ססקין לבעלי אג"ח אורבנקורפ: לא אראה שקל לפניכם

אלן ססקין ניסה להרגיע את המשקיעים באג"ח שהנפיק אך לפני מספר חודשים ■ "כל הכסף שגויס בהנפקה הלך לפירעון הלוואות בנקאיות של חברות בנות"

אלן ססקין / צילום: מצגת החברה
אלן ססקין / צילום: מצגת החברה

מנהלי השקעות רבים מקרב חברות קרנות הנאמנות של הגופים המוסדיים מילאו הערב את אולם הכנסים הקטן בבית ציוני אמריקה. כולם, כולל משקיעים פרטיים ומנהלים של קרנות גידור מקומיות המתמחות בהשקעה באג"ח של חברות במצוקה, הגיעו לשמוע את אלן ססקין, בעל השליטה, היו"ר והמנכ"ל של חברת הבניה למגורים אורבנקורפ, מסביר את האירועים האחרונים בחברה שהובילו לקריסה של 42% במחיר האג"ח מתחילת השנה.

"אני מקבל בברכה את האפשרות להיפגש אתכם", אמר ססקין בפתיחת דבריו, כשהציג את עצמו ואת המוניטין שלו בפני הנוכחים. "אני ארכיטקט ובעל MBA מהארווארד. הייתי מנכ"ל של חברה ולפני 25 הקמתי את החברה שלי שבנתה מאז יותר מ-5500 דירות בטורונטו ובסביבתה. בתשקיף ההנפקה נכתב שאשקיע 12 מיליון דולר בחברה לאחר ההנפקה ואכן השקעתי את הסכום. בהתחלה היו מגבלות על הכסף אבל הן כבר הוסרו".

ססקין הוסיף כי "כל הכסף שגויס בהנפקה הלך לתשלום חובות בנקאיים של חברות בנות, כפי שהיה כתוב בתשקיף", אולם לא הסכים לומר כמה כסף יש כיום בקופת החברה.

בהמשך התמקד ססקין בשני האירועים המרכזיים האחרונים שהשאירו את המשקיעים במצב של חוסר הוודאות. הראשון קשור לעסקה נוספת עם מאטאמי, שלדברי אורבנקורפ מיועדת להגדיל את נזילותה, והשני קשור לקשיים בקבלה מחדש של רישיון הבניה למגורים של החברה במחוז אונטריו.

לפני כחודש דיווחה אורבנקורפ אגח א  כי הגיעה לסיכום בעל פה על הכנסת מאטאמי כשותפה שווה בארבעה פרויקטים נוספים שלה: פטרישה, מאלוו, לורנס וקאלדוניה. במסגרת שיתוף הפעולה, תקבל מאטאמי מחצית ממניות הפרוקיטים, ובתמורה תיטול על עצמה את הקמתם וגם תשלם לאורבנקורפ כ-47 מיליון דולר קנדי עד ליום 30 ביוני 2018, בהתאם ללוח הסילוקין של האג"ח, לצורך פירעונן. אורבנקורפ עצמה גם תזכה למחצית מרווחי הפרויקטים, בניכוי הסכום שיועבר אליה לצורך פירעון האג"ח.

באסיפה היום סיפר ססקין על היכרות ושיתוף פעולה ארוכי שנים עם מנכ"ל מאטאמי "אנחנו חושבים שהעסקה עם מאטאמי באשר לארבעת הפרויקטים היא פנטסטית לחברה ולמחזיקי האג"ח. מאטאמי הסכימה לקחת על עצמה את התשלומים למחזיקי האג"ח כחלק מהעסקה, כך שלחברה לא צריכה להיות דאגה פיננסית", ציין ססקין. הוא הוסיף כי "ברור שאם היה לנו מספיק הון, חלק מהעסקאות המדוברות לא היו עולות על הפרק".

בתשובה לשאלת אחד המחזיקים, ציין ססקין כי העסקה אטרקטיבית גם למאטאמי, כיוון שמדובר באתרי בנייה של פרוייקטים המאושרים לביצוע. "בטורונטו, כמו בת"א כפי ששמעתי, לוקח זמן רב עד לקבלת אישורי הבניה, לעיתים 20 שנה. לנו יש ארבעה אתרים מאושרים וזה אטרקטיבי מאוד לחברות כמו מאטאמי".

ססקין גם נשאל מה הסיכויים להשלמת העסקה עם מאטאמי וציין בתגובה כי אינו יכול לשער השערות בנושא. "מה שאני יכול לומר זה שהם פנו אלינו עם ההצעה ושהם חתמו על מכתב כוונות זמן קצר לאחר מכן. הם החלו בבדיקת נאותות ולכן נראה שהם רוצים להיות חלק מהפרויקטים הללו בגלל הכסף שינבע מהם".

