מחזיקי אג"ח אפריקה דורשים הזרמת הון או פירעון מיידי

המחזיקים דורשים הזרמה מיידית של כסף, מכירת אפי פיתוח או הכנסת שותף ■ "המצב לא יימשך ככה - אנחנו מעמידים את האג"ח לפירעון מיידי" ■ מאפריקה נמסר: החברה פעלה בשקיפות ולא מפרה את המתווה

לב לבייב / צילום: תמר מצפי
לב לבייב / צילום: תמר מצפי

מחזיקי האג"ח של אפריקה  מגיבים להודעת החברה על העמדה לפירעון מוקדם של הלוואות שניתנו לאפי פיתוח לממן את אפימול.

מוסדי בכיר שמחזיק בחבילת אג"ח גדולה במיוחד אמר היום (ד') ל"גלובס" כי אפריקה ישראל הפרה את סעיף 1.3.1.4 במתווה הסדר החוב שנחתם לפני כחודש וחצי. הסעיף אומר כי במידה ותתגלה סיטואציה שלא הייתה ידועה למחזיקי האג"ח טרם החתימה, ומדובר יהיה בנושא מהותי, ההסדר יבוטל ומחזיקי האג"ח יוכלו לפעול נגד החברה לרבות העמדת סדרות האג"ח אפריקה אגח כו , אפריקה אגח כז  ו-אפריקה אגח כח  לפירעון מיידי.

אחרי שנחתם מתווה הסדר החוב פרסמה אפריקה אזהרת רווח שהייתה צפויה וכך גם התוצאות הכספיות של החברה. במתווה הסכימו בעלי האג"ח שלא לנקוט בפעולות משפטיות כלשהן, לרבות אם יירד הדירוג של החברה, ולכן אזהרת הרווח והתוצאות הכספיות לא הפתיעו איש אולם ההודעה היום של החברה טרפה את הקלפים ומחזיקי האג"ח טוענים להפרה יסודית של ההסכם.

מחזיקי האג"ח דורשים היום מהחברה לפעול באחת משתי דרכים: הדרך הראשונה היא למכור מחצית מהחזקותיה באפי פיתוח בתמורה להזרמת הון מידית לחברה. האפשרות השנייה היא למכור את מלוא ההחזקות של אפריקה באפי פיתוח וככה לצאת מההחזקה המדממת תוך שיוזרק הון לאפריקה עצמה.

מחזיקי האג"ח אומרים עוד כי אופציה נוספת שיכולה להיות היא הזרמת הון של לב לבייב עצמו לתוך אפריקה שתוזרם לאפי פיתוח וכך תימנע החברה ממימוש הבטוחה (אפימול) והם יוכלו לחזור למתווה שנחתם לפני כחודש וחצי.

מחזיקי האג"ח טוענים כי לא יהיו מוכנים בשום פנים ואופן שאפריקה תמשוך דיבידנדים מאפריקה נכסים או מכל חברה אחרת לצורך הזרמה לאפי פיתוח ואפריקה עצמה לא מסוגלת היום להזרים כסף לאפי ולכן הם נמצאים מול שוקת שבורה. 

מוסדי בכיר שמחזיק בכמות גדולה מאוד באג"ח של אפריקה ישראל: "המצב לא יכול להימשך ככה ולכן מבחינתנו אפשר להעמיד את האג"ח של אפריקה לפירעון מידי".

הסדר החוב שחתמה אפריקה ישראל עם מחזיקי האג"ח נחתם בחודש פברואר האחרון ובמסגרתו שילמה החברה 440 מיליון שקל קרן וריבית למחזיקי 3 סדרות האג"ח. בקופת אפריקה ישראל היו בתחילת השנה 560 מיליון שקל במזומן כך שלאחר התשלום למחזיקי האג"ח נותרו בקופתה 120 מיליון שקל בלבד. 

אפריקה התחייבה שלא להזרים כסף לחברות מוחזקות אלא אם ניתנה הודעה מראש לנאמנים. עוד התחייבה החברה שלא לשעבד נכסים, לא למכור נכסים בפחות מ-5% מהשווי בספרים כשמחזיקי האג"ח ויתרו למעשה עד ל-17 בנובמבר השנה שלא להעמיד את האג"ח לפירעון במקרים של: אי עמידה בקובננטים, הורדת דירוג, הערת עסק חי אבל מחזיקי האג"ח שמרו לעצמם את הזכות לפעול לפירעון האג"ח אם יקרו אירועים מהותיים לאחר החתימה על ההסדר ועל סעיף זה מתבססים מחזיקי האג"ח.

גורם מרכזי בשוק האג"ח מסר היום לגלובס כי מדובר בנושא מהותי מאוד עבור אפריקה ישראל ואם היא תאבד את הנכס המרכזי של אפי פיתוח הרי שהיא איבדה את האפשרות לעשות ריקברי למחזיקי האג"ח. הנושא נלמד בשלב זה על ידי היועצים המשפטיים של מחזיקי האג"ח ולא מן הנמנע שאם יילקח אפימול לאפריקה (וזה לא קורה מחר) הרי שמחזיקי אג"ח נוספים יפעלו משפטית נגד החברה.

 

דן אבנון, מנכ"ל הרמטיק נאמנות, הנאמן על סדרות האג"ח של אפריקה סירב להגיב בשלב זה על הדברים.

דוברת אפריקה ישראל מסרה כי, החברה לא ראתה את המכתב ולכן קשה להתייחס לתוכן הדברים. עם זאת יודגש, כי החברה פעלה בשקיפות ולא מפרה באופן כלשהו את הוראות המתווה.

מדובר בהתפתחות חדשה שנודע עליה לראשונה אמש, וכפי שצויין בדוח המיידי של אפי פיתוח, סיבתה אינה ברורה לגמרי לאפי פיתוח ובכל מקרה היא עדיין בוחנת את האפשרויות העומדות לרשותה להסדרת הנושא מול הבנק ברוסיה. נזכיר, כי מטרתו של המתווה, מלכתחילה, הייתה לאפשר לחברה "שקט תעשייתי" לצורך קידום פעולותיה לשירות החוב, גם לנוכח התפתחויות שליליות אפשריות מסוג זה או אחר, שאף צוינו במתווה במפורש (כגון, הערת "עסק חי", אי עמידה בהתניות פיננסיות וכד').