"המורכבות העסקית של תקופתנו מחייבת אותנו לחשוב אחרת"

אפרת מילר, מנהלת תחום המימון והביטוח הגלובלי בקבוצת נילית, בראיון על האתגרים והסיכונים הכרוכים בפעילות בינלאומית ענפה, ועל הפתרונות המסייעים לקבוצה לנהל את פעילותה הפיננסית

אפרת מילר, מנהלת תחום המימון והביטוח הגלובלי בקבוצת נילית / צילום: תמר מצפי
אפרת מילר, מנהלת תחום המימון והביטוח הגלובלי בקבוצת נילית / צילום: תמר מצפי

****הכתבה בשיתוף בנק לאומי****

יותר ויותר חברות מתפתחות בשנים האחרונות והופכות לחברות בינלאומיות. כפועל יוצא משינויים אלה, ישנן יותר חברות שמתמודדות באופן שוטף ויומיומי עם מורכבות הולכת וגדלה בניהול עסקיהן. מדובר לא רק בהיבטים העסקיים "הרגילים", של מציאת שווקים ולקוחות חדשים בסביבת תחרות בינלאומית, אלא גם בהיבטים נלווים, כגון ניהול במספר רב של שפות, מטבעות והיבטים פיננסיים אחרים, כגון ספקי שירותים פיננסיים.

המורכבות הזו, כך מספרת אפרת מילר, מנהלת תחום מימון וביטוח של קבוצת נילית, מהווה אתגר, ויוצרת סיכונים שכדאי להיות מודעים להם ולהיערך אליהם, אך עם התפיסה הנכונה והכלים המתאימים ניתן להתמודד עם האתגרים. ומה זה אומר מבחינתה? מצד אחד לעבוד לוקאלית, ולנצל יתרונות בפעילות מול גופים הנמצאים במדינת היעד, ומהצד האחר להחזיק ביכולת להסתכל באופן קבוע ובלתי אמצעי על ההתנהלות הכספית, ניהול המזומנים והמטבעות.

נילית היא קבוצה בינלאומית בבעלות פרטית, אשר עוסקת בייצור סיבי ניילון 6.6 (פוליאמיד) המשמשים את תעשיית הטקסטיל והתרמופלסטיקה. היא נמנית עם החברות המובילות בעולם בתחומי פעילותה, המשמשים את תעשיית הטקסטיל והתרמופלסטיקה. החברה הוקמה בשנת 1969 על-ידי אניו לוי. נילית החלה לייצר ב-1974 ופועלת בשתי חטיבות עסקיות: חטיבת הסיבים המתמחה בפילמור, טווייה, קרזול וציפוי חוטי ניילון 6.6, בעיקר ליישומי טקסטיל כמו גרביים, גרביונים ומוצרי ספורט מתוחכמים, וחטיבת הפלסטיקה, המייצרת רכיבי קומפאונד, המשמשים בייצור רכיבים לכלי רכב, מוצרי צריכה, ואלקטרוניקה.

יו"ר הקבוצה הוא מיכאל לוי, מנכ"ל הקבוצה הוא ציון גינת וסמנכ"ל הכספים צביקה יעקובוביץ.

מילר: "אנו מוכרים ל-70 מדינות, ומפעילים ברחבי העולם שישה אתרי ייצור: בישראל, באיטליה, בגרמניה, בארה"ב, בסין ובברזיל, ונוסף מחזיקים בחברות שיווק נוספות בעולם. בקבוצת נילית יש מעל 1,500 עובדים, ומתוכם כ-750 במפעל בישראל.

מילר, המכהנת בתפקידה בקבוצת נילית כשמונה שנים, שימשה בעבר כגזברית של חיפה כימיקלים. היא משתייכת להנהלה במטה הפיננסי של הקבוצה, ומנהלת מחלקה המתמחה במימון, בניהול שוטף של גזברות, בתזרים מזומנים, ובכלל הביטוחים של הקבוצה. מדובר בעצם ב"ניהול הסיכונים הפיננסיים של הקבוצה".

- מה מייחד את ההתנהלות של נילית כקבוצה תעשייתית גלובלית?

