רפאל מפתחת מערכת חדשנית שאמורה לנטרל רחפנים

חברת רפאל מערכות לחימה, חשפה השבוע בתערוכת האבטחה LAAD בברזיל את המערכת החדשה והמסקרנת Drone Dome שמיועדת לנטרול של מגוון איומים שמקורם ברחפנים ■ גם חברת מגנ"א BSP, חשפה מערכת משלה להגנה על אתרים רגישים ועל שדות תעופה מפני רחפנים 

מערכת Drone Dome של רפאל. הגנה מפני טרור אווירי / צילום: רפאל מערכות לחימה
מערכת Drone Dome של רפאל. הגנה מפני טרור אווירי / צילום: רפאל מערכות לחימה

חברות ביטחוניות התפארו עד לאחרונה בעיקר בפיתוחים של כלי טייס בלתי מאוישים: ממטוסים ללא טייס שמסוגלים לטוס הרבה, גבוה ורחוק ולספק מודיעין איכותי ולהפציץ מטרות - ועד לרחפנים ומעופפים זעירים המשמשים עזר לכוחות טקטיים בשדה הקרב. עכשיו, לפחות חלק מהחברות מתפארות בפיתוחים עדכניים יותר, של יכולות טכנולוגיות המאפשרות להשתלט, לנטרל וליירט רחפנים ומיני מעופפים שכבר נהיו אמצעי נפוץ, זול ובעיקר נגיש - אפילו לכל ילד.

חברת רפאל מערכות לחימה, חשפה השבוע בתערוכת האבטחה LAAD בברזיל את המערכת החדשה והמסקרנת Drone Dome, שעל פיתוחה שוקד צוות מחטיבת המערכות והעליונות האווירית. אותה חטיבה פיתחה גם את מערכת יירוט הרקטות כיפת ברזל ומעורבת בפיתוח מערכת ההגנה החדישה מפני טילים ורקטות, שרביט קסמים. Drone Dome מיועדת לנטרול של מגוון איומים שמקורם ברחפנים, אותם מעופפים שאפשר לקנות במאות שקלים בכל חנות צעצועים אבל עושים כאב ראש לא קטן לכל גוף שאמון על אבטחת מתקנים רגישים, מחנות צבאיים ושדות תעופה.

 

גורמים ביטחוניים הביעו כבר לפני זמן רב חשש שארגוני טרור, כמו חמאס והג'יהאד האסלאמי ברצועת עזה יעשו שימוש נרחב ברחפנים ובכלי טייס זעירים ובלתי מאוישים - אפילו טיסני רדיו המופעלים בשלט רחוק - נגד כוחות צה"ל ומטרות ישראליות. אפשר למלכד אותם, להפוך אותם לפצצה מדויקת ואפשר גם להשתמש בהם לאיסוף מודיעין על בסיסים וריכוזי כוחות ובכלל - אף צבא לא אוהב שלאויב שלו יש עוד כמה זוגות עיניים בשמיים.

ביטוי לרצינות של איום כזה מתקבל מעת לעת, כשיחידת המעברים של משרד הביטחון חושפת ניסיונות הברחה של רחפנים לתוך רצועת עזה במעבר כרם שלום. מעת לעת הם מתגלים במכולות שעמוסות בצעצועים, אך במערכת הביטחון חוששים שהיעוד האמיתי שלהם - רחוק מלהיות תמים.

ברפאל סירבו להרחיב השבוע אודות המערכת החדשה Drone Dome שעדיין נמצאת בשלבי פיתוח, אך אמרו כי היא מיועדת לספק הגנה אווירית יעילה מפני רחפנים עוינים וממיקרו ומננו כלי טייס בלתי מאוישים: באמצעות מכ"ם וחיישנים אלקטרו-אופטיים, מערכת תצפית ואמצעי חסימה של תשדורות רדיו ו-GPS היא מוצגת ככזאת שאמורה לגלות ולזהות רחפנים וכלי טייס בלתי מאוישים וזעירים עוינים, לעקוב אחריהם ולנטרל אותם. בחברה אומרים כי המערכת מיועדת בעיקר להגנה מפני איום של ארגוני טרור, שמנסים באמצעות כלים אלה לאסוף מודיעין או לבצע תקיפה מן האוויר. המערכת מתאימה גם להגנה גם על שדות תעופה, שם רחפנים עלולים לסכן מטוסים מנמיכי טוס. באוגוסט האחרון רחפן כזה סיכן מטוס של חברת התעופה הבלגית, בריסל איירליינס שעמד לנחות בנתב"ג ועל סיפונו 170 נוסעים. כשהיה בשלבי נחיתה, חלף לפניו רחפן מצד ימין לצד שמאל, מרחק של 100 מטר בלבד מהתנגשות וקטסטרופה אפשרית.

