברכישת חוזים עתידיים, מה שעלול להגביל את ביצועי הקרנות שסופגות את ההפרשים בין מחיר החוזה העתידי למחיר הנוכחי. תופעה זו בולטת במיוחד במקרים של תעודות סל על הנפט ועל הגז הטבעי, שנהנו מהתאוששות במחיריהם במידה פחותה יחסית לשיעור העלייה בסחורה עצמה.

פיזור וביצועי יתר

אנו מציגים שלוש אפשרויות של השקעה בשוק הסחורות בצורה מפוזרת על פני סוגי סחורות שונים, שמאפשרת הקטנת סיכוני השקעה במידה מסוימת. יש לציין כי בכל מקרה מדובר בתעודות ללא חשיפה פיזית לסחורות, כאשר ההשקעה מתבצעת באמצעות חוזים עתידיים.

ראשונה היא תעודת הסל PowerShares DB Commodity Index Tracking Fund (סימול: DBC), התעודה הפופולרית ביותר על הסחורות, המנהלת נכסים בסך כ-2 מיליארד דולר. לתעודה מחזור מסחר יומי של כ-30 מיליון דולר, על אף שהיא גובה דמי ניהול גבוהים יחסית של 0.93% בשנה. תעודת סל DBC עוקבת אחרי מדד הסחורות של דויטשה בנק DBIQ Optimum Yield Diversified Commodity Index Excess Return, המכיל 14 סוגי סחורות. ארבעת המרכיבים העיקריים של מדד זה הם: נגזרים של הנפט, האחראים יחד לכמחצית מהרכב התעודה; כ-23% מסך החשיפה היא לסחורות חקלאיות; כ-10% למתכות יקרות (זהב וכסף) ועוד. החשיפה הגבוהה לנפט מהווה חסרון לתעודת DBC מבחינת ניהול סיכונים, אך חשיפה זו הובילה גם לביצועי יתר בתקופה האחרונה.

התעודה השנייה היא WisdomTree Continuous Commodity ETF (סימול: GCC), תעודה קטנה יחסית עם סך נכסים של כ-216 מיליון דולר וסחירות נמוכה (מסחר יומי של כ-1 מיליון דולר), ודמי ניהול של 0.85% בשנה. תעודת GCC מאפשרת חשיפה ל-17 סוגי סחורות, אך בניגוד לתעודת DBC החשיפה בה מפוזרת באופן שווה בין כל הסחורות, שכל אחת מהן מקבלת משקל של כ-5.9% מסך החשיפה. כתוצאה מכך, החשיפה לתחום האנרגיה מהווה נתח כולל של כ-18% (נמוך בהשוואה למשקלו בשאר מדדי הסחורות), החשיפה למתכות היא כ-24%, הסחורות החקלאיות מקבלות נתח של כ-29%, ואילו נתח הסחורות הרכות (soft commodities, כגון סוכר, קפה וקקאו) עומד גם הוא על 29%. החשיפה המפוזרת הובילה לביצועי יתר של תעודת GCC בשנתיים האחרונות, וגם מתחילת השנה היא רשמה ביצועי יתר לעומת התעודה DBC הגדולה.

האפשרות השלישית של חשיפה מפוזרת לשוק הסחורות היא תעודת סל iShares Commodities Select Strategy (סימול: COMT), המנהלת נכסים של כ-280 מיליון דולר. גם במקרה זה מדובר בתעודת סל קטנה יחסית עם מחזור יומי נמוך של כמיליון דולר, אך היא מתאפיינת בדמי ניהול נמוכים יחסית לשאר תעודות הסל על שוקי הסחורות - 0.48% בשנה בלבד. זאת, למרות שמדובר בתעודת סל בעלת ניהול אקטיבי, שאינה מצמידה את עצמה למדד סחורות מסוים, אלא מנוהלת לפי שיקול דעת של מנהלי השקעות של קרן בלאקרוק. היעדר אילוצים קשוחים עשוי להוות יתרון במקרה של תעודת סל בשוק הסחורות, שלא בהכרח חייבת לגלגל את החוזה בתזמון לא אופטימלי, על מנת להיצמד למדד הייחוס (עם חיסכון בדמי הניהול). תעודת COMT הציגה אמנם ביצועי חסר מול שתי התעודות האחרות בשנה האחרונה, אך מתחילת 2016 רשמה ביצועי יתר, עם תשואה חיובית של כ-5%, וזאת בהשוואה לתשואה של כ-2%-3% בשתי התעודות המתחרות.

הכותב הוא אנליסט בכיר בבנק ההשקעות אופנהיימר ישראל. אין לראות באמור הצעה או ייעוץ לרכישה ו/או מכירה ו/או החזקה של ניירות ערך, והוא אינו מהווה תחליף לייעוץ המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם

תעודות סל על חוזים עתידיים של סחורות
 תעודות סל על חוזים עתידיים של סחורות