הנושא השני שבו עסקה האסיפה היה הבעיות שהתגלעו עם חידוש רישיון הקבלן המבצע של פרויקטים למגורים במחוז אונטריו, והעיכובים בדיווח על כך למחזיקי האג"ח בישראל. ביום דיווחה אורבנקורפ כי קיבלה מהרשות הממונה (טאריון) מכתב בנושא כבר ב-30 בנובמבר, קרי עוד בטרם הושלמה הנפקת האג"ח, אולם פרסמה דיווח ראשוני בנושא למשקיעים בישראל רק בשבוע שעבר.

את המחזיקים עניינה השאלה האם מדוע לא נכלל ידע על המכתב במסגרת התשקיף והאם בכלל דיווח עליו ססקין בעת קבלתו לחתם ההנפקה אייפקס הנפקות ולחברת הדירוג מידרוג. "המכתב התקבל בחברה ב-30 בנובמבר אחרי שהתשקיף כבר פורסם. אני ראיתי את המכתב בתחילת דצמבר, וידענו שלטאריון יש בעיות עם שלושה פרויקטים שאינם כלולים בחברת האג"ח. אני לא זוכר אם הודענו למידרוג על המכתב כי הוא עסק בשלושה פרויקטים שמחוץ לחברת האג"ח ולכן חשבנו שזה לא מעניינה של חברת האג"ח" ניסה ססקין להסביר.

בהודעה שפורסמה היום, ציינה אורבנקורפ כי הגישה ערעור על החלטת טאריון שלא לאשר לה את רישיון קבלן הביצוע לאונטריו, אולם במידה שהערעור לא יתקבל לזכותה עומדות אפשרויות אחרות בנוגע לארבעת הפרויקטים המדוברים, כדוגמת הכנסת שותף בעל רישיון (למשל מאטאמי), שכירת קבלן משנה או אפילו מכירתם במצב הנוכחי, במקרה הגרוע ביותר. לכל צעד כזה נדרש כמובן אישור של טאריון.

"אני מאמין שהאפשרות הגרועה ביותר היא בסבירות נמוכה מאוד אבל גם אם היא תקרה לא תהיה לך השפעה ממשית על החברה. אין לנו כוונה למכור את הפרויקטים, אבל זה עלה כאפשרות אחרונה במקרה שהעניין עם טאריון לא ייפתר. אבל זה תרחיש לא סביר" הדגיש ססקין.

"לי יש יותר כסף שמושקע בחברה מאשר לכם ואני לא אראה שקל לפני שאתם תקבלו את כספכם בחזרה" אמר ססקין למחזיקי האג"ח המודאגים.

ססקין אף אמר למחזיקים כי אם יחליטו על הקמת הנציגות, תשקול החברה לשתף עמה פעולה ולהעביר לה מידעים נוספים כדי להשיב את אמון המחזיקים. על השאלה מתי יפורסמו הדוחות הכספיים ל-2015 הוא ענה "בהקדם האפשרי", וכאשר נשאל האם מדוע אינו מבצע רכישות של אג"ח לאור מחירן הנמוך בשוק (59 אגורות לעומת ערך פארי של 103 אגורות) ענה ססקין "יש לי כל כך הרבה עניינים משפטיים אחרים לעסוק בהם, ככה שעדיין לא ביקשתי מעורכי הדין שלי לבחון את זה".

את ססקין ליוו היום באסיפה עורכי הדין רן שלום ושיראל גוטמן-עמירה ממשרד אגמון ושות' רוזנברג הכהן ושות', וזאת לאחר שלאחרונה התפטר עורך הדין הקודם של החברה, ישראל שמעונוב ממשרד שמעונוב ושות', מייצוגה בשל מחלוקות שהתגלעו ביניהם.

"מדוע התפטרו עורכי הדין שלכם?" נשאל ססקין באסיפה.

"את זה אתה צריך לשאול את משרד שמעונוב", הוא ענה. "אנחנו מאוד מרוצים ממשרד אגמון".

שלל האירועים האחרונים באורבנקורפ אותתו למשקיעים לגבי אי בהירות בקיום כללי ממשל תאגידי תקינים בחברה. עו"ד שלום הסביר באסיפה כי הדח"צים, שאמונים באורבנקורפ על שמירת האינטרסים של מחזיקי האג"ח מונו לתפקידם רק לפני שבועיים ומאז הם מבצעים בדיקה רצינית ועמוקה של כלל הנושאים, בסיוע פירמת PWC ומשרדיה בקנדה ובישראל.