Drone Dome, כך לפי רפאל, תעניק הגנה היקפית של 360 מעלות, תגיב מהר למגוון של איומים וזאת - תוך הבטחת בטיחות המטוסים המורשים לטוס במרחב שעליו היא מגנה. עוד אומרים ברפאל כי המערכת מסוגלת לפעול בכל תנאי מזג אוויר ולאורך כל שעות היממה. ברגע שרחפן מתקרב לאזור שהוגדר מראש כאזור מוגן, המערכת משתלטת עליו, חוסמת את הגלים שעליהם הוא משדר ומנטרלת אותו. הרכיבים שעל בסיסם המערכת בנויה מיוצרים במספר חברות ישראליות, וברפאל אומרים שכולם הוכחו מבצעית ומשמשים כוחות צבא וארגוני ביטחון ברחבי העולם.

עוד לפני רפאל, חברת מגנ"א BSP, חברה ביטחונית צעירה וזריזה חשפה מערכת משלה להגנה על אתרים רגישים ועל שדות תעופה מפני רחפנים: "אנחנו מצפים להזמנות, לאחר שהמערכת נוסתה בהצלחה בשורה של אתרים בארץ ובעולם. היא כבר עובדת ועוברת כל הזמן עדכונים והתאמות לאיומים המתהווים", אומר מנכ"ל מגנ"א, חיים סיבוני: "השוק הזה רותח וזה איום שהולך ומעיק יותר ויותר על העולם הביטחוני: עד עכשיו, באופן מסורתי ובמשך שנים הושקע הון תועפות באמצעים המתקדמים ביותר המאפשרים הגנה טובה על מתקנים רגישים. באו הרחפנים, והגדירו את האיומים מחדש והכל ב-1,500-1,600 שקל לרחפן. זה האתגר החדש ושם אנחנו ממקדים כעת את הקשב, כדי להעמיד מענה הולם".

המכ"ם שעליו מבוססת המערכת של מגנ"א, כך לפי סיבוני, מסוגל להבדיל רחפנים וכלי טייס זעירים לבין ציפורים, כי כשמדובר בעצמים כל כך קטנים, אפילו מכ"מים מתקדמים יכולים להתבלבל ולתת התרעות שווא.

בזמן שרפאל שומרת על ערפל מסביב לפיתוח מערכת האנטי-רחפנים שלה ומסתפקת בשחרור אמירות כלליות על יכולות, כמו "נטרול הרחפן המאיים", במגנ"א מדברים מפורשות על יירוט של רחפן סורר שפולש למרחב אווירי אסור - באמצעות קרן לייזר שפשוט תשרוף אותם בתוך שניות - באוויר. ולא רק לייזר: סיבוני כבר מדבר על "מלחמת הרחפנים" העתידית, שבה רחפנים של הצד המגן, יצאו נגד רחפנים של הצד התוקף וישתלטו עליהם "ממש כמו נץ ויונה", כדבריו: "ואנחנו שם, עוסקים גם בפיתוח של רחפנים כאלה".

צבא ארה"ב עתיד להצטייד בנורי הטעיה חדישים מתוצרת תעש מערכות, בהיקף של כמעט 6 מיליון דולר. בתעש אומרים כי מדובר בפיתוח ייחודי ובלעדי של נורים מתקדמים, להגנת מטוסי ומסוקי קרב המשמשים את הכוחות המיוחדים של הצבא האמריקאי. הם מיועדים להגנה מפני טילי נ"מ וטילי אוויר-אוויר שמתבייתים על החום שפולט המנוע של כלי הטייס.

עסקת הנורים החדשה, מהווה את המשך ההתרחבות של פעילות תעש מערכות בארה"ב. זאת, לאחר שבאחרונה היא זכתה, ביחד עם ריית'און האמריקאית, במכרז של חיל הנחתים האמריקאי לפיתוח וייצור של פצצת מרגמה חדשנית ומדויקת בקוטר של 120 מ"מ, המונחית באמצעות GPS. היקף עסקת הפצמ"ר - כ-100 מיליון דולר.