היום שאחרי דוחא: "הבלון" יתפוצץ והנפט יצנח ל-30 דולר?

פסגת הנפט בדוחא הסתיימה אתמול ללא תוצאות ■ "הכישלון של הפגישה קבע דה פקטו כי אופ"ק איבד את מעמדו כלשון מאזניים של השוק", מציינים בלאומי שוקי הון ■ בסאקסו בנק אופטימיים ומעריכים שיתרחש איזון טבעי בין ההיצע לביקוש בשוק הנפט

וול סטריט3 / צילום: רויטרס
וול סטריט3 / צילום: רויטרס

לאחר כישלון פסגת הנפט אתמול (א') בדוחא, האנליסטים בשוק מנסים לעכל את המשמעות ולהעריך לאן מועדות פניו של הזהב השחור. חלק מהאנליסטים מעריכים כי בתרחיש הדובי ביותר הנפט יקרוס ל-30 דולר לחבית בעוד אחרים סבורים כי ההיצע והביקוש של הנפט יתאזנו באופן טבעי, עניין שיתמוך במחירים.

כאמור, אתמול 15 יצואניות נפט התכנסו בדוחא בירת קטאר במטרה לנסות ולגבש הסכם שיוביל להקפאת התפוקה. אולם, השיחות בקטאר נכשלו לאחר שאיראן סירבה לשלוח נציג לפסגה וסעודיה הודיעה כי היא מוכנה לחתום על הסכם רק אם כל יתר הנציגות יחתמו גם הן, כולל איראן.

 

הנפט  הגיב היום בירידות חדות שהתמנו בהדרגה. כעת המחירים צונחים בכ-3% כאשר ה-WTI נסחר סביב 39 דולר לחבית והברנט סביב 42 דולר לחבית.

"הכישלון של הפגישה קבע דה פקטו כי אופ"ק איבד את מעמדו כלשון מאזניים של השוק", מסביר אוהד חיים, אנליסט אנרגיה בלאומי שוקי הון. "חוסר ההסכמה הפנימי (איראן -ערב הסעודית) פוגע מהותית באמינות הארגון והמשקיעים היום מבינים כי אופ"ק איבד את אחיזתו בשוק לטובת השחקנים האמריקאים". לטענתו, לחברות פצלי השמן האמריקאיות יש השפעה גדולה יותר על שוק הנפט.

בלאומי שוקי הון מעריכים כי הנפט ימשיך להיסחר בתנודתיות גבוהה, בטווח של 30-40 דולר לחבית. "להערכתנו השוק עדיין מאופיין בעודף ההיצע, יחד עם זאת כעת אנו מתחילים לראות ירידה מסוימת בהיצע מכיוונה של ארה"ב", מציין חיים.

גם בסאקסו בנק מעריכים שהאיזון בין הביקוש להיצע בשוק הנפט יתרחש ללא קשר לכישלון השיחות באופק. אולה האנסן, אסטרטג הסחורות של הבנק נותן לברנט ול-WTI מחיר יעד בטווח של 35-45 דולר לחבית.

"בתרחיש הדובי, מחירי הנפט עלולים לצנוח לרמה של 30 דולר לחבית בתוך ימים", מעריך אבישק דשפנדה, אנליסט בחברת Natixis.

"כדאי לשים לב להיקף הירידות במחירי הנפט היום", מציין אנגוס ניקולסון, אנליסט בחברת IG. מבחינה טכנית, ניקולסון סבור כי שבירה מטה של רף ה-38 דולר לחבית עלולה להצית גל ירידות רחב יותר. "אם הציפיות להסכם בדוחא היו הגורם היחיד לעלייה במחירי הנפו, אז סביר להניח שנראה נסיגה לרמה של 30 דולר לחבית".