ירידות בסיום המסחר בבורסות אירופה - שבוע שני רצוף

מספר בכירי פד רמזו בימים האחרונים כי הבנק המרכזי האמריקאי עלול להעלות את הריביות מוקדם מהצפוי ואולי אף באפריל ■ הנפט צנח אתמול בכ-4% בעקבות עלייה במלאים בארה"ב ■ דיווח: הממשל הסיני החליט לחדש את האפשרות לבצע שורט

בורסה / צילום: רויטרס
בורסה / צילום: רויטרס

המסחר בבורסות אירופה הסתיים היום (ה') בירידות שערים של כ-2%, בהתאם למגמה שחתמה אתמול את הבורסה בניו-יורק. המשקיעים הגיבו לירידות במחירי הנפט וכן לספקולציות לפיהן הפד יעלה את הריביות מוקדם מהצפוי ואולי כבר בחודש הבא. נזכיר כי מחר לא יתקיים מסחר בוול סטריט בשל חופשת חג הפסחא.

 

הנפט איבד אתמול כ-4% בצל נתונים שהצביעו על עלייה חדה במלאים בארה"ב בשבוע החולף וכן בשל התחזקות הדולר. המשקיעים בעולם דרוכים לקראת הפגישה המתוכננת של 15 יצואניות נפט גדולות ב-17 באפריל, בה הן ינסו לגבש הסכם שיוביל להקפאת תפוקת הנפט. היום הנפט  סגר בירידות וחבית נפט ירדה מתחת ל-40 דולר לחבית.

בעוד הפד הודיע בהצהרת הריבית בשבוע שעבר כי הוא צופה שתי העלאות ריבית השנה, בכירים בבנק המרכזי של ארה"ב רמזו בימים האחרונים כי העלאת הריבית באפריל - עדיין "על השולחן". ג'יימס בולארד, נשיא שלוחת הפד בסיינט לואיס, הצטרף אתמול לשורה של בכירים אחרים בפד שרמזו כי הגיע הזמן שהבנק המרכזי יפעל ויעלה את הריביות מוקדם מהצפוי ואולי אף באפריל.

"השינוי בטון מערער את האמינות והעקביות של הודעת הפד לשווקים, בתקופה שבה הסנטימנט עדיין שברירי והשווקים המתעוררים עדיים פגיעים להתחזקות הדולר", מציין מיכאל הואסון, אנליסט ראשי בחברת CMC Markets. 

הדולר חזר להתחזק בימים האחרונים. הסיבות המרכזיות הן נהירת המשקיעים לאפיקים הסולידיים לאחר פיגועי הטרור בבריסל והרמזים שסיפקו מספר בכירים בפד לגבי האפשרות שהבנק המרכזי של ארה"ב יעלה את הריביות מוקדם מהצפוי. מדד הדולר עלה אתמול ב-0.5% ל-96 נקודות בעוד מול הין והאירו הוא עולה היום בכ-0.4%. 

המסחר בבורסות אסיה נחתם היום (ה') בירידות שערים, על רקע המגמה השלילית בשוקי העולם אתמול.

 

לפי דיווחים שונים בתקשורת הסינית, הממשל הודיע ל-35 חברות ברוקראז' מקומיות כי הן יכולות לחדש את המסחר בשורט. זאת לאחר שהממשל החליט להגביל את האפשרות לבצע שורט באוגוסט אשתקד.

לפני פתיחת המסחר הבנק המרכזי הסיני קבע את שער היואן ברמה של 6.515 מול הדולר, לעומת השער שנקבע אתמול ועמד על 6.493 יואן לדולר.

ביפן דווח היום בתקשורת הכלכלית כי שתי קבוצות ההחזקות  Mitsubishi Corp  ו- Mitsui & Co   צפויות לדווח, לראשונה בהיסטוריה שלהן, על הפסד נקי ב-2015.