טורקיה מבקשת מגרמניה להעמיד לדין קומיקאי פופולרי ששם ללעג את הנשיא ארדואן

הבקשה באה בעיתוי מביך לקנצלרית אנגלה מרקל, שזקוקה לעזרת ארדואן ביישום העסקה בין טורקיה לאיחוד האירופי על קליטת הפליטים מהמזה"ת שנוהרים לאירופה, אך עליה גם להבטיח את מחויבות גרמניה לערכי חופש הביטוי

טורקיה פנתה לגרמניה בבקשה לפעול נגד קומיקאי פופולרי שהעליב לדעתה את הנשיא רג'פ טאיפ ארדואן, והעמיק בכך את הסכסוך הדיפלומטי על חירות הביטוי והמדיה בין ברלין לאנקרה.

הבקשה מאנקרה באה בעיתוי מביך לקנצלרית אנגלה מרקל, שזקוקה לעזרת ארדואן ביישום העסקה בין טורקיה לאיחוד האירופי על קליטת הפליטים מהמזרח התיכון שנוהרים לאירופה, אך עליה גם להבטיח את מחויבות גרמניה לערכי חופש הביטוי.

באיגרת דיפלומטית למשרד החוץ הגרמני שלשום (א') ביקש שגריר טורקיה בברלין מהרשויות לפתוח בחקירה פלילית של דברים שהשמיע יאן במרמן, קומיקאי זוכה פרסים ומנחה תוכנית ראיונות לילית "ניאו מגזין רויאל" בטלוויזיה.

סטפן זייברט, הדובר של מרקל, אמר שהממשלה תלמד את תוכן האיגרת ותחליט אילו צעדים צריכים להינקט. אך הוא הדגיש שמבחינתה של מרקל, חופש הביטוי הוא "ערך עליון" שמובטח על ידי החוקה הגרמנית ו"אינו נתון למו"מ".

"זהו המצב גם אם הקנצלרית חושבת שדברים מסוימים הם חסרי טעם, נכונים או ראויים לגינוי", אמר זייברט. לדבריו, מומחים מלשכת הקנצלרית וממשרדי המשפטים והחוץ נועדו אתמול כדי לשקול את הבקשה.

האיגרת הטורקית הוגשה אחרי שתובעים גרמנים פתחו בהליכים מוקדמים נגד במרמן, בהתבסס על חוקים שאוסרים על העלבת ראשי מדינה זרים. על פי החוק הגרמני, ההליכים יכולים להימשך רק אם ממשלת טורקיה מבקשת רשמית שגרמניה תחקור את העבירה לכאורה, שגוררת עונש מאסר של עד שלוש שנים, וממשלת גרמניה מאשרת את המשך ההליך.

בפואמה שהוא הקריא בערוץ ZDF הציבורי ב-31 במארס, במרמן תיאר את ארדואן כמי שמקיים יחסים עם עיזים וכבשים, ונהנה מ"לבעוט בכורדים ולהרביץ לנוצרים כשהוא צופה בפורנוגרפיה של ילדים". במרמן טען שהוא הקריא את הפואמה שלו כדי לבחון את גבולות הסאטירה בגרמניה.

היחסים בין גרמניה לטורקיה מתוחים בנושא חופש העיתונות. בחודש שעבר זימן משרד החוץ הטורקי את שגריר גרמניה באנקרה בעקבות חמשיר סאטירי ששודר בטלוויזיה הגרמנית ב-17 במארס. "היצירה שנקראה "ארדווי, ארדובו, ארדואן" האשימה את נשיא טורקיה בהוצאה של מיליונים על ארמון רחב ידיים חדש, דיכוי עיתונאים ודיכוי המיעוט הכורדי במדינה.

הסכסוך הזה פרץ ארבעה ימים בלבד אחרי שהאיחוד האירופי וטורקיה חתמו על הסכם לצמצם את מספר המהגרים שחוצים את הים האגאי מטורקיה לאירופה. אנקרה הסכימה לקלוט פליטים שמוחזרים מיוון, בתמור לסיוע של מעל 6 מיליארד אירו ופתיחה מחדש של הדיונים על צירוף טורקיה לאיחוד האירופי.

פרשנים מאשימים את מרקל בהתכופפות בפני ארדואן, אחרי שהיא תיארה את הפואמה של במרמן כ"פוגענית במכוון" בשיחת טלפון עם אחמט דבוטולו, ראש ממשלת טורקיה.

"האם הקנצלרית הפכה פתוחה לסחטנות מפני שהיא זקוקה לפתע לטורקיה?" שאל הקומיקאי סרדר סומונקו בטלוויזיה הגרמנית בתוכנית ראיונות שלשום בערב. אתמול ניסה הדובר זייברט להפיג את הרושם הזה, והסביר שבמרמן עצמו תיאר את השיר שלו כ"חוצה גבולות בכוונה תחילה".

ערוץ ZDF הסיר את הפואמה מאתר האינטרנט שלו זמן קצר אחרי העלאתו לאתר, בנימוק שהוא אינו עומד בסטנדרטים של תוכניות סאטירה שלו. אבל אפשר לצפות בקטע הווידאו הזה במקומות אחרים, למשל באתר של היומון הנפוץ ביותר בגרמניה, "בילד".

במכתב גלוי לבמרמן ביומון "די וולט", אומר מתיאס דפנר, מנכ"ל קבוצת המדיה אקסל שפרינגר שהיא הבעלים של "בילד", שהסאטירה שלו נגד ארדואן היא "עבודת אמנות". "צחקתי וצחקתי, זה היה שיר מוצלח במיוחד", כתב דפנר.

לכנות את השיר "חסר טעם, פרימיטיבי ומעליב" זה מקורי ומאלף בערך כמו למתוח ביקורת על יצרנית מכוניות המרוץ פורמולה 1 כי המכוניות שלה מהירות, כתב דפנר. "הרי כל הקטע הוא שהשיר שלך חסר טעם, פרימיטיבי ומעליב".