חברי מפלגה קראו לנשיא סין להתפטר בגלל "ריכוז סמכויות" - ונעלמו

המכתב, שהיה חתום ע"י "חברי מפלגה נאמנים", ופורסם באתר חדשות ממשלתי האשים את הנשיא ש"בגלל ריכוז כל הסמכויות בידיך וקבלת החלטות ישירה, אנחנו ניצבים כעת בפני בעיות חסרות תקדים ומשברים בתחומי הפוליטיקה, הכלכלה, האידיאולוגיה והתרבות"

נשיא סין, שי ג’ינפינג  / צילום: רויטרס
נשיא סין, שי ג’ינפינג / צילום: רויטרס

מבקריו של נשיא סין שי ג'ינפינג לא מלקקים בימים אלו דבש. המקרה האחרון קשור למכתב גלוי מסתורי שקרא לנשיא להתפטר והיה חתום על ידי "חברי מפלגה נאמנים".

שלשום (ו') הודיע וון יונצ'או, פעיל זכויות אדם המתגורר בניו יורק, ששלושה מבני משפחתו נעצרו על ידי משטרת סין אחרי שהוא הואשם שסייע לפרסום המכתב הגלוי - טענה שהוא מכחיש.

לפני עשרה ימים נעלם בעל טור ידוע בשם ג'יה ג'יה, שלדברי פרקליטו היה גם הוא חשוד במעורבות בפרסום המכתב הגלוי. יחד איתו נעלמו כמה עיתונאים מאתר חדשות ממשלתי לא ידוע יחסית שפרסם את המכתב.

שלשום התברר שג'יה שוחרר בינתיים, ונפגש עם אשתו.

מאמציו של הנשיא שי לאכוף משמעת אידיאולוגית ונאמנות אישית גורמים לחברי המפלגה והמשקיפים בסין להשוותו למאו טסדונג, השליט המנוח שניסה לבנות פולחן אישיות במהלך מהפכת התרבות, ועורר בכך ביקורת של כמה עיתונאים ופרשנים.

המכתב, שאי אפשר לוודא את האותנטיות והמקורות שלו, מאשים את הנשיא ש"בגלל ריכוז כל הסמכויות בידיך וקבלת החלטות ישירה, אנחנו ניצבים כעת בפני בעיות חסרות תקדים ומשברים בתחומי הפוליטיקה, הכלכלה, האידיאולוגיה והתרבות".

דפוס של רדיפה

וויליאים ני, חוקר סין בארגון אמנסטי אינטרנשיונל לזכויות אדם, אמר שהמעצרים האחרונים הם חלק מ"דפוס מטריד של רדיפת מבקרים וניסיון לעקוף אפילו את הסטנדרטים המינימליים בחוק הפלילי הסיני שאמורים להגן על זכויות אזרחים".

הוא הוסיף שהיעלמותם של אלו שהואשמו במעורבת בפרסום המכתב הגלוי המסתורי דומה במקצת לפרשת היעלמותם של חמישה בעלי חנויות ספרים מהונג קונג שפרסמו כמה עבודות שמתחו ביקורת על מנהיגי סין בשנה שעברה. הפרשה הזו עוררה חששות שהאוטונומיה המשפטית היקרה כל כך להונג קונג מצויה תחת איום.

אחד מחמשת מוכרי הספרים שנעלמו, לי בו, שהוא גם אזרח בריטי, הופיע בהונג קונג ביום ה' שעבר לראשונה מאז נעלם בדצמבר.

בראיון לערוץ טלוויזיה ידידותי לבייג'ין, אמר לי שהוא "בהחלט" יוותר על עסקיו בתחום מכירת ספרים שמבקרים את משטר הסיני. הוא קרא לעמיתיו שמוכרים "ספרים אסורים" להפסיק למכור אותם.

לי נפגש גם עם משטרת הונג קונג כדי לבקש לסגור את תיק החקירה של היעלמותו, וטען שהוא לא נחטף לסין עצמה, כפי שטענה ממשלת בריטניה. אך הוא לא סיפק כל הסבר ליציאתו מהונג קונג ללא צינורות המעבר הרגילים.

פעילי זכויות אדם אומרים שהרשויות בסין מפעילות דרך קבע אמצעי הפחדה נגד מבקרים ובני משפחה שלהם כדי לנסות להשתיק אותם.

רגילים להטרדות

וון, הפעיל מניו יורק, אמר שגיסתו ליו בין מסרה לו שלשום שבעלה נלקח על ידי פקידים מקומיים ביום ג' שעבר. ליו מסרה לוון גם שהוריו נלקחו מביתם בנפת ג'יישי במחוז גואנדונג.

"ההורים שלי רגילים להטרדות של המשטרה", אמר וון. "בשבוע שעבר נאמר להם שאחי יפוטר מעבודתו אם אני לא אודה במעורבות בפרסום המכתב". אחיו של וול עובד כנהג במחלקה ברשות מקומית.