"לנילית יש תפיסה ייחודית. בראש ובראשונה מעצם העובדה שהמפעל היה מראשיתו מפעל מייצא עם מבט גלובלי החוצה, כמעט לכל היבשות. לקבוצה נציגויות שיושבות במדינות הרלבנטיות לנו בהיבט של שיווק ומכירות, כדי להיות קרובים לשטח, כאשר בכל אחד מהאתרים יש צוות ניהולי לוקאלי.

"מדוע אנו פועלים כך? אנו מסתמכים במידה רבה מאוד על הקרבה של החברות והמנהלים שלנו ללקוחות ולספקים, ועל ההיכרות שלהם עם השטח. במקביל, המטה הבינלאומי של הקבוצה מחובר ברמה יומיומית ובאינטראקציה קבועה, לכלל מטות חברות הקבוצה שלנו בעולם בישראל, ברזיל, סין, ארה"ב, איטליה וגרמניה, המפעלים שלנו עובדים מסביב לשעון, 24/7, ולכן חשוב לנו לשמור על קשר ישיר מקצועי ותומך בין המטה לבין כל הפעילויות בחו"ל".

- זה דורש שפה משותפת לכלל הארגון, שמתאפיין בכך שבכל מדינה יש צוות מקומי. איך פותרים את המורכבות שנובעת מכך?

"מקובל בקבוצה שכל חברה, גם אם היא חברה חדשה שהוקמה וגם אם מדובר בחברה שנרכשה, תעלה תוך זמן קצר על אותה פלטפורמה של ERP, המשמשת את כל החברות בקבוצה, כך כולנו מדברים באותה שפה. כאשר אנו רוכשים חברה, צוות ה-IT של הקבוצה מגיע אליה ומעביר את מערך המחשוב של החברה הנרכשת לפלטפורמה עם השפה הארגונית שלנו. כל המנהלים המקומיים שלנו דוברי אנגלית, מכירים את תרבות נילית ופועלים יחד באינטגרציה. המערכות האחידות הללו מספקות לנו במטה הקבוצה את היכולת לראות בכל נקודת זמן מה קורה בכל פעילות בעולם".

ההחלטות המתקבלות בהנהלת הקבוצה הן החלטות המתייחסות לפעילות ולאסטרטגיה גלובלית של הקבוצה, שבאה לידי ביטוי בין השאר גם במפגשים חטיבתיים ברחבי העולם, בפעילויות שיווקיות ומסחריות חוצות-ארגון וכן בתקשורת ארגונית עשירה בפורטל גלובלי עדכני ורלבנטי, עיתון ואמצעים רבים ומגוונים המתוקשרים לכלל חברות הקבוצה.

אך יש מורכבות שנובעת גם מריבוי מטבעות, ומכך שכל נציגות עשויה לפעול במציאות כלכלית אחרת מזו של חברתה.

"בנוגע למטבעות ולשווקים, העולם שלנו אכן מאוד מורכב", אומרת מילר. "לא רק בהיבט של השווקים הריאליים, שבהם אנו מוכרים את תוצרתנו, אלא גם בהיבט הפיננסי - אנו מושפעים מהאירועים בעולם בכלל ובמדינות שבהן אנו פועלים בפרט, ובהיבט ניהול סיכונים זה איננו שונים מקבוצות גלובליות אחרות.

"לפיכך, אנו מנהלים את כלל הסיכונים, כולל סיכוני המטבעות, בשיתוף פעולה עם הבנקאים שלנו בעולם ועם מנהלי הכספים בחברות שלנו בעולם. למשל, ניהול גידורים של חשיפות המטבע, הוא תחום מובנה אצלנו, אנו בונים תחזיות ועובדים לפי תוכניות פעולה שנתיות כדי להגן על החשיפה החשבונאית והתזרימית".

כיצד התאגידים העסקיים מתמודדים עם עולם של "בועות" פיננסיות, והאם אתם מזהים בועות שכאלה - לא רק בשווקים הפיננסיים, אלא גם ביחס לבועות שפקיעתן תשפיע על החוסן הפיננסי של הלקוחות/ספקים שלכם?

