חוכמת התיקים: המזוודות החכמות שיעשו כמעט הכול

עונת התיירות והנסיעות בפתח, והצ'ימידנים המסורתיים כבר לא מספיקים ■ הכירו את המזוודות החכמות שיטעינו את הסלולר, ידווחו על ניסיון גניבה ויאתרו את התיקים שלכם בכל מקום

מזוודות חכמות. להטעין את הסלולרי בדרכים / צילום: באדיבות החברות
מזוודות חכמות. להטעין את הסלולרי בדרכים / צילום: באדיבות החברות

כמה וכמה מיזמים "מחתרתיים" שהחלו את דרכם במיזמי גיוס המונים מוצלחים של קיקסטארטר, אינדיגוגו ושות', השיקו בהצלחה בחודשים האחרונים מזוודות "חכמות" שמשלבות יכולת קישוריות אלחוטית ומקור כוח פנימי להטענת מכשירי אלקטרוניקה אישיים בדרכים. דוגמה אחת היא "בלו סמארט", שמשווקת כיום מזוודה קומפקטית המיועדת לנסיעות עבודה קצרות (כ-400 דולר באמזון).

המזוודה כוללת מודול אלקטרוני עם סוללה נטענת שמאפשרת לטעון דרך שני שקעי USB טלפונים סלולריים ומכשירים אחרים, ומספקת כוח לעד 10 טעינות מלאות. מודול 3G ו-GPS מאפשר לאתר מרחוק את מיקומה של המזוודה מרחוק באמצעות אפליקציה לטלפונים או לשעונים חכמים, והמזוודה אפילו ננעלת ונפתחת מרחוק באמצעות מנעול אלקטרוני.

אל החלוצים החצי-מחתרתיים מצטרפים כיום גם כמה מהשמות הממוסדים והמוכרים מענף המזוודות והתיקים. מיזם משותף לסמסונג וסמסונייט, למשל, צפוי להשיק בעוד זמן לא רב סדרה של מזוודות "מקושרות" חכמות עם תקשורת לאפליקציות. גם היצרנית הצרפתית DELSEY נמצאת כיום בשלבים מתקדמים של פיתוח סדרה כזו תחת שם המותג "PLUGGAGE". אב-הטיפוס שהוצג השנה כולל בתוכו רכיב תקשורת אלחוטי מובנה ואפליקציה נלווית לטלפון שמציעה שלל ביצועים מעניינים.

באמצעות האפליקציה יכול בעל המזוודה לוודא שהיא אכן הועמסה על המטוס שעליו הוא נמצא. בנוסף מדווחת האפליקציה על מזג האוויר ועל נתוני הטיסה הרלוונטיים. מנעול אלקטרוני מובנה מאפשר לבעליו לפתוח ולנעול אותו מרחוק באמצעות זיהוי טביעת אצבע על מסך הטלפון (בדגמים שתומכים בפיצ'ר הזה), ואב הטיפוס מצויד במערכת תאורה פנימית, במשקל אלקטרוני מובנה שמציג את משקלה של המזוודה כדי להימנע מתשלום יתר, ובמערכת להטענה אוטומטית של הסוללה הפנימית. הוא אפילו כולל רמקול נשלף, אם כי לא בטוח שהוא אכן יופיע בדגמים הסדרתיים בהמשך השנה.

 

עשה זאת בעצמך

מי שאינו מעוניין להשקיע הון ברכישת תיק נסיעות "חכם" מוכן מראש, יוכל להסתפק בשלל גאדג'טים "מקושרים" שאותם ניתן להוסיף לכל תיק או מזוודה קיימים כדי להקל על איתורם. אחד המוצרים הוותיקים בשוק מכונה "TRACKDOT". זהו מארז פלסטיק בגודל של קופסת סיגריות, שמכיל רכיב תקשורת בלוטות' עם חיבור לאפליקציה ייעודית בטלפונים חכמים וסים שפועל ברשתות GSM.

לאחר הרישום למערכת של החברה יכול בעל המזוודה לזהות את מיקומה בכל שדה תעופה מסחרי על פני כדור הארץ. הודעה נשלחת אוטומטית לטלפון שלו כאשר המזוודה הועמסה למטוס ונפרקה ממנו. האפליקציה גם מזהה את מרחק המזוודה ממנה ומכוונת את הבעלים אל המזוודה שלו על המסוע באולם הנוסעים הנכנסים בליווי איתות כאשר הוא נמצא במרחק של כ-3 מטרים ממנה. המכשיר מוצע כיום באמזון בכ-55 דולר, לא כולל מנוי שנתי לשירות של החברה.

פתרון אפילו עוד יותר קטן ונייד לאיתור כבודה תציע (כנראה) מאוגוסט הקרוב חברת AIRBOLT, שגם היא סיימה גיוסים מוצלחים באתר מימון ההמונים קיקסטארטר. "מנעול המזוודה החכם" שלה אינו גדול הרבה יותר ממנעולי הקומבינציה המוכרים, אולם הוא מצויד בתקשורת בלוטות' ומקושר אוטומטית לאפליקציה בטלפון החכם של בעליו. בעל התיק מקבל התרעה אם התיק מוזז ממקומו ללא רשות, והוא יכול אף להפעיל מרחוק אזעקה. הקישור לטלפון מתבצע באמצעות סיסמה מוגנת שמאפשרת לפתוח או לנעול אותו מרחוק. בנוסף אמור המנעול לספק לבעליו נתוני מיקום באמצעות GPS "שיתופי". המנעול מצויד בסוללה נטענת שטעינה שלה מספיקה לשנה של פעולה, ולטענת מפתחיו הוא עבר את כל הבדיקות של איגוד הבטיחות בתעופה. המחיר, בהנחה שהמוצר יגיע כמתוכנן לייצור מסחרי המוני, צפוי לעמוד על כ-200 דולר.

הראש היהודי ממציא לנו פטנטים

וגם לכושר ההמצאה הישראלי יש תרומה לענף המתפתח. חברת ANYVENTION, שנוסדה על-ידי צוות של יזמים ישראלים וגייסה את ההון הראשוני לפעילותה בקיקסטארטר לפני שנתיים, משווקת כיום ליין של מזוודות שמתנפחות בלחיצת כפתור מממדים של מזוודת עלייה למטוס לממדים של מזוודת פול-סייז. המזוודות הנושאות את השם "FUGU", על שם דג האבו נפחא, עולות כ-300 דולר, אולם ניתן להוסיף כאופציה מודולים חכמים שמשמשים לטעינת מכשירי אלקטרוניקה אישית, מאפשרים לאתר מרחוק את המזוודה ועוד.

מיזם נוסף, שנהגה על-ידי המעצב התעשייתי נטע שלגי, מתקרב כיום לקו הסיום - בהנחה שיושלמו יעדי גיוס ההמונים - עם מזוודה מהפכנית בשם "G-RO". גם כאן כוללת המזוודה אלמנטים כמו סוללה מובנית לטעינת מכשירים, יכולות איתור וכדומה. אולם הרבה מחשבה מקורית הוקדשה גם לעיצוב המוצר עצמו, שכולל בין השאר גלגלים גדולים במיוחד שיכולים לסייע לגלגול המזוודה בתנאי שטח קשים, ידית מיוחדת וכדומה. ההשקה המסחרית צפויה השנה במחיר של פחות מ-300 דולר.