בגלל חוב הרש"פ - חברת החשמל תצמצם בחצי את הזרם ליריחו‎

גל"צ: בעקבות חוב עצום של הפלסטינים, חברת החשמל תצמצם כבר הבוקר בחצי את אספקת החשמל ליריחו וסביבתה, זאת לאחר מהלך דומה בשנה שעברה שגרר תגובות רבות

עובד חברת החשמל / צילום: תמר מצפי
עובד חברת החשמל / צילום: תמר מצפי

החל מהבוקר צמצמה חברת החשמל את אספקת החשמל ליריחו והסביבה ב-50%. זאת עקב חובות הרשות הפלסטינית והחברה המזרח ירושלמית. נכון להיום עומד חוב זה על מעל 1.7 מיליארד שקל. כמו כן, לא מחברת חברת החשמל לקוחות חדשים באזור.

חברת החשמל הישראלית מספקת את רוב החשמל לגדה המערבית ולרצועת עזה, כ-120 מגהוואט. ואולם משבר כספי שפקד את הרשות לפני מספר שנים, הוביל לכך שהיא לא שילמה את המשכורות לכ-150 אלף עובדי ממשלה. עובדה זו יצרה עיכובים בתשלומי החשמל או הפסקתם לחלוטין. בעזה לא קיים חוב שכן ממשלת ישראל מקזזת את החובות של עזה מכספי המסים שמשלמים הפלסטינים.

מנכ"ל חברת החשמל, עופר בלוך, שלח לפני מספר ימים מכתב התרעה בנושא לממלא-מקום ראש המל"ל יעקב נגל, לראש השב"כ יורם כהן, למתאם הפעולות בשטחים האלוף יואב (פולי) מרדכי, לראש אגף מבצעים בצה"ל האלוף ניצן אלון ולמפכ"ל רוני אלשיך, עם העתקים לאנשי משרד ראש הממשלה והאוצר. שם הוא מסביר כי החוב מטיל נטל כבד על תזרים המזומנים של החברה, וכי על-פי חוק, חברת החשמל מחויבת לפעול לפי שיקולים עסקיים.

לאור החובות, במארס 2015 הפסיקה חח"י לספק חשמל לשכם וג'נין במשך כ-45 דקות. זו הייתה הפעם הראשונה שהחברה נקטה צעדים מסוג זה בגדה המערבית. מהלך זה אף הוביל לסערה ולדיוני חירום בירושלים, וגם גרר התנגדות במערכת הביטחון.