ישראל שואפת לקבל סיוע רב-שנתי מארה"ב לסיכול איום המנהרות

בדצמבר אשתקד אישר הקונגרס 40 מיליון דולר לפיתוח ישראלי-אמריקאי משותף של טכנולוגיה לאיתור והרס מנהרות ■ "דיפנס ניוז": "ישראל מקווה לקבל עוד 40 מיליון דולר בשנות הכספים 2017 ו-2018 ■ יעלון: פיתוח הטכנולוגיה נגד מנהרות - "ערך עליון"

מנהרה שהתגלתה בעזה / צילום: דובר צה"ל
מנהרה שהתגלתה בעזה / צילום: דובר צה"ל

ישראל שואפת לקבל סיוע רב-שנתי מארה"ב לסיכול איום המנהרות. מדובר בחבילת מימון מעבר לסיוע החד-פעמי שאישר הקונגרס למטרה זו בדצמבר אשתקד. כך מוסר היום (ב') "דיפנס ניוז".

גורם בכיר במשרד הביטחון אמר לשבועון, כי ישראל זקוקה לסיוע האמריקאי הנוסף כדי להפעיל מערכת רב-שכבתית לאיתור מנהרות שחודרות לשטחה של ישראל מעזה ולהריסתן. שר הביטחון, משה יעלון, אמר קודם לכן, כי "חיפוש אחר מנהרות נמצא בראש רשימת הקדימויות שלנו... ונעשה כל מאמץ להשגת יעד זה".

הגורם הישראלי ציין, משרד הביטחון השקיע בחמש השנים שחלפו יותר מ-60 מיליון דולר בפיתוח טכנולוגיות לסיכול איום המנהרות. ישראל מקווה לקבל לפחות כפליים מסכום זה בשנתיים הקרובות. הסיוע האמריקאי יאפשר לישראל לפתח טכנולוגיות נוספות, וכן לממן את המעבר משלב של פיתוח אב-טיפוס לשלב של ניסוי וייצור של מערכות מבצעיות.

 

בדצמבר אשתקד, אישר הקונגרס 40 מיליון דולר לפיתוח ישראלי-אמריקאי משותף של טכנולוגיה לאיתור והרס מנהרות. ישראל מקווה לקבל עוד 40 מיליון דולר בכל אחת משנות הכספים 2017 ו-2018.

על פי הערכות המודיעין הישראלי, משקיע חמאס כשלושה מיליון דולר בכל מנהרה למרות המצוקה הכלכלית והעדר משאבים ברצועת עזה. יתר עלכן,חמאס לא רק משקם ומשפר את המנהרות שניזוקו או נהרסו במבצע "צוק איתן" ב-2014, אלא שהוא משקיע באופן עקבי ביכולות תקיפה חדשה באוויר, בים וביבשה, על פי הערכות אלה.

סא"ל פיטר לרנר, דובר בלשכת דובר צה"ל, אמר: "האמת המכוערת היא, שחמאס מוסיף להשקיע מיליוני דולרים בבניית מנהרות של טרור ומוות. המנהרה שחשפה באחרונה ישראל מדגימה את סולם העדיפויות המעוות של חמאס ואת מחויבותו להשקיע ביכולות לשימוש באלימות".

כתב "גלובס" מציין, כי אין כמעט ספק שבקשה ישראלית לסיוע נוסף לפיתוח טכנולוגיות נגד מנהרות תזכה בתמיכה חזקה של הקונגרס. היות שמדובר בפרוייקט משותף, ארה"ב תוכל לעשות שימוש בטכנולוגיות אלה נגד מנהרות בגבולה עם מקסיקו, שבמשך שנים משמשות להברחת טונות של סמים לארה"ב.

בנפרד, קוראים בימים אלה מחוקקים בכירים בסנט ובבית-הנבחרים, משתי המפלגות, להגדיל במאות אחוזים את הסכום שמבקש ממשל אובמה להקציב למערכות ההגנה מפני טילים של ישראל בשנת הכספים 2017. מדובר בחבילת מימון נפרדת מהסיוע הצבאי השנתי השוטף לישראל, שיסתכם ב-3.1 מיליארד דולר בשנת הכספים הבאה.

המחוקקים לא נקבו בסכום המדויק שהם מבקשים להוסיף לבקשה המקורית של הממשל, אך אדמירל ג'יימס סיירינג, ראש הסוכנות האמריקאית להגנה מפני טילים, אמר אתמול (ד'), בשימוע בקונגרס, כי הממשל מבקש להקציב לתכניות הטילים של ישראל קצת פחות מ-150 מיליון דולר, אבל המחוקקים רוצים להגדיל את החבילה ל"כמעט 600 מיליון דולר". העלאות כאלה, שקרויות בעגה התחיקתית plus-ups, כבר נהפכו למסורת. מדי שנה מגדיל הקונגרס את הסכומים שמבקש הבית הלבן להקציב לתכניות הטילים הישראליות. בעשר השנים שחלפו, הקציב הקונגרס לתכניות אלה 1.9 מיליארד דולר יותר מהסכום המצרפי של הבקשות המקוריות של הממשלים.

על פי דיווח ב"דיפנס ניוז", אמר סיירינג, כי הסכום שצפויה ישראל לקבל בשנת הכספים 2017 לתכניות הטילים שלה יהיה גדול יותר מזה שהיא מקבלת בשנת הכספים הנוכחית. הבית הלבן ביקש לתת לישראל בערך 150 מיליון דולר ל-2016, אך החבילה הסופית שאישר הקונגרס הסתכמה ב-488 מיליון דולר. גידול משמעותי בתוספת שנתן הקונגרס לתכניות הטילים הישראליות נרשם גם ב-2015. מדובר ב"חץ", "חץ 3", "קלע דוד" (שידועה גם בשם "שרביט קסמים") ו"כיפת ברזל".

סיירינג ציין, שהגדלת המימון לתכניות הישראליות תניב תועלת ישירה לתעשיות הביטחוניות בארה"ב. אחד מרכיבי השותפות האמריקאית-ישראלית, ובמיוחד "כיפת ברזל", הוא הסכם לייצור משותף של המערכת, אמר סיירינג. בשנת הכספים 2015, 55% מהעבודות (על "כיפת ברזל") בוצעו בארה"ב. לדבריו, ארה"ב וישראל מנהלות עתה מו"מ לייצור משותף של "קלע דוד", לרבות הרכיבים הטכנולוגיים של המערכת.

המחוקקים שמבקשים להגדיל את הסיוע לטילים אמרו, כי יש קשר חזק בין הביטחון הלאומי של ישראל לזה של ארה"ב, וכי לטכנולוגיות החדשניות במערכות הישראליות יש משמעות רבה מבחינתה של וושינגטון. ארה"ב רואה בתכניות הישראליות להגנה מפני טילים "מבחן אש" לטכנולוגיות שארה"ב תהיה עשויה להשתמש בהן, אמר הציר הדמוקרטי ברד שרמן, חבר בוועדת יחסי החוץ של בית-הנבחרים. "אינני יכול לנקוב בסכם מדויק, אך יש תמיכה חזקה מאוד (בקונגרס) ב'כיפת ברזל', ב'קלע דוד', ב'חץ', בכל התכניות האלה".