סוכנות האנרגיה: הסכם להקפאת תפוקת הנפט לא יפחית ההיצע

ביום ראשון 15 יצואניות נפט גדולות ייפגשו בקטאר במטרה לגבש הסכם להקפאת התפוקה ■ בדוח שפרסמה סוכנות האנרגיה הבינלאומית היא מציינת כי "רוסיה וסעודיה כבר מפיקות נפט בקצב שקרוב לשיא" ■ בסוכנות האנרגיה מעריכים כי היצע הנפט יפחת בהמשך השנה, ללא קשר להסכם המתגבש

נפט / צילום: Shutterstock/ א.ס.א.פ קרייטיב
נפט / צילום: Shutterstock/ א.ס.א.פ קרייטיב

הסכם להקפאת התפוקה שעשוי להיחתם ביום ראשון הקרוב בדוחא בירת קטאר, לא יוביל לאיזון במחירי הנפט, שהחלו להתייצב בכל במקרה בשבועות האחרונים. כך לפי דוח שפרסמה היום (ה') סוכנות האנרגיה הבינלאומית (EIA).

רוסיה, סעודיה, קטאר ועוד 12 יצואניות נפט גדולות נפגשות ביום ראשון במטרה לנסות ולגבש הסכם שיוביל להקפאת תפוקת הנפט וזאת במטרה לייצב את מחירי הנפט. עם זאת, בסוכנות האנרגיה הבינלאומית טוענים כי גם אם ייחתם הסכם, הוא כלל לא יוביל לשינוי בביקוש או בהיצע של הנפט בטווח הקרוב."רוסיה וסעודיה כבר מפיקות נפט בקצב שקרוב לשיא", מציינים בסוכנות האנרגיה.

סעודיה הפיקה נפט בקצב של 10.2 מיליון חביות ביום בחודש מארס, ירידה של כ-30 אלף חביות אך עדיין קרוב מאוד לרמות השיא. בסך הכל, תפוקת הנפט של המדינות החברות באופ"ק ירדה ב-90 אלף חביות בחודש מארס לרמה של 32.47 מיליון חביות ביום. זאת בעיקר בשל ירידה בתפוקה בניגריה ועיראק.

מחוץ לאופ"ק, תפוקת הנפט של רוסיה הגיעה לשיא של 30 שנה במארס, לרמה של 10.9 מיליון חביות ביום. עם זאת, ההיצע בארה"ב וסין ירד בצל ירידה מחירי הנפט שהובילה לצניחה בהשקעות בתחום.

סוכנות האנרגיה מעריכה כי תפוקת הנפט של המדינות שאינן חברות באופ"ק, תרד ב-710 אלף חביות ביום ל-57 מיליון חביות ביום עד תום השנה. לגבי ההיצע העולמי, בסוכנות האנרגיה מעריכים כי הוא נחתך ב-300 אלף חביות ביום במארס לרמה של 96.1 מיליון חביות.