"העולם שאני נמצאת בו הוא אמנם פיננסי, אבל מהזווית של התעשייה הריאלית, של המוצרים עצמם, ולא של שוק ההון. לכן, אנו מסתכלים על המתרחש בתעשייה, ומשלבים זאת עם מידע על הקורה בעולם, כגון שינויים בסחורות, במחירי האנרגיה, ובשערי המטבעות, אנו בוחנים את החדשות והאירועים הפיננסים העולמיים ואת ההשלכות על הפעילות העסקית. יש יתרון בהיותנו פרוסים במקומות רבים בעולם; זה יוצר פיזור ואיזון, ונסמך גם על היכרויות ארוכות-טווח עם הספקים והלקוחות.

- איך אתם מנהלים את השקעותיכם בקבוצה, גם בהיבט שמירה על האיתנות הפיננסית?

"בקבוצת נילית, כשאנו מדברים על השקעות, אנו מדברים על השקעות אסטרטגיות בקווי הייצור בתעשייה שלנו, ולא על השקעות פיננסיות. כך, בשנים האחרונות, בחרנו להשקיע באופן משמעותי בקווי הייצור, בשדרוג המפעלים בישראל ובהרחבת הפעילות בסין, בארה"ב, בגרמניה, באיטליה ובברזיל.

"יחד עם הפעילות העסקית התרחבה גם הפעילות הפיננסית הגלובלית, כך שהיום קבוצת נילית עובדת עם בנקים ומוסדות פיננסיים בכל המדינות שבהן הקבוצה פעילה, תוך שיתוף פעולה מלא בין החברות השונות בקבוצה, לבין המוסדות הפיננסיים ברחבי העולם שעמן הן עובדות.

- ריבוי החשבונות לא יוצר לך קושי ניהולי? איך מתייחסים לסוגיה זו?

"בקבוצה יש היום פריסה רחבה של חשבונות בנקים, ותמיד עלתה השאלה כיצד ניתן לראות את כל הנתונים בתמונה ברורה על גבי פלטפורמה אחת במטה הקבוצה. ריכוז האנפורמציה חשוב לנו. לכן, בשנים האחרונות בחנו מספר מערכות שיתנו לנו פתרון לפריסה הפיננסית הגלובלית".

"כאמור, בנקים גלובליים מציעים לקבוצות גלובליות כמו נילית שירות מתקדם של פלטפורמות של CM, כמו המערכת CASH MANAGEMENT של לאומי, המספקת פתרונות מתקדמים לקבוצות גלובליות בניהול הכספים. המערכות מאפשרות גישה לריכוז של כלל החשבונות, היתרות, והתנועות הכספיות - בכל הבנקים, של החברות בעולם, באמצעות פורטל מאובטח.

"כשפנה אלינו צוות בנק לאומי, אשר מפתח את פרויקט CM, ונשאלנו אם נרצה להצטרף לפרויקט החדש - שמחנו. נפגשנו עם צוות ה-IT של הבנק, ותרמנו מהניסיון שלנו כלקוחות גלובליים המכירים מערכות דומות. מבחינתנו יש יתרון בהצטרפות כמובילים בהקמת מערכת חדשה זו, ואנו מרוצים משיתוף הפעולה".

לדברי מילר "בחודשים האחרונים אנו בהליך קליטה והטמעה של הפורטל, ומאוד מרוצים מהתוצאות וההתקדמות. מדובר בפורטל נוח למשתמש שמתאים לנו, ושנותן לנו עוד כלי מיוחד וחשוב לניהול הגלובלי של הקבוצה. לאור האתגרים העומדים למנהלי כספים בעולם הגדול, עם שונות גבוהה בשנים האחרונות בעולם הפיננסי והריאלי, זהו אחד הפתרונות החשובים לקבלת מידע ישיר וזמין על המתרחש בכל חשבונות החברה בעולם. מערכת CM של לאומי מאפשרת לנו, כמטה גלובלי, לראות מצב חשבון ותנועות בבנקים בעולם, חתכים שונים לפי מטבע, לפי חברה או לפי כל נושא אחר שמעניין אותנו ברמת הבקרה וקבלת ההחלטות.

"יש נוחות רבה לעצם הקמת המערכת ומתן מענה זמין ומקצועי של צוות הפיתוח של בנק לאומי הנותן לנו פתרון המתאים לקבוצות גלובליות כמו נילית".