עיריית ת"א איתרה 1,400 דירות ריקות - והקפיצה הארנונה

איתור הדירות הריקות על ידי העירייה נעשה על בסיס נתוני צריכת המים

תל אביב / צילום: תמר מצפי
תל אביב / צילום: תמר מצפי

עיריית תל אביב מעלה הילוך במאבק בבעלי הדירות הריקות: העירייה איתרה 1,400 דירות מגורים שעומדות ריקות תקופה ממושכת בעיר, ובימים האחרונים החלה לשלוח חיוב ארנונה מוגדל לבעליהן, מתוך מגמה לעודד השכרת דירות אלה ובכך להגדיל את היצע הדירות בעיר.

בנוסף לתשלום הארנונה השוטף שמשלמים בעלי דירות אלה על פי שטח ואזור, מבנה מגורים שאינו בשימוש יחויב בתעריף 220.78 שקל למ"ר לשנה, בכל אזורי העיר. כלומר מלבד חיוב הארנונה שמשולם אחת לחודשיים, ישלמו בעלי הדירות גם תשלום מוגדל אחת לשנה על פי התעריף המוגדל.

איתור הדירות הריקות על ידי העירייה נעשה על בסיס נתוני צריכת המים בתקופה שבין 1.12.13 ל-30.11.14. הנתונים העלו כי ישנן 1,400 דירות שאינן בשימוש ברחבי העיר וששטחן הממוצע נע בין 50 ל-100 מ"ר. בעירייה מעריכים כי תוספת החיוב בממוצע תעמוד על 10,000 שקל ומעלה לשנה.

כזכור, מועצת עיריית תל אביב יזמה לראשונה את הגדלת תעריף הארנונה לדירות מגורים כבר בשנת 2011, כחלק משורת צעדים בתחום הדיור ואף פנתה פעמים אחדות בשנים האחרונות למשרד הפנים בבקשה לשינוי צו הארנונה.

עם חקיקת תקנות ההסדרים בוועדת הכספים של הכנסת ב-2013, נקבע כי ההגדרה למבנה מגורים שאינו בשימוש היא "מבנה מגורים שלא התגורר בו איש דרך קבע ב-9 מבין 12 החודשים שקדמו ל-1 בדצמבר שלפני שנת הכספים שבעדה מוטלת הארנונה". התקנות מסמיכות את מועצת העיר לקבוע את גובה החיוב בגין מבנה כזה.

לרשות בעלי הדירות, עומדת הזכות להגיש השגה בכתב למנהל הארנונה, בתוך 90 יום מיום קבלת הודעת התשלום. כמו כן, העירייה מאפשרת לבעלי הדירות פריסת תשלומים ללא ריבית והצמדה - עד 12 חודשים.