קיבוץ שדות ים עשוי למכור מניותיו באבן קיסר; אייפקס ושמיר מתעניינים

הקיבוץ מחזיק ב-32.5% ממניות החברה שנסחרת בנאסד"ק לפי שווי של כ-1.2 מיליארד דולר ■ מכירת ההחזקות צפויה להיות בפרמיה משמעותית על מחיר המניה

קיבוץ שדות ים עשוי למכור את החזקתו בחברת אבן קיסר, שנסחרת בנאסד"ק לפי שווי של כ-1.2 מיליארד דולר. הקיבוץ מחזיק ב-32.5% ממניות החברה, והשווי הנוכחי של החזקתו, אחרי ירידה של כ-53% במחיר המניה מיולי 2015, עומד על 384 מיליון דולר.

יחד עם זאת, נראה שאם אכן יוחלט בקיבוץ למכור את המניות, חברי הקיבוץ יוכלו להשיג פרמיה מכובדת על השווי, וזאת על רקע ההתעניינות הקיימת מצד מספר גורמים. מדובר עדיין בשלב ראשוני של מגעים שנערכים עם מספר רב של רוכשים פוטנציאליים, ולא נערך בשלב זה כל תהליך רשמי ומסודר למכירת המניות.

ייתכן שהמהלך של הקיבוץ נעשה ללא תיאום עם הנהלת החברה (שאינה צד לעסקה מסוג זה) - בימים אלה, אגב, נמצאים בכירי החברה בתערוכת עיצוב גדולה שנערכת באיטליה.

אבן קיסר , בניהולו של יוס שירן, נוסדה בשנות ה-80 כמפעל קיבוצי והיא מייצרת משטחי קוורץ. ב-2006 השקיעה קרן טנא בחברה, ולאחר הנפקת אבן קיסר בנאסד"ק, הקרן מכרה את החזקותיה ברווח מכובד. כיום, הקיבוץ הוא בעל המניות הגדול באבן קיסר, ואחריו שני גופים אמריקאים -Baron Capital עם 10.7% וקרנות פידליטי עם 10%.

בפעם השניה יצליח לאייפקס?

ככל הידוע, קרן ההשקעות אייפקס בראשות זהבית כהן היא אחד הגורמים המתעניינים ברכישת ההחזקה של שדות ים. עוד מתעניינת היא חברת מבטח שמיר שבשליטת מאיר שמיר - לשעבר השותפה של אייפקס בחברת תנובה. מבטח שמיר נסחרת בבורסה בשווי 828 מיליון שקל, ובקופתה היו בסוף 2015 כ-576 מיליון שקל, שיכולים לשמש את החברה להשקעות חדשות.

עבור אייפקס, זו לא הפעם הראשונה שבה היא מביעה עניין באבן קיסר. ב-2012 ניסתה הקרן לרכוש את החזקות הקיבוץ בחברה - אם כי אז היה מדובר על רכישת שליטה באבן קיסר. מאז, הקיבוץ מימש חלק ממניותיו, ואם אייפקס אכן תרכוש בסופו של דבר את החזקת הקיבוץ, היא עדיין לא תשיג שליטה מלאה על החברה. המימוש של שדות ים היה ב-2014 כשמכר כשליש מהחזקתו תמורת כ-270 מיליון דולר.

אבן קיסר סיכמה את שנת 2015 עם הכנסות של קרוב ל-500 מיליון דולר ורווח נקי של 77.8 מיליון דולר המיוחס לבעלי המניות. עלות שכרו של המנכ"ל שירן הגיעה ל-35 מיליון דולר (כ-14 מיליון שקל) לעומת 2.7 מיליון דולר שנה קודם לכן. הירידה בשווי מניית החברה אשתקד הגיעה על רקע טענות של בית השקעות מארה"ב לפיהן המשטחים שהחברה מייצרת לא עומדים בתקן הדרוש, ולאחר מכן על רקע התפטרות דירקטורים. בסוף 2015 אבן קיסר העסיקה 1,282 עובדים, מחציתם בישראל.