"לא יכולים להגדיל היצע, אז עושים הוקוס פוקוס"

שיחה עם פרופ' עומר מואב, לשעבר יועץ בכיר לשר האוצר שטייניץ: "תוכנית מחיר למשתכן גרועה מאוד, מתחמקת מהבעיה האמיתית ומתעלמת מחסמים שמונעים הגדלת היצע"

פרופסור עומר מואב / צילום: איל יצהר
פרופסור עומר מואב / צילום: איל יצהר

שבוע לאחר פרסום דוח בנק ישראל שהתריע כי תוכנית מחיר למשתכן עשויה לגרור עליות מחירים והטיל ספק ביכולתה להשפיע על אזורי ביקוש, מצטרף לביקורת פרופ' עומר מואב, לשעבר יועץ בכיר לשר האוצר יובל שטייניץ והיום מרצה במכון אהרון למדיניות כלכלית במרכז הבינתחומי הרצליה ובאוניברסיטת וורוויק באנגליה.

"תוכנית מחיר למשתכן גרועה מאוד, מתחמקת מהבעיה האמיתית ומתעלמת מחסמים שמונעים הגדלת היצע. מה מהות התוכנית? המדינה עושה הנחה בקרקע, ומעמידה תנאי לקבלנים שימכרו דירות מתחת למחיר שוק. תמיד כשיש מוצר שהוא מתחת למחיר שוק, בהגדרה, יהיה לו ביקוש גדול מדי והוא יהיה במחסור. ובגלל ביקוש כה גדול, צריך למצוא מנגנון להקצאה. אז עשו קריטריונים והגרלות".

- ומה רע בזה? אנשים יוכלו לרכוש דירה מוזלת.

"אני נגד שני הדברים. אם טוענים שהדיור יקר, אז נסו להוריד את המחירים על ידי הגדלת ההיצע. זה פשוט מאוד. במקום להגדיל את מספר הדירות בשוק, החליטו להקצות דירות מתחת למחיר השוק. אין כאן יומרה להוריד את המחירים אלא רק לקבוצה אחת באוכלוסיה. עוד בעיה קשורה לקריטריונים, למה זוג נשוי מגיל מסוים ולמה רווק מגיל מסוים? כשפוליטיקאים קובעים קריטריונים זה תמיד משרת קבוצת אינטרסים.

"גם עם ההנחה בקרקע יש בעיה. אם המדינה נתנה את הקרקע במחיר מוזל, המשמעות היא שהיא לא גבתה מסים, וזה אומר שאנחנו כציבור רחב סיבסדנו את התוכנית. התוצאה היא שלוקחים מכלל הציבור ונותנים לקבוצה מאוד מסוימת בהגרלה. יכול להיווצר מצב שממסים קשה יום בפריפריה ונותנים דירה מוזלת למישהו עשיר במרכז. הרי הוא יכול לגשת למכרז, אין מבחני הכנסה. ככה עושים הנחה?".

- אז למה לא מגדילים היצע?

"אני חושב שהם לא יכולים להגדיל את ההיצע. יש לנו ממשלה מאוד לא יעילה. ממשלה שמתמודדת עם המון פקידות, עם קביעות, ועם אנשים שלא יכולים לעשות שום דבר. זה הרי לא רק להפשיר קרקע, זה גם תשתיות וכבישים, הליכים מורכבים והקצאת משאבים.

"נוסף לכך, צריך ראש עיר שישתף פעולה. כל ראש עיר במרכז רוצה שהאנשים יגורו אצל השכנים, אבל יבואו לעשות עסקים אצלו. הגדלת היצע זו עבודה קשה מאוד, והרבה יותר קל למצוא הוקוס פוקוס כמו מחיר למשתכן".

במקביל, יוצא מואב גם נגד יוזמת חקיקה אחרת - חוק שכירות הוגנת. "יש הרבה כותרות על הצעת החוק הזו, אבל אף אחד לא בודק לעומק לראות שהרבה מההנחות או מההצהרות לא מדויקות. הרעיון המקורי היה שאם במסגרת החוק יקבעו ששכר הדירה יפוקח, השוכרים ישלמו פחות שכר דירה. אבל המציאות היא שבכל העולם איפה שהורידו שכר דירה זה הוביל למחסור בדירות להשכרה, להזנחה, לשוק שחור, והרס את שוק השכירות. אין יוצא מהכלל.

"בגלל זה היום כבר אומרים שלא יהיה פיקוח, אלא הסדרה. אבל גם פה יש בלוף כי הסדרה לא תוריד את דמי השכירות. אם אתה אוסר על מישהו לשכור מחסן, אתה פוגע בהיצע. לא שאני חושב שלגור במחסנים זה טוב, אבל חוק כזה בטח לא טוב.

"ויש גם את בעיית האכיפה. אין נוסחת קסם. אם החוק יעבור, יקימו מנגנון ורשות ויעסיקו פקידים ויבזבזו כסף וזה גם לא יעזור".