הורדת המחירים לקראת חג הפסח: תרגיל יח"צ של האוצר?

לעומת ראש השנה, האוצר נקב במחירים גבוהים בעשרות ומאות אחוזים מהמחירים שהיו בפועל ■ חלק ניכר מה"הוזלות" כבר קיימות או נובעות משינויי רגולציה - ולא מצעדי האוצר ■ רשתות השיווק: פופוליזם של האוצר

שר האוצר משה כחלון / צילום: אוריה תדמור
שר האוצר משה כחלון / צילום: אוריה תדמור

האם מחירי המזון והצריכה לחג הפסח יירדו בשיעור חד - או שמא מדובר בתרגיל יחסי ציבור של משרד האוצר? בסוף השבוע האחרון הודיע שר האוצר, משה כחלון, כי סיכם עם רשתות השיווק על הורדת מחירים לחג הפסח. ההודעה כללה טבלת מחירים של 15 מוצרים עם מחירם בראש השנה האחרון, לעומת המחיר שעליו סוכם כעת עם רשתות השיווק. אלא שבדיקה מעמיקה מגלה כי ספק גדול אם מחירי סל הקניות יפתיעו מישהו.

"גלובס" בדק ומצא, באמצעות אתר פרייסז, כי המחירים שהזכיר משרד האוצר מראש השנה גבוהים בעשרות עד מאות אחוזים מהמחירים שהיו בפועל. כך, בזמן שהאוצר טען כי שמן זית נמכר בראש השנה ב-45 שקל - ברשתות הדיסקאונט המחיר היה 24.90-40.3 שקל בלבד. לפיכך, הטווח שקבע האוצר לפסח, קרי 28-40 שקל, אינו מהווה כל הורדה במחיר. בנוסף, גם לפני חודש נמכר שמן זית ברשתות ב-25-28 שקל.

 

מוצר נוסף שבו נקב משרד האוצר הוא אפונה קפואה. לטענתו, המחיר בראש השנה היה 12-19 שקל, אך בפועל ברשתות הדיסקאונט היה ניתן לרכוש אפונה לראש השנה גם ב-6.9 שקלים. גם במקרה זה אין בטווח שקבע האוצר לחג הפסח, העומד על 7-12 שקל, כל הוזלה לצרכן.

לדברי קמעונאי, האפונה הקפואה היא "קורבן" קבוע שמעלים היצרנים ורשתות השיווק לקראת החגים, וגם אפונה של סנפרוסט נמכרת בחגים בשגרה במחיר של 9.9 שקלים.

דוגמאות בולטות נוספות ניתן לראות בקטגוריית הירקות. במשרד האוצר טוענים כי בראש השנה נמכר ק"ג כרוב לבן ב-7-9 שקלים, אך ברשתות הדיסקאונט המחיר היה 2.2-3.2 שקלים בלבד לק"ג - כך שהמחיר שמשרד האוצר מציג גבוה בפועל ב-218%.

תנאים שונים בתכלית

לפני ימים אחדים סיכמו החקלאים עם האוצר כי ימכרו כרוב לבן, גזר ותפוחי אדמה לקראת החג ב-1.5-2 שקלים לק"ג. מבדיקת המחירים בשוק הסיטונאי הבוקר עולה כי החקלאים עומדים בהבטחתם. מחירו של כרוב לבן הבוקר היה 1.5 שקלים בלבד, כך שטווח המחירים שמציע האוצר מעניק לרשתות רווח חריג של עד 167%, בזמן שהרווח הגולמי הממוצע של הרשתות על הירקות עומד על כ-30% בלבד.

במילים אחרות, אם הרשתות היו שומרות על המרווח הממוצע, המשמעות היא שמחירו של כרוב לא היה גבוה מ-2.7 שקלים לק"ג, והדבר נכון גם לתפוחי אדמה ולגזרים.

במשרד האוצר גם בוחרים להציג מחיר של 4-6 שקלים לק"ג עגבניות, כהישג אל מול המחיר הגבוה בראש השנה, שאז נסק מחיר העגבנייה ל-10-17 שקל לק"ג. ואולם, התנאים הבסיסיים שונים בתכלית. לפני ראש השנה היה מחסור חמור בעגבניות בארץ בשל וירוס שתקף את הגידולים, וגם כי חקלאים רבים בחרו לא לחדש את גידולי העגבנייה, לאחר שקודם לכן הם מכרו אותה במחירי הפסד. מאז שהמחיר נסק, חקלאים רבים הרחיבו את גידולי העגבניות, ולפני כ-3 שבועות אף הושמדה כמות גדולה של עגבניות בשל היצף.

אף שבקרב החקלאים נטען כי אין מחסור, מחיר העגבנייה הכפיל את עצמו בתוך 3 שבועות, ועגבניות נמכרו הבוקר ב-6 שקלים לק"ג בשוק הסיטונאי. לא ברור מדוע המחיר נסק, ויש חשש כי המחיר עלה לקראת החג.

קטגוריות נוספות שמזכיר משרד האוצר הן גבינה צהובה, דגים ובשר. האוצר אמנם קבע יעד של 27-37 שקל לגבינה צהובה במשקל, אבל מחיר זה קיים בשוק שבועות ארוכים, ולמעשה מאז שהשוק נפתח ליבוא.

בפילה אמנון הקפוא יש אכן ירידת מחיר - אך היא נובעת גם היא מההחלטה לפתוח את השוק ולהקצות יבוא של 3,500 טונות ללא מכס. כנגד פתיחת השוק ליבוא, האוצר העניק למגדלי הדגים סכום עתק של 37 מיליון שקל. המשמעות היא במקרה הזה שהמחיר לא יורד כתוצאה מתחרות אמיתית אלא מהתערבות שעולה למשלם המסים בדרך עקיפה. פתיחת השוק ליבוא בשר טרי, בעיקר מפולין, השפיעה גם היא לטובה על המחיר לצרכן.

ברשתות השיווק היה מי שהאשים היום את האוצר בפופוליזם. בכל מקרה, מדובר בסל מוצרים מצומצם שאינו מבטיח כי הסל הכללי לצרכן יירד לקראת החג. רשתות השיווק דואגות בחודשים האחרונים יותר מתמיד לשפר את הרווחיות שלהן לאחר שחיקה ארוכה, ולפיכך, אם הן יספגו הפסדים על מוצרים אחדים, הן צפויות למכור את המוצרים האחרים במחיר גבוה יותר - כך שהסל הכללי כנראה לא יושפע.

הצהרות לחוד ומחירים לחוד
 הצהרות לחוד ומחירים לחוד