האם תרופת הדגל של טבע תיתקל בתחרות גנרית גם באירופה?

חברת התרופות סינת'ון: קיבלנו אישור מהרשויות באירופה לגרסה גנרית לקופקסון של טבע ■ התרופה מיועדת לטיפול בטרשת נפוצה ■  בארה"ב כבר משווקת גרסה גנרית של קופקסון ■ המכירות ב-2015 הסתכמו ב-4 מיליארד דולר, מתוך זה 3.2 מיליארד דולר בארה"ב

האם תרופת הדגל של טבע, הקופקסון, תיתקל בתחרות גנרית גם באירופה? חברת התרופות Synthon הודיעה היום כי קיבלה אישור מהרשויות באירופה לגרסה הגנרית שלה לתרופה, במינון 20 מ"ג. לפי הודעתה של סינת'ון, היא השלימה בהצלחה את ההליכים הפרוצדורליים ואישור הרשויות מכיר בכך שהגרסה שלה לתרופה היא שוות ערך (equivalent) מבחינה רפואית למוצר המקורי. עם זאת, מהדיווח של סינת'ון לא ברור מתי תוכל להתחיל לשווק את התרופה באירופה. בעבר דיווחה טבע כי משרד הפטנטים האירופי קבע, במסגרת הליך משפטי הנוגע לקופקסון, שפטנט שמגן על התרופה תקף עד ספטמבר 2025. עם זאת, הפטנט נוגע לתחום הייצור ולא למולקולה של התרופה, כך שחברות גנריות יכולות אולי לעקוף את הפטנט בתהליך הייצור שלהן.

הקופקסון של טבע מיועד לטיפול בטרשת נפוצה. בארה"ב כבר משווקת גרסה גנרית שלו במינון 20 מ"ג, על ידי החברות סנדוז ומומנטה. בניגוד לחברות אחרות שמפתחות גרסה גנרית לקופקסון, סינת'ון ביצעה ניסויים קליניים שהשוו את התרופה שלה לתרופה המקורית של טבע. ב-2015 הסתכמו מכירות הקופקסון של טבע ב-4 מיליארד דולר, מתוך זה 3.2 מיליארד דולר בארה"ב. מדובר על ירידה של כ-5% בהשוואה ל-2014 שבה עוד לא הייתה תחרות גנרית לתרופה בארה"ב.

לדברי מנכ"ל סינת'ון, ז'אק למנס, "האישור הזה הוא עדות לאיכות ולזהות של התרופה שלנו, שהיא האלטרנטיבה היחידה המוכחת קלינית לקופקסון באירופה. זוהי אבן דרך לסינת'ון ולחולי הטרשת הנפוצה באירופה, שמצפים לטיפול בר השגה למחלה שלהם".

מטבע נמסר בתגובה: "טבע ממשיכה בהשקת קופקסון 40 מ"ג לשימוש 3 פעמים בשבוע, הזמינה כיום ב-20 מדינות באירופה כולל בריטניה. גרסה זו מאפשרת שימוש תרופתי משופר על-ידי הפחתת מספר הזריקות בכ-60%, תוך שימור יתרונותיו הידועים של קופקסון 20 מ"ג. אנו מאמינים כי מטופלים ונותני שירותי בריאות ימשיכו להעדיף את אופן שימוש זה בתרופה".