Cash Management - מערכת ניהול פיננסי במבט אחד

ניהול וריכוז המידע הפיננסי מכלל המערכת הבנקאית במקום אחד מסייע רבות במיפוי תמונת ההון של החברה, כמו גם בהבנת מצב המזומן בחברה ופריסתו בקרב הבנקים השונים

יואב אורון ראש אגף מימון מורכב וסחר בינלאומי, החטיבה העסקית–מסחרית, לאומי
יואב אורון ראש אגף מימון מורכב וסחר בינלאומי, החטיבה העסקית–מסחרית, לאומי

****הכתבה בשיתוף בנק לאומי****

ניהול ועיבוד מידע פיננסי הם אתגרים משמעותיים שעמם מתמודדים מנהלי הכספים בחברות עסקיות. מנהל הכספים בחברה מתבסס בעבודתו על המידע השוטף בעבודת היומיום, ואיכות המידע ומהימנותו הם גורם המשפיע רבות על אופן התנהלות החברה, ניהול הכספים ויכולת קבלת החלטות בחברה, וכפועל יוצא - על הצלחתה.

ניהול וריכוז המידע הפיננסי מכלל המערכת הבנקאית במקום אחד מסייע רבות במיפוי תמונת ההון של החברה, כמו גם בהבנת מצב המזומן בחברה ופריסתו בקרב הבנקים השונים. הבנה נכונה של המצב הפיננסי של החברה מאפשרת אופטימיזציה של ניהול הנזילות ותזרים המזומנים בכלל, והבנת צורכי ההון של החברה העסקית בפרט. חברות עסקיות אשר מבינות בכל רגע נתון את תמונת המזומן, נשענות באופן יעיל יותר על המערכת הבנקאית ומנהלות טוב יותר את הפעילות העסקית השוטפת אל מול לקוחות הקצה.

בנק לאומי מלווה, לאורך שנים ארוכות, מספר רב של לקוחות עסקיים. מתוך היכרות והבנת צרכיהם העסקיים, ולאור הרצון המתמשך לתמוך וללוות חברות עסקיות באופן יעיל המיטיב עם בית העסק, השיק הבנק לאחרונה את מערכת ה-Cash Management (CM). מערכת זו מנגישה מגוון רחב של מוצרים ופתרונות לבית העסק, אשר מסייעים ללקוחות הבנק לנהל באופן אפקטיבי את הכספים שלהם; כל זאת, בממשק אינטרנטי ידידותי המרכז ואף מייצר מידע פיננסי עבור החברה ובמסך אחד.

מנהל כספים שנעזר בשירותיה של מערכת ה-CM יכול ליהנות מפורטל עסקים מתקדם, דרך המחשב במשרד או באמצעות טאבלט, הכולל ריכוז וניהול של יתרות ותנועות מכלל המערכת הבנקאית בארץ ובעולם. את ריכוז המידע ניתן לקבל לפי חיתוכים שונים: מטבע, בנקים, מגזרי פעילות ועוד. ארסנל החידושים שמציע הפורטל, כולל גם את היכולת ליצור קבוצת חשבונות, כאשר כל קבוצה מייצגת חטיבה או פעילות מסוימת בחברה. תכונה זו מאפשרת למנהל הכספים לעקוב אחר ביצועי החטיבות השונות בחברה בלחיצת כפתור.

שירות נוסף וחדש שמציעה המערכת מאפשר למנהל הכספים להפיק דוח מהימן ועדכני של תחזית תזרים המזומנים. תחזית איכותית של התזרים מסייעת לפונקציית ניהול הכספים בחברה לנהל באופן אופטימלי את המזומן בחברה או בקבוצת החברות באמצעות ניוד הכספים ביניהן (Intercompany loans) ולהגדיר באופן מיטבי את צורכי ההון החוזר של החברה, ומשם את רמת ההישענות הנדרשת על המערכת הבנקאית. התוצאה היא חיסכון משמעותי בהוצאות המימון.

מדובר באבן-דרך משמעותית, אשר הופכת את מנהל הכספים לפרואקטיבי יותר ויעיל יותר בניהול הסיכונים עבור החברה. 

■ הכותב הוא ראש אגף מימון מורכב וסחר בינלאומי, החטיבה העסקית-מסחרית, בנק לאומי.