שר האוצר הרוסי: ברמת מחירי הנפט האלה - הגירעון ברוסיה 4%

ברוסיה מנסים לייצב את תקציב המדינה כך שברמת 40 דולר לחבית נפט יסתכם הגירעון ב-3% תוצר, אולם תחת שינויים בהוצאות הגירעון עשוי להגיע גם ל-4%

ולדימיר פוטין / צילום: רויטרס
ולדימיר פוטין / צילום: רויטרס

נראה הכלכלה הרוסית הולך ומתאזנת, שר האוצר המקומי, אנטון סילואנוב, אמר היום לסוכנויות הידיעות כי ארצו עושה את ההתאמות הדרושות בתקציב המדינה כך שברמות מחירי נפט של 40 דולר לחבית הגירעון יעמוד על 3% תוצר, אולם אם rמות המחירים הללו ימשכו לאורך כל השנה, הגירעון יגיע גם ל-4% תוצר.

תסריט נוסף שמציג סילואנוב הוא ירידה נוספת במחירי הנפט לרמה של 32-33 דולר לחבית ובמקרה כזה הגירעון של רוסיה יעבור גם את רמת 4% התוצר.

לציין כי רוסיה נמצאת תחת סנקציות כלכליות משמעותיות מאז פלשה לאוקראינה וסיפחה לעצמה את האי קרים. הסנקציות גובות מחיר כלכלי משמעותי מהדוב הרוסי, אולם גירעון תקציבי של 3% תוצר, בהתחשב כל הנתונים שמסביב הרי שהכלכלה הרוסית לא מתפרקת אלא נאנקת תחת עול הסנקציות. 

ברוסיה מנסים כבר כמה זמן לחזור לשווקים החופשיים ולגייס חוב בתשואות גבוהות של 9% ונראה שפרסום הערכות המקרו כלכליות האלה נועדו לאותת לשווקים הפיננסים כי יש ביכולה של רוסיה לעמוד בהתחייבויותיה גם ברמות מחירי נפט נמוכות. לא זו אף זו נותר מקום לאפסייד משמעותי עבור הכלכלה הרוסית במידה ומחירי הנפט יעלו מעבר לרמת 40 הדולר לחבית. לציין כי כבר מספר ימים הנפט נסחר מעל רמת 40 הדולרים לחבית.

בקרוב צפויים להיפגש שרי הנפט של המדינות הגדולות המפיקות אותו ואינן חברות באופ"ק. המטרה המוצהרת היא לבדוק אפשרות להקפיא את מכסות הפקת הנפט ברמות האלה וכך לפחות לייצב את המחירים. הכניסה של איראן למשחק טורפת את הקלפים בעיקר בשל העימות המתמשך עם סעודיה שמצידה מעוניינת לגרום לאיראן נזקים כלכלים מתמשכים בשל העימות הסוני - שיעי בעולם הערבי.