האם זה הגורם שיצית מחדש מפולת בבורסות אסיה?

עפ"י דיווח ברויטרס ובאמצעי תקשורת שונים בסין, הממשל הסיני החזיר את האפשרות לבצע פעולות שורט והודיע ל-35 חברות ברוקראז' סיניות כי הן יכולות לחדש את המסחר בשורט ■ באוגוסט 2015 הממשל הסיני אסר על מסחר בשורט בטענה כי זה אחד הגורמים שליבו את המפולת בשוק המניות

סין / צילום: רויטרס
סין / צילום: רויטרס

ביולי ואוגוסט אשתקד הממשל הסיני הודיע על שורת צעדים במטרה לבלום את המפולת בשוק המניות המקומי. אחד הצעדים היה הגבלה חמורה על המסחר בשורט. הרשויות בסין אף עצרו מספר "סוחרי שורט מרושעים" שלא פעלו בהתאם לנהלים. הצעדים שנקט הממשל סייעו לייצב את השווקים הפיננסים. עפ"י דיווח אמש (ד') ברויטרס ובאמצעי תקשורת שונים בסין, הממשל מחזיר בהדרגה את האפשרות לבצע פעולות שורט.

עפ"י הדיווח, 35 חברות ברוקראז' סיניות קיבלו הודעה מהממשל לפיה הן יכולות לחדש את המסחר בשורט. 

נזכיר, מסחר בשורט מאפשר למשקיעים למכור נכסים שאין ברשותם (באמצעות השאלתם מהברוקר) במטרה להרוויח מירידת הערך שלהם. הממשל הסיני האשים בחודשים האחרונים מספר מנהלי קרנות גידור גדולים, ביניהם ג'ורג' סורוס וקייל באס, בכך שהם מערערים את יציבות הבורסות בסין משום שפתחו פוזיציות שורט גדולות כנגד היואן.

הבורסה בשנגחאי ננעלה היום בירידה של כ-1.6%, כאשר האנליסטים בשוק מציינים כי הגורמים המרכזיים לסנטימנט השלילי היו הירידות במחירי הנפט והספקולציות לפיהן הפד עלול להעלות את הריביות מוקדם מהצפוי ואולי כבר בחודש הבא. עם זאת, עולה השאלה האם המהלך של הרשויות בסין יצית מחדש את גל הירידות שהיה בתחילת השנה והספיק לדעוך?