מועצת הכבלים והלוויין תקצה עשרות מיליוני שקלים להפקות לנוער

משמעות התיקונים הרגולטוריים: השחקנים הבולטים בשוק יצטרכו להפיק 7% מתוכני המקור לגילאי 14-18, אחרת המועצה לא תכיר בתוכן

מועצת הכבלים והלוויין בראשותה של ד"ר יפעת בן-חי-שגב, אישרה תיקונים רגולטוריים בתחום השידורים לילדים ולנוער, אשר עשויות להיות להם השלכות כלכליות משמעותיות לפלטפורמות ולשוק ההפקה. ל"גלובס" נודע כי במסגרת המלצות פרויקט מיקוד הרגולציה שבו עסקה המועצה בחודשים האחרונים, הוחלט ליצור קטגוריה חדשה שלא קיימת כיום בחוק ולקבוע כי 7% מהפקות המקור של חברות הכבלים והלוויין יופנו להפקות לבני נוער בגילאי 14-18.

כיום, 27.5% מסך הפקות המקור שהכבלים והלוויין מחויבים להן מוקצות לילדים, ורק 3% מתוכן מיועדות לגיל הרך, בעוד היתר מגיע באופן רחב למה שמוגדר לשידורי ילדים ובהם בני נוער צעירים. על פי ממצאי המועצה, בני נוער בגילאי 15-16 לא מוצאים בהן עניין בדרך כלל. הוועדה מצאה שלנתח הגיל המדובר אין תוכן בעברית המיועד עבורם, ועיקר הצפייה שלהם בטלוויזיה בעברית מתמקד בתוכניות הריאליטי בפריים טיים של הערוצים המסחריים, כמו "האח הגדול" או "הישרדות". המועצה השאירה את שיבוץ ההפקות החדשות לשיקול דעת החברות, והן יוכלו להקים ערוצי נוער חדשים, או לשבץ את התוכן החדש בערוצים הקיימים.

בשנת 2015 עמדה חובת ההשקעה של החברות הוט ו-yes בהפקות לגיל הרך ולילדים על 82 מיליון שקל, ומשמעות ההקצאה החדשה שעליה החליטה מועצת הכבלים היא לפחות 21 מיליון שקל. מהלך כזה, משמעותו שינוי בתפיסת השידורים של כמה מהשחקנים הבולטים בשוק שיאלצו לערוך שינוי בתכנים שלהם ובקהל היעד, אחרת המועצה לא תכיר בתוכן.

המלצה על תקנות סיווג חדשות

בן-חי-שגב יזמה את פרויקט מיקוד הרגולציה, כדי להתאים את האסדרה הממשלתית לתקופה, וניהלה בחודשים האחרונים התייעצות עם גורמים רבים בשוק. למיזם גויסה כיועצת חיצונית ד"ר דליה לירן-אלפר, חוקרת תרבות בתקשורת וחינוך. כמו כן, הוקמה ועדת משנה. בישיבת המועצה, שבה אושרו התקנות החדשות, אמרה בן-חי-שגב כי המטרה היא "להילחם על בני הנוער ולאפשר להם לייצר אופציה לעולם של תוכן ושיחה מקוריים בשפה העברית עבור הורים וילדיהם בגיל ההתבגרות".

החלטה נוספת של המועצה, שתצריך מהלך טכני מצד חברות הכבלים והלוויין, היא קביעת כניסה נפרדת לשירות ה-VOD המיועד לילדים, לעומת השירות הכללי. זאת, כנראה, כדי למנוע מילדים להיחשף לתוכן שאינו מומלץ לגילם בשער ה-VOD. המשמעות היא כי בחברת הוט לא תתאפשר כניסה ל-VOD הכללי מהאפיק של VOD young (אפיק 2), ואילו ב-yes יהיה צורך לקבוע שער כניסה נפרד לילדים.

המועצה גם החליטה להמליץ לשר התקשורת, ראש הממשלה בנימין נתניהו, לאמץ תקנות סיווג וסימון גילאיות חדשות לתוכן בכבלים ובלוויין. בניגוד ליתר ההחלטות שייכנסו לפועל לאחר שימוע, ללא צורך בשינוי חקיקה, במקרה זה יש צורך בהתייעצות עם הרשות השנייה, שכן בן-חי-שגב ממליצה על שינוי גם בגופים שאינם באחריותה. המועצה החליטה לקבוע ארבע קטגוריות גילאיות לסימון תוכניות: תוכנית המתאימה לבני 18 ומעלה, בני 14 ומעלה, 10 ומעלה ו-6 ומעלה. בכלל זה, במסגרת התקנות החדשות יסווגו - לראשונה - גם תכני חדשות, לאחר שמחקר שנערך מצא כי תוכניות חדשות ואקטואליה מכילות תוכן בעייתי לצפיית ילדים. כמו כן, הומלץ על סימון גרפי - נוסף על הסימון הגילאי - לארבע קטגוריות: מין, אלימות, אימה, אלכוהול וסמים מזיקים, כנהוג במדינות רבות בעולם.

בתוך כך, תאפשר המועצה לשדר חסויות בתוכניות העוסקות באוריינות תקשורת, בכוונה לעודד שידור תוכניות מסוג זה. מדובר בתוכניות העוסקות בחינוך לגישה ביקורתית כלפי המדיה - בין אם הטלוויזיונית ובין אם במסכים האחרים.

כפי שכבר פורסם, בין גופי התקשורת בשוק הילדים גובשה אמנה חדשה שתקבע את אופי תכני הילדים והנוער בישראל, והחל מהשנה הבאה תשיק המועצה פרס לשידורי ילדים, במסגרתו תעניק ועדה בראשות יו"רית המועצה פרס כספי להפקות מקור לגיל הרך, לילדים ולנוער, שיציגו את עקרונות האמנה על המסך, ובהם גם מידת "הישראליות" שבהם.

בן-חי-שגב מסרה כי "האחריות על שידורי הילדים היא בעיניי האחריות הכבדה ביותר שנמצאת על שולחני, מאחר שרוב תכני הילדים בטלוויזיה מרוכזים בכבלים ובלוויין. ככל שהטכנולוגיה מתפתחת ומחלחלת לגילאים צעירים יותר ויותר, שליטת ההורים ומערכת החינוך על התכנים שהילדים צופים בהם הולכת ונעלמת. המציאות הזאת מחייבת אותנו לחשיבה מחדש. לכן, המועצה יצאה לפרויקט מיקוד רגולציה נרחב הכולל את שידורי הילדים.

"סיכומו של הפרויקט לוקח אותנו צעד גדול לעבר שידורי ילדים ראויים, שייצגו ויציגו ערכים חיוביים. שיתוף-הפעולה עם הגופים בשוק הוא חלק מראיית העולם שלי, כי החברות המפוקחות צריכות לקחת חלק באחריות לאסדרה המותאמת לדפוסי השידור והצריכה החדשים של הצעירים, ומחייבים אחריות משותפת של המדינה, הגופים המשדרים וההורים".

עליית הנוער
 עליית הנוער