טכנולוגיה חדשה אפשרה חשיפת המנהרה בעזה

(עדכון) גלנט: "חמאס חופר את המנהרות כדי להשתמש בהן - ומנצל את השקט הזמני כדי להתחזק ולהתחמש תוך שהוא לוקח את הציבור בעזה כבן ערובה. על צה"ל להיות ערוך לעימות כבר בקיץ הקרוב"

רצועת עזה / צילום: רויטרס
רצועת עזה / צילום: רויטרס

צה"ל חשף מנהרה התקפית שחפר חמאס ממרכז רצועת עזה ומובילה לתוך שטח ישראל. המנהרה, שעומקה 30 מטר בקירוב, חצתה בכמה עשרות מטרים את גדר הגבול עם ישראל, מול היישובים הישראליים הסמוכים לדרום הרצועה, ולאחר חשיפתה הושמדה, כך הותר הבוקר (ב') לפרסום.

על פי הערכות, המנהרה תוכננה לשמש את חמאס בעימות עתידי עם ישראל, לפגיעה או לחטיפה של חיילים, בדומה לפיגוע שבו נחטף ב-2006 החייל גלעד שליט, או לפיגוע שיופנה אל אחד היישובים באזור. על פי הערכות, חפירת המנהרה החלה אחרי מבצע "צוק איתן" בקיץ 2014, שבו כוחות צה"ל חשפו והשמידו 32 מנהרות התקפיות שנחפרו לכיוון ישראל.

המנהרה נחשפה לפני כשבוע וחצי, בזכות התרעה שהתקבלה ממערכת טכנולוגית חדישה שתפקידה להזהיר על הימצאות מנהרות לאורך הגבול עם עזה ובגזרות נוספות. פריסת המערכת החלה לפני יותר משנה, והמנהרה שחשיפתה הותרה לפרסום היום היא הראשונה שמתגלית מאז צוק איתן ובאמצעות האמצעי הטכנולוגי החדש, שפותח בשיתוף המינהלה לפיתוח אמצעי לחימה ותשתיות טכנולוגיות (מפא"ת) של משרד הביטחון, המכון הגאו-פיזי, אלביט מערכות וחברת סטארט-אפ קטנה.

פרטים על המערכת לגילוי מנהרות חמאס פורסמו ב"גלובס" לפני שנה בדיוק, עת החלה פריסתה בכמה מקטעים לאורך הגבול שבין ישראל לבין עזה.

מאמץ מתמשך

עם התעוררות החשד להימצאות המנהרה בדרום הרצועה, הפעילו כוחות של פיקוד דרום ושל אוגדת עזה כלים הנדסיים רבים בניסיון לחשוף את התוואי שלה. זאת, לצד דיווחים מהימים האחרונים על מתיחות ביטחונית בדרום - והחשש מפני הסלמה. בין ישראל לשלטון חמאס בעזה הייתה בימים האחרונים חליפת מסרים שבהם הבהירו הצדדים כי אינם מעוניינים בחימום הגזרה והבאתה למצב של עימות.

עם זאת, היום אמר מפקד פיקוד הדרום, אלוף אייל זמיר כי "מאז צוק איתן חמאס מנסה לשקם את יכולותיו הצבאיות שנפגעו קשה במבצע, ומכין עצמו למלחמה גם כשהוא מודע למחיר הכבד מבחינתו אם תפרוץ. כוחותינו פועלים במאמץ רחב, מתמשך ומתפתח ומפעילים מגוון רחב של יכולות ואמצעים שלא ניתן לפרטם כדי לאתר מנהרות נוספות בגזרה - במידה ויש כאלה".

בסוף השבוע ביקר גם הרמטכ"ל, רב-אלוף גדי איזנקוט, במקום שבו נעשו העבודות ההנדסיות לחשיפת חלקים מתוואי המנהרה. שר הבינוי והשיכון (ולשעבר מפקד פיקוד דרום), אלוף (במיל') יואב גלנט, מסר בהתייחס לחשיפת המנהרה: "חמאס חופר את המנהרות כדי להשתמש בהן - ומנצל את השקט הזמני כדי להתחזק ולהתחמש תוך שהוא לוקח את הציבור בעזה כבן ערובה, ולא בוחל באמצעים. על צה"ל להיות ערוך לעימות בהיקף נרחב החל בקיץ הקרוב".

ראשי הרשויות המקומיות בעוטף עזה אמרו: "עצם גילוי המנהרה מציב אותנו לפני מציאות מורכבת. איתור המנהרה מבהיר שיש סיבה טובה לתחושת הדריכות המוגברת, ומאידך אנו מברכים את מערכת הביטחון על השיפור ביכולותיה באיתור מנהרות ובחיזוק ההגנה על היישובים צמודי הגדר". ראשי הרשויות קראו היום לראשי מערכת הביטחון להאיץ את הפריסה של רכיבי ביטחון ומכשולים נחוצים לאורך הגבול.

סוגיית הטיפול של המדינה באיום המנהרות בעזה ובגזרות אחרות נבדקת מאז צוק איתן בידי מבקר המדינה, השופט (בדימוס) יוסף חיים שפירא. לפני כחודשיים הוא העביר לראש הממשלה, לשר הביטחון ולרמטכ"ל טיוטת ביקורת שעשה משרדו על היערכות מערכת הביטחון לאיום המנהרות בהיבטים של מודיעין, בניין הכוח והפעלתו. במשרד מבקר המדינה אמרו היום כי מיד לאחר חופשת הפסח, יעביר המבקר טיוטה של פרק נוסף מהדוח שלו על צוק איתן, והיא מתמקדת בביקורת על תהליכי קבלת ההחלטות בקבינט המדיני-ביטחוני ובתפקודו. טיוטת הביקורת מתייחסת גם ליחסי הגומלין בין הקבינט לדרג הצבאי - לרבות בהקשר של איום המנהרות.

בתוך כך, בישראל לא הגיבו היום לשורה של פרסומים בכלי תקשורת פלסטיניים על אודות מעצרו של פעיל ביחידת המנהרות של חמאס, תושב ג'בליה שבצפון הרצועה, בידי כוחות הביטחון מישראל. דבר היעלמותו דווח בשבועות האחרונים, אך לפי הדיווחים לא ברור אם הפעיל נעצר בידי כוחות ישראליים או ערק והסגיר עצמו לישראל.