המבקר: יש מדינות שהיו מעלות למשאל-עם את מתווה הגז

מבקר המדינה יוסף שפירא בוועידה הלאומית לאנרגיה של מכון האנרגיה: "למרות שהתרעתי על פסקת היציבות, הממשלה בחרה להמשיך בדרכה עד שבית המשפט פסל את הפסקה. נגרם מתח בין הרשויות שלא לצורך"

יוסף שפירא / צילום: דוברות הכנסת
יוסף שפירא / צילום: דוברות הכנסת

"למרות שהתרעתי על פסקת היציבות, הממשלה בחרה להמשיך בדרכה שלה. זאת עד שבית המשפט נאלץ לפסול אותה. כך נגרם מתח בין הרשויות שלא לצורך" - כך אמר היום (ג') מבקר המדינה יוסף שפירא בוועידה הלאומית לאנרגיה של מכון האנרגיה. 

עוד הוסיף המבקר, כי על הממשלה לקבוע אבני-דרך לפיתוח לוויתן ולגבש סנקציות שיופעלו למקרה שחברות הגז לא יעמדו בלוחות הזמנים לפיתוח מאגר לוויתן. 

שפירא ביקר את התנהלות הממשלה סביב מתווה הגז, וטען, כי "מרבית האזרחים לא נגישים למלוא המידע ולשיקולים המנחים את קובעי המדיניות. לכן, יש חובה לפעול בשקיפות מרבית". הוא הוסיף כי נושאים מהותיים כמו זה של מתווה הגז היו מובאים במדינות מסוימות למשאל עם. 

המבקר מתח ביקורת גם על מחירי הגז, שמשלמת חברת החשמל לשותפות תמר: "המחירים הם כיום הגבוהים ביותר מבין יצרני החשמל, ועלותם העודפת מושתתת על צרכני חברת החשמל. כמו כן, תלותו של משק החשמל בצינור גז יחידי מעמידה את הביטחון האנרגטי של מדינת ישראל בסיכון גבוה". 

לבסוף נגע המבקר בסוגיית חיבור המפעלים לגז טבעי וטען כי אין בקרה מספקת על התקדמות פריסת הרשת על ידי חברות חלוקת הגז, כי צרכנים פוטנציאליים נתקלים בחסמים בירוקרטיים, בחוסר וודאות, בדרישות תקינה חדשות והוצאות לא מתוכננות. "המדינה לא מתייחסת לנושא כאל פרויקט לאומי", סיכם שפירא.