בנק לאומי נפרד מכלכלית תמורת 200 מיליון שקל בלבד

זוהר לוי הגדיל את ההימור לכ-300 מ' ש' ■ דוד פורר, שרכש בחודש שעבר מניות של כלכלית ירושלים ב-148 מיליון שקל, השקיע עתה עוד כ-33 מיליון שקל, והגדיל את החזקתו לכ-12%

זוהר לוי / צילום: תמר מצפי
זוהר לוי / צילום: תמר מצפי

ההשתלטות של בנק לאומי  על מניות חברת הנדל"ן כלכלית ירושלים , ששועבדו לטובתו על-ידי אליעזר פישמן, מסתיימת בקול ענות חלושה. היום דיווחה כלכלית ירושלים על מכירת מלוא המניות המשועבדות תמורת 200 מיליון שקל, ולפי מחיר של 6.22 שקלים למניה. מדובר על נתח של כ-13% מהון המניות של כלכלית ירושלים, שנמכר בהנחה של 1% ביחס למחיר שבו חתמה המניה את המסחר אתמול. בתגובה להודעה זינקה היום מניית כלכלית ירושלים בכ-5%, ושווי החברה טיפס ל-1.6 מיליארד שקל.

המניות הופצו אמש למשקיעים קיימים וחדשים בחברה, בעסקאות מחוץ לבורסה. חברת הנדל"ן סאמיט שבשליטת זוהר לוי, שהפכה לפני כחודש לבעלת המניות הגדולה בכלכלית ירושלים, כשהשקיעה 245 מיליון שקל בהנפקת המניות של כלכלית, רכשה בהפצה הנוכחית מניות ב-47 מיליון שקל. בסך הכול השקיעה סאמיט עד כה 292 מיליון שקל, והיא מחזיקה כעת ב-21% ממניות כלכלית ירושלים (או 22% במקרה שתממש למניות את האופציות שברשותה).

איש העסקים דוד פורר, שרכש בהנפקה הקודמת מניות של כלכלית ירושלים ב-148 מיליון שקל, השקיע עתה עוד כ-33 מיליון שקל, והגדיל את החזקתו בכלכלית ירושלים לכ-12%. עוד השתתפו בהפצה הנוכחית חברת הביטוח מנורה ובית ההשקעות פסגות, שרכשו מניות ב-30 מיליון שקל וב-27 מיליון שקל, בהתאמה, וכן משקיעים פרטיים שונים.

בהנפקת המניות שביצעה בסוף החודש שעבר גייסה כלכלית 750 מיליון שקל. גיוס ההון, שנעשה באמצעות הנפקת מניות ואופציות, זכה לביקושים גבוהים, וגרר דרמה גדולה, שהותירה את מי שהיה בדרכו להפוך לבעל המניות הדומיננטי - שלמה נחמה - מחוץ למשחק. בעקבות כך נותרה כלכלית ירושלים ללא גרעין שליטה, עם כמה בעלי מניות גדולים, ובראשם סאמיט, פורר (בעלי חברת התרופות ניאופרם), בית ההשקעות אלטשולר שחם וקבוצת הביטוח הפניקס.

ההנפקות הובילו לדילול השליטה

לפני חמישה חודשים פנה בנק לאומי לביהמ"ש בבקשה למימוש שעבודים ולמינוי כונסי נכסים ביחס ל-32.25 מיליון מניות של כלכלית ירושלים, שהוחזקו בידי אליעזר פישמן והיוו אז את גרעין השליטה בחברה (40% מהון המניות). היה זה לאחר שהבנק נכשל בניסיונו למכור את מניות השליטה בכלכלית ירושלים לידי האחים נקש בכ-370 מיליון שקל - קרי סכום כמעט כפול מזה שהתקבל עתה בעבורן.

ימים אחדים לאחר מכן הודיעו לאומי ופישמן לביהמ"ש כי הגיעו להסכמה שלפיה במקום כונסי נכסים ימונו למניות מנהלים זמניים, שיהיו מוסמכים למצוא להן רוכשים. מהלך זה נועד לאפשר ללאומי למכור את גרעין השליטה כמקשה אחת, ולנסות ליהנות מפרמיית שליטה. אולם בתוך ימים ספורים הובילה הנהלת כלכלית ירושלים מהלך של גיוס הון, שהביא לדילול גרעין השליטה, וזאת בניגוד לדעתו של לאומי.

בחודש שעבר, כאמור, ביצעה החברה הנפקה נוספת, שדיללה פעם נוספת את בעלי המניות הקיימים, ובראשם את לאומי, ששיעור המניות המשועבדות לו צנח ל-13% בלבד, ולפיכך הבנק לא יכול היה לדרוש עבורן פרמיית שליטה. מבחינת החברה, שאותה מוביל דודו זבידה, היה זה גיוס מוצלח, אשר נועד להוריד את המינוף הפיננסי של כלכלית, לשלם את חובותיה ולאפשר לה להתייצב מבחינה תזרימית.

* אליעזר פישמן הוא בעל השליטה ב"גלובס"

בעלי המניות בכלכלית ירושלים
 בעלי המניות בכלכלית ירושלים