יציבות בסיום המסחר בבורסה בת"א; אפריקה נפלה בכ-8%

יו"רית הפד ג'נט ילן אמרה אתמול כי הבנק המרכזי ינקוט משנה זהירות במדיניות המוניטרית בגלל הסיכונים בכלכלה הגלובלית ■ ה-FDA מעכב את שיווק תרופת הדגל של אופקו בשל בעיות ביצור התרופה ■ בנק רוסי שלח מכתב אזהרה לאפי פיתוח ■ הדולר נחלש מול השקל

בורסת תל אביב / צלם: בלומברג
בורסת תל אביב / צלם: בלומברג

המסחר בבורסה בתל-אביב הסתיים היום (ד') ביציבות עם נטייה לעליות שערים וזאת על רקע עליות השערים אמש בסיום המסחר בוול סטריט, לאחר שיו"רית הפד ג'נט ילן אמרה כי הבנק המרכזי ינקוט משנה זהירות בכל הנוגע למדיניות המוניטרית. כעת נסחרות הבורסות באירופה בעליות שערים, וזו גם המגמה בחוזים העתידיים בניו-יורק.

 

 

 

כאמור, ילן נאמה אתמול בכנס כלכלי שנערך בניו-יורק ותמכה בעמדת הפד, שהחליט בישיבה האחרונה לצמצם את קצב העלאות הריבית לפעמיים בלבד עד סוף השנה. (לעומת התחזית הקודמת שעמדה על 4 העלאות ריבית) ילן הדגישה כי עדיין קיימים סיכונים בכלכלה הגלובלית כגון ירידת מחירי הנפט וההאטה בסין ולא ברור אם מגמת העלייה בקצב האינפלציה תימשך. לכן, לדברי ילן, עדיף שהפד ינקוט במשנה זהירות בכל הנוגע לקצב העלאות הריבית.

הנאום של ילן עמד במוקד תשומת-הלב מאחר ובשבועות האחרונים מספר בכירים בבנק המרכזי האמריקאי רמזו כי האופציה של העלאת הריבית כבר בחודש אפריל - עדיין על השולחן. זאת בשל התייצבות מחירי הנפט והשווקים הפיננסים, עלייה באינפלציה בארה"ב ונתונים חזקים נוספים, בעיקר בשוק התעסוקה. לכן, לאחר הנאום של יו"רית הפד, המגמה בשוקי המניות התהפכה ותשואות האג"ח ירדו מתחת ל-1.86%.

 

עידן אזולאי מנהל קרנות הנאמנות בבית ההשקעות אפסילון אמר היום כי "הנאום המאוד יוני של ג'נט יילן אתמול אשר מצטרף להודעת הריבית הפסימית של הפד בשבוע שעבר מחזק את ההערכה שהבנקים המרכזיים בעולם ובראשם הפד החלו להתאים את הערכותיהם למציאות ולציפיות השווקים. המשמעות של הדברים היא שיש להכיר בכך שסביבת האינפלציה והריבית תישארנה נמוכות עוד זמן רב, מה שאמור להמשיך ולתמוך באפיקים הסולידיים בטווחים הארוכים".

בעקבות דבריה של ילן, הדולר נחלש היום מול המטבעות המרכזיים. מול השקל הדולר נחלש בכ-1% ונסחר סביב 3.79 שקלים בעוד מול האירו הדולר נחלש בכ-1.5% לרמה של 1.13 דולרים לאירו. 

בזירה המקומית לא יפורסמו היום נתוני מאקרו, כאשר המשקיעים עדיין מעכלים את ההחלטה של בנק ישראל להותיר את ריבית אפריל על כנה ובעיקר את התחזית לפיה הריבית, שנמצאת בשפל כל הזמנים, תישאר כך לפחות עד המחצית השנייה של 2017.

סאגת מתווה הגז עדיין בכותרות. לאחר שבג"ץ הטיל פצצה והחליט לבטל את מתווה הגז במתכונתו הנוכחית, שר האנרגיה, ראש המשלה וראשי חברות הגז פועלים ביחד כדי למצוא פתרונות שיובילו לעמק השווה. קרי, פתרונות שיחליפו את סעיף 52, סעיף היציבות במתווה הגז. מניות הגז ממשיכות לבלוט במסחר. נציין את רציו יהש , דלק קידוחים  ואבנר .

ניתוח "גלובס": אלה האינטרסים הסותרים שעלולים לעכב את מתווה הגז

ה-FDA, רשות המזון והתרופות האמריקאית, הודיעה היום כי היא מעכבת את השיווק של תרופת הדגל של אופקו , וזאת בשל בעיות בייצור התרופה הקשורות לצד שלישי.

אפריקה ישראל  המשיכה לעמוד במוקד. היום דיווחה החברה כי בנק רוסי שהעמיד לשתי החברות הבנות שלה הלוואות לפיתוח פרויקטים ברוסיה, שיגר לאפי פיתוח מכתב התראה שבו הוא מזהיר כי הוא עשוי לפעול ולממש את הביטחונות ששתי החברות העמידו לטובת ההלוואות. מכתב האזהרה מגיע יממה לאחר שאפריקה דיווחה הפסד עתק בהיקף של 1.75 מיליארד שקל ב-2015. לדוחות שפרסמה אתמול החברה צורפה הערת "עסק חי".

עונת הדוחות נמצאת בישורת האחרונה ואתמול דיווחה חברת רמי לוי  על גידול של כ-17% במכירות ל-3.98 מיליארד דולר. הרווח התפעולי הסתכם בכ-98 מיליון שקל (2.46% מהמכירות) בשנת 2015, ירידה של 20.6%.