הפניקס רכשה ממזרחי טפחות הסיכון במשכנתאות במאות מ' ש'

כך נודע ל"גלובס" ■ לא מדובר בקניית משכנתאות, או בהעמדה משותפת של הלוואות, אלא שהפניקס משחררת את הבנק מהסיכון לדיפולט בהלוואות הללו

אייל לפידות / צלם: תמר מצפי
אייל לפידות / צלם: תמר מצפי

שיתוף הפעולה בין המערכת הבנקאית למוסדיים בתחום המשכנתאות ממשיך ומתרחב: לאחר שהראל הצטרפה לבנק לאומי לפעילות מתן משכנתאות משותפת בהיקף של מיליארדי שקלים, ובהמשך למנורה מבטחים, שרכשה מבנק מזרחי טפחות תיק משכנתאות בהיקף של כ-770 מיליון שקל, ל"גלובס" נודע כי גם קבוצת הביטוח הפניקס ביצעה לפני חודשים אחדים עסקה מול בנק מזרחי טפחות, כשרכשה מהבנק את הסיכון בתיק משכנתאות, תמורת מאות מיליוני שקלים בודדים.

לא מדובר בקניית משכנתאות, בדומה לעסקה שבוצעה מול מנורה מבטחים - אז דובר על עסקת "מכר אמיתי", או בהעמדה משותפת של הלוואות אלה לקהל הלקוחות, כמו שעשתה הראל. במקרה זה הפניקס, בניהול אייל לפידות, לא מעמידה הון להלוואות, אלא משחררת את בנק מזרחי טפחות, בניהול אלדד פרשר, מהסיכון לדיפולט בהלוואות הללו.

זאת באמצעות רכישת מוצרים מובנים הנקראים CLN (שמשמעותם: Credit Linked Notes), ושבמסגרתם כל עוד לא התרחש אירוע אשראי בנכס הבסיס (תיק המשכנתאות במקרה דנן), כך לא נפגעות הקרן והריבית שלהן זכאי הגוף המשקיע בנייר. ואולם, אם התרחש אירוע אשראי בנכס הבסיס, או אז המשקיע ייפגע, בהתאם לתנאים שהוגדרו ב-CLN. אירוע אשראי לא חייב להיות פשיטת רגל או דיפולט מלא.

כך או אחרת, מבחינת הבנק מדובר בשחרור של הון, הודות להפחתה של נכסי סיכון, וזאת בדומה לעסקאות דומות שביצע בעבר, בהן מכירת החשיפה לתיק אשראי לנדל"ן שהעמיד הבנק באמצעות הסניף הלונדוני שלו לבית ההשקעות פסגות, ובתיק הלוואות ליהלומנים שנמכר לבית ההשקעות מיטב דש.

כל העסקאות האמורות שלעיל, לצד עסקאות נוספות (שבהן רכישה על-ידי מנורה מבטחים של 45% מהמימון שהעמיד בנק דיסקונט לחברות הנדל"ן שיכון ובינוי ולוינשטיין לצורך רכישת התחנה המרכזית הישנה בת"א) מבשרות על עיבוי שיתוף הפעולה בין הבנקים לגופים המוסדיים בישראל.

מציאות זו היא תולדה של כך שמהצד האחד ניצבים הגופים המוסדיים, שמחזיקים בידם הון אדיר שמחפש השקעות, ואילו מהצד השני ניצבת המערכת הבנקאית, שמחזיקה במומחיות להעמדת אשראי ולניהולו, ושמבקשת להשיג לעצמה מקורות הון נוספים בעולם של דרישות הון רגולטוריות הולכות ומחמירות.

את העסקה ביצעה הפניקס במסגרת חטיבת ההשקעות שלה, כחלק ממערך העסקאות הלא סחירות ההולך וגדל, במטרה להשיא תשואה בעולם של ריביות אפסיות ושל מחירים גואים בשוקי ההון הסחירים.