צפו: כך ניתן לזייף ציור מקורי ששווה מיליונים במדפסת D3

הזיוף שמעורר הדים בעולם: כך הצליחה מדפסת תלת ממד לזייף בדיוק מרשים ובלתי ניתן לגילוי, ציור של האמן ההולנדי רמברנדט שנוצר לפני כ- 350 שנה, ושווה היום מיליוני דולרים ■ צפו בוידאו

רמברנדט בתלת ממד, בינה מלכותית The Next Rembrandt / צילום: וידאו
רמברנדט בתלת ממד, בינה מלכותית The Next Rembrandt / צילום: וידאו

כאשר מדברים על בינה מלאכותית ועל מתי תגיע העת בה מכונות יוכלו לתפקד כמו בני אדם, לא פעם עולה הטענה שמחשבים לעולם לא יצליחו לייצר אומנות או מוזיקה כמונו. ובכן, עכשיו גם הטענה הזאת לא מחזיקה מים, בזכות פרויקט של מיקרוסופט ו-ING ששיתפו פעולה עם האוניברסיטה הטכנולוגית של Delft ושני מוזיאונים בהולנד.

הפרויקט שמכונה "Next Rembrandt" משתמש באלגוריתמים ומדפסת תלת ממד על מנת לייצר ציור חדש לגמרי, שנראה כאילו צויר על-ידי האמן ההולנדי לפני 350 שנה. על מנת לייצר את הציור החדש, צוות של מומחים השתמש בתוכנות ואלגוריתמים על-מנת לנתח 346 ציורים של רמברנדט. בנוסף, הם חקרו איך בדיוק הוא צייר עיניים, ואיך הוא תפס את הפרופורציות של פרצופים. כמו כן, הם בדקו את הטופוגרפיה של הצבעים על-גבי הקנבס על מנת להגיע לדיוק המקסימלי.

היות ורמברנדט צייר בעיקר דיוקנים, הצוות החליט להתמקד בסוג האמנות הזה. אחרי שניתח את הדיוקנים באמצעות תוכנה, המחשב הציע שהציור המושלם ביותר יהיה של גבר לבן עם זקן בשנות ה-30 לחייו. בנוסף, הוא צריך ללבוש בגדים שחורים, קולר וכובע. השלב הבא והמאתגר ביותר בכל התהליך, היה פיתוח תוכנה שפענחה במדויק את שיטות העבודה של הצייר המפורסם. כך, המחשב הצליח לצייר עיניים, אף והבעות פנים בסגנון הייחודי לרמברנדט בתהליך שנמשך כ-500 שעות. בשלב האחרון, ותוך הסתמכות על המפה הטופוגרפית של הצבעים, מדפסת תלת-ממד הניחה 13 שכבות של דיו על-מנת לייצר ציור שנראה אחד לאחד כמו ציור מקורי של רמברנדט. הציור הממוחשב של רמברנדט שכולל 148 מיליארד פיקסלים ונוצר במשך 18 חודשים, מוצג כעת בגלריית Looiersgracht 60 באמסטרדם.