עתירה לבג"ץ: דרעי ביטל חלוקת ארנונה ממפעלים במפרץ חיפה

שר הפנים החליט להקים מנגנון כלל-ארצי שיטפל בקביעת גבולות והכנסות בין רשויות מקומיות, אך בינתיים מתעכבת חלוקת ההכנסות

אריה דרעי / צילום: תמר מצפי
אריה דרעי / צילום: תמר מצפי

המועצה המקומית קריית טבעון הגישה בסוף השבוע שעבר עתירה לבג"ץ נגד שר הפנים אריה דרעי, בגין החלטתו להפסיק את עבודת הוועדה לחלוקת כספי הארנונה שמניבים מפעלי בז"ן במפרץ חיפה.

כיום נחלקת הארנונה שמשלמים המפעלים בסך קרוב ל-70 מיליון שקל בשנה בין 4 רשויות, לפי המפתח הבא: חיפה (45%), קריית אתא (25%), מועצה אזורית זבולון (15%) ונשר (15%). ההחלטה לחלק את הכסף ביניהן התקבלה ב-2003, לפי מבחן גבולות פשוט: השטח שבו ניצבים המפעלים תחום בין 4 הרשויות שביניהן נחלק הכסף.

עתירה לבג"ץ שהגישו רשויות אחרות באזור, שטענו כי החלוקה אינה הוגנת משום שפעילות המפעלים פוגעת ומטרידה גם אותן, הובילה ב-2012 להקמת ועדה מיוחדת לבחינה מחדש של חלוקת ההכנסות מהמפעלים המזהמים. שר הפנים דאז, אלי ישי, מינה את פרופ' ברוך קיפניס כיו"ר, אלא שזה הגיש את התפטרותו, והוועדה שותקה.

בתחילת 2016 מונה לוועדה יו"ר חדש, הכלכלן שלמה מעוז, ואיתו התעוררה שוב הציפייה לחלוקת הכנסות שתביא בחשבון תושבי רשויות אחרות באזור. אלא שלפני 3 שבועות הודיע משרד הפנים כי הוא מבטל את ישיבות הוועדה עד להקמה של מנגנון כלל-ארצי קבוע שיטפל בקביעת גבולות והכנסות בין רשויות מקומיות, שאין תאריך ברור לכינונו.

"שאיפת השר להעדיף מגנונים קבועים אינה בלתי סבירה", אומר דוד אריאלי ראש מועצת טבעון, "אבל אני סבור שאם כבר יש ועדות שהחלו את עבודתן, לא צריך לעצור אותן".

ממשרד הפנים נמסר כי תשובתו לנושא העתירה תינתן בבית המשפט.