סין מגבירה את ההשגחה: פורסת מערכת ארצית של פיקוח חברתי

תאי משטרה ורשתות של אזרחים אחראים מוקמים כדי לפקוח עין על "מי שעושה צרות"

מצלמת פיקוח. המטרה היא לשמור על השקט והסדר / צילום: רויטרס
מצלמת פיקוח. המטרה היא לשמור על השקט והסדר / צילום: רויטרס

סין פורסת מערכת ארצית של פיקוח חברתי שידועה בכינוי "ניהול רשת", תוך החייאת נוכחות המדינה באזורי מגורים, שדעכה ב-20 השנים האחרונות כאשר החברה הסינית הפכה לליברלית יותר.

מן הערים אפופות הערפיח התעשייתי במישורים של צפון סין, עד לבירת טיבט להאסה הרגישה מבחינה פוליטית, מוקמים תאי משטרה קטנים ורשתות של אזרחים אחראים בכל גוש בניינים, כדי לצמצם סכסוכים בין שכנים, לכפות הרגלי ניקיון, לצמצם פשיעה - ולפקוח עין על כל מי שנחשב ל"עושה צרות". הפריסה הזו באה יחד עם הידוק רחב יותר של פיקוח המדינה על החברה האזרחית, ודיכוי מתנגדי משטר בניצוחו של הנשיא שי ג'ינפינג.

"מערכת ניהול הרשת היא ניסיון של הרשויות להחזיר לעצמן את השליטה על יחידים", אמר לי דאן, מומחה למנהל ציבורי באוניברסיטת צינגהואה בבייג'ין. "המטרה היא להחזיר את הרעיון שהמפלגה היא הכוח המוביל".

השיטה הקודמת של ועדות שכונתיות, שעקבו אחרי כל תושב, דעכה מאמצע שנות ה-90 כאשר דיור פרטי הפך לשכיח יותר והפיקוח החברתי צומצם. "ניהול הרשת" מזכיר גם את מערכת "באוג'יה" של השושלות הקיסריות הקדומות בסין, שבה היו קבוצות שכנים אחראיות לסדר הציבורי ולהתנהגות האישית של תושבים.

בסיור עיתונאים שנערך לאחרונה בלהאסה, הפקידים זקפו לזכות ניהול הרשת הזו את השקט והסדר בעיר. הנוכחות הגדולה של חיילים שהורגשה אחרי המהומות של 2008 כבר אינה קיימת, אם כי תושבים מקומיים אומרים שהיא מורגשת בחגים טיבטיים או בימי שנה רגישים.

המערכת הזו נפרסת באיטיות יחסית בגואנז'ו, העיר הדרומית הליברלית יחסית של סין. העיר מתכננת לשכור 12,000 "מנהלי רשת", שכל אחד מהם יהיה אחראי ל-200 משפחות. כמו תוכניות ממשלתיות רבות במדינה, גם כאן נראה שאיש לא הביא בחשבון את מספרם של המהגרים שנוהרים לערים הגדולות ולא נחשבים לתושבי קבע שלהן.

"מנהל רשת שאחראי ל-200 משפחות יכול להכיר אותן בערך בתוך חודש, ולקבל מידע בסיסי על כל משפחה בתוך שלושה חודשים. בתוך חצי שנה הוא יכול להכיר כל בן משפחה בשמו", אמר ראש עיריית גואנז'ו, צ'ן ג'יאנגואה, למגזין של סוכנות הידיעות הרשמית שינהואה.

"מנהל כזה יוכל גם לדעת כמה עובדים מהגרים יש באזור שלו, וכמה שכר דירה הם משלמים", אמר צ'ן.

רבים ממשגיחי השכונות בלהאסה, שסביב זרועם קשור סרט בד, נהנו מתוכנית תעסוקה ממשלתית ארצית חדשה. מזכיר המפלגה קי אמר שהודות לפריסה שלהם "אין יותר משפחות של אבטלה מלאה בלהאסה". לדבריו, "מי שלא מוצא תפקיד בגוש בתים אחד, עובר לגוש בתים